Problem med installation av ssd hårddisk.

Permalänk
Medlem

Problem med installation av ssd hårddisk.

Har precis köpt mig en ssd hårddisk modell: CORSAIR FORCE GT SATA3 120GB.

Har under dagen försökt installera disken med hjälp av 4 st recovery skivor som jag skapat innan. Det fungerar felfritt att köra igenom alla 4 skivor, när datorn är klar körs sista skivan ut och sen så startas datorn om.

Det står då att inställningar tilllämpas och efter ett tag så kommer en bakgrund med en windows logga upp som bakgrund.

http://www15.speedyshare.com/file/cMt62/download/DSC-0404.jpg

Som det ser ut på bilden står datorn ett tag och startar om sig själv 3 gånger, den 3:e gången så blir skärmen helt svart sen så händer inget mer, datorn fortsätter gå men skärmen är fortsatt svart.

Datorn är köpt på Elgiganten så jag fick inte med någon Windows skiva. Funkar det att bränna ut en pirat skiva men använda min original cd-nyckel?.

Recovery skivorna gjordes någon månad efter att jag använt datorn så den var inte i fabriksinställningar, om det kan vara det som är felet?.

http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/model/PT.U65E2.148

Det är datorn jag använder.

Vore tacksam för svar på vad som kan vara felet eller vad jag kan göra istället för att installera hårddisken.

Mvh Linus

Permalänk

1. Se till att SSD är inkopplad som vanlig IDE disk i BIOS. Du kan ändra senare till AHCI.
2. Återställnings skivorna skapades ifrån en speciell partition på gamla hårddisken
3. ...så vad du gjort i ditt Windows kommer inte med i Fabriksinställnings skivorna.
4. Du har fått med en OEM licens och den fungerar inte ihop med en 'normal' Windows DVD.
Du måste i så fall hitta en Windows 7 OEM DVD.

5. Du kan använda ett diskverktyg för att kopiera över din nuvarande Windows 7 till nya SSD.
En bra programvara är "Acronis True Image"
Den är gratis för alla som har en Western Digital hårddisk i datorn. "Acronis True Image WD Edition".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Waxinator:

1. Se till att SSD är inkopplad som vanlig IDE disk i BIOS. Du kan ändra senare till AHCI.
2. Återställnings skivorna skapades ifrån en speciell partition på gamla hårddisken
3. ...så vad du gjort i ditt Windows kommer inte med i Fabriksinställnings skivorna.
4. Du har fått med en OEM licens och den fungerar inte ihop med en 'normal' Windows DVD.
Du måste i så fall hitta en Windows 7 OEM DVD.

5. Du kan använda ett diskverktyg för att kopiera över din nuvarande Windows 7 till nya SSD.
En bra programvara är "Acronis True Image"
Den är gratis för alla som har en Western Digital hårddisk i datorn. "Acronis True Image WD Edition".

1. Den ska normalt alltid stå på AHCI men i felsökningssyfte går det väl bra
2. Stämmer
4. Fel, nyckeln bestämmer version som installeras, OEM, Retail osv. Enda skillnaden på skivorna är en textrad i ei.cfg som inte spelar nån roll iaf.
5. Intressant, får kollas in.

TS: Ang4.
Kopiera/klona din nuvarande installation till ssd'n eller om du vill göra en ren ominstallation så säkerhetskopiera din nuvarande aktivering.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

1. Den ska normalt alltid stå på AHCI men i felsökningssyfte går det väl bra
4. Fel, nyckeln bestämmer version som installeras, OEM, Retail osv. Enda skillnaden på skivorna är en textrad i ei.cfg som inte spelar nån roll iaf.

Detta gäller en Återställning av ett förinstallerat Windows från leverantören, och alltså inte om en normal Windows installation. Standard är IDE.
Oavsett vad du kallar det så kan inte en påklistrad OEM licens användas till andra typer av installations paket. Prova gärna någon gång.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Waxinator:

Detta gäller en Återställning av ett förinstallerat Windows från leverantören, och alltså inte om en normal Windows installation. Standard är IDE.
Oavsett vad du kallar det så kan inte en påklistrad OEM licens användas till andra typer av installations paket. Prova gärna någon gång.

Standard må va IDE men med SSD SKA den stå på AHCI, detta är också starkt rekommenderat även för "vanliga" Sata-diskar.

Har inte sagt nåt om att den påklistrade licensen kan användas till andra typer...
Säger bara att det inte finns några somhelst skillnader mellan Windows 7 skivor i dagslaget förutom en textrad och det är skitsamma eftersom nyckeln bestämmer iaf om det är oem, retail eller annan typ. Sålängen han har en windows 7 skiva kan han använda den ditklistrade oemlicensen eller oemslp (vilket han har rätt att använda så det rekommenderas)

Permalänk

Jag förstår ärligt talat inte varför du dissikerar och petar i mitt inlägg tcntad.
Skriv ett eget inlägg och försök hjälpa TS med hans problem i stället !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm88:

Har precis köpt mig en ssd hårddisk modell: CORSAIR FORCE GT SATA3 120GB.

Har under dagen försökt installera disken med hjälp av 4 st recovery skivor som jag skapat innan. Det fungerar felfritt att köra igenom alla 4 skivor, när datorn är klar körs sista skivan ut och sen så startas datorn om.

Det står då att inställningar tilllämpas och efter ett tag så kommer en bakgrund med en windows logga upp som bakgrund.

http://www15.speedyshare.com/file/cMt62/download/DSC-0404.jpg

Som det ser ut på bilden står datorn ett tag och startar om sig själv 3 gånger, den 3:e gången så blir skärmen helt svart sen så händer inget mer, datorn fortsätter gå men skärmen är fortsatt svart.

Datorn är köpt på Elgiganten så jag fick inte med någon Windows skiva. Funkar det att bränna ut en pirat skiva men använda min original cd-nyckel?.

Recovery skivorna gjordes någon månad efter att jag använt datorn så den var inte i fabriksinställningar, om det kan vara det som är felet?.

http://www.packardbell.se/pb/sv/SE/content/model/PT.U65E2.148

Det är datorn jag använder.

Vore tacksam för svar på vad som kan vara felet eller vad jag kan göra istället för att installera hårddisken.

Mvh Linus

Om du har möjlighet att låna en windows 7 skiva kan du göra som i den här tråden:

#9424603

Det är bara att använda den nyckel som är klistrad på undersidan av datorn tillsammans med en OEM-skiva!

"Tack för hjälpen allihop. Jag använde en polares Vista-skiva men med min nyckel. Fungerade mycket bra. Sen tankade jag ner ett program från Fujitsu som automatiskt identifierade vilken maskinvara jag har och vilka drivrutiner som krävdes. Så nu fungerar allt utom att scrolla med touchpaden. Antagligen är det någon inställning i det medföljande programmet från synaptics som krävs".

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Waxinator:

Jag förstår ärligt talat inte varför du dissikerar och petar i mitt inlägg tcntad.
Skriv ett eget inlägg och försök hjälpa TS med hans problem i stället !

Vill ju rätta till det jag vet som är fel så inte TS får fel för sig?
Det gjorde jag också.

TS: Du har rätt att använda den nuvarande aktivering (SLP) så säkerhetskopiera den om du nu vill ominstallera windows 7 med en ren skiva såklart.