Permalänk
Medlem

Tangentbord

Efter att länge gått och funderat på att skaffa ett Sidewinder X4 var jag iväg till Media Markt för att klämma men de hade bara Sidewinder X6. X6:an var tyvärr en besvikelse då jag tyckte det kändes "sliskigt" på något sätt, antar att X4:an har samma "känsla". Passade även på att testa MK-80 samt 6Gv2. Tycker verkligen om 6Gv2 men stör mig så förbaskat på hur de placerat Enter samt *. MK-80 var också väldigt trevligt men MX Blue är inte att föredra pga ljudet. MK-85 går bort pga priset.

Efter detta har jag nu läst om MK-50, K60 samt K90.

1. Söker bilder på K60/K90 med nordisk/svensk layout. Har letat runt men inte hittat något. Tycker K90 verkar ha förmycket lull samt K60 konstigt handledsstöd.. Vill säkerställa att de inte ser ut som 6Gv2 bara
2. Är det några större skillnader på MK-50/80/85 förutom bakgrundsbelysningar samt MX Blue/Red?

I mina ögon skulle ett MK-80 med röda vara perfekt eller att 6Gv2 hade rätt layout på knapparna men så är tyvärr inte fallet. Och ska man ta ett tangentbord från QPAD's hemsida med eget val av MX switchar blir det dyrt.

Tangentbordet ska förövrigt mestadels användas för spelande.

Tack på förhand!

Permalänk

1. Varför ska du ha bilder på ett SV layout ? Du kommer få ett med SV layout när du beställer ett i Sverige. Så alla tangenter sitter som vanligt på den.

2. MK 50 har ingen USB hubb, inte Full NKRO (du kan inte trycka ner alla knappar samtidigt), ingen belysning och inga macro knappar uppe på F-tangenterna (om jag inte minns fel).
Vad gäller skillnaden mellan MX Blue och Red så ja, det är ganska stor skillnad mellan dom. Röda är linjära och väldigt lätta att trycka ner, medans blå är lite trögare (men ändå lätta) och klickar samt ger en liten bump i mitten av nedtryckningen. Blåa är enligt mig sköna att skriva på men dom blir jobbiga i längden pga av klicket. Röda är helt okej att skriva på och väldigt sköna att spela på. Oavsett du väljer så kommer de nog kännas konstigt i början, men man vänjer ju sig.

Som sagt, detta är bara mina åsikter. Det där med brytare än något man måste prova själv.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Kör sidwinder X4 själv! Kostar fan 400'ish och är skönare en tangentbord jag prövat för över tusenlappen, skönare en både morsans killes tangentbord (nå razor) som kostar 1700-ish och kompisens tangentbord för cirka 1000, samt att jag har fler macros än dom och bättre belysning samt lättare och trycka Fattar inte vad du menar med att det känns "sliskigt" alls.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

1. Varför ska du ha bilder på ett SV layout ? Du kommer få ett med SV layout när du beställer ett i Sverige. Så alla tangenter sitter som vanligt på den.

Vad är det för layout på 6Gv2 då eftersom Enter knappen är annorlunda samt * är flyttad?

Skrivet av Tri_State:

2. Vad gäller skillnaden mellan MX Blue och Red så ja, det är ganska stor skillnad mellan dom. Röda är linjära och väldigt lätta att trycka ner, medans blå är lite trögare (men ändå lätta) och klickar samt ger en liten bump i mitten av nedtryckningen. Blåa är enligt mig sköna att skriva på men dom blir jobbiga i längden pga av klicket. Röda är helt okej att skriva på och väldigt sköna att spela på. Oavsett du väljer så kommer de nog kännas konstigt i början, men man vänjer ju sig.

2. Är det några större skillnader på MK-50/80/85 förutom bakgrundsbelysningar samt MX Blue/Red?

Skrivet av waspen123:

Kör sidwinder X4 själv! Kostar fan 400'ish och är skönare en tangentbord jag prövat för över tusenlappen, skönare en både morsans killes tangentbord (nå razor) som kostar 1700-ish och kompisens tangentbord för cirka 1000, samt att jag har fler macros än dom och bättre belysning samt lättare och trycka Fattar inte vad du menar med att det känns "sliskigt" alls.

Vet inte om det var ett gammalt sletet och nersvettat X6 jag var o titta på med den kändes iaf glansigt eller flottigt på något sätt, därav sliskigt. Men gav det inte mer än 30 sekunders beundran så jag kan ha fått fel uppfattning.

Lutar just nu iaf mot ett MK-50. Gillar MX Red samt layouten på det. Extra Macroknappar samt bakgrundsbelysning kan jag leva utan. Går för 641 kr med frakt inräknat på dustin så inte fy skam jämfört med priset på X4:an.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tri_State:

MK 50 har ingen USB hubb, inte Full NKRO (du kan inte trycka ner alla knappar samtidigt), ingen belysning och inga macro knappar uppe på F-tangenterna (om jag inte minns fel).

Jodå, man kan trycka ned hur många tangenter man vill (förutsatt att man kopplar in tangentbordet via ps/2).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Jodå, man kan trycka ned hur många tangenter man vill (förutsatt att man kopplar in tangentbordet via ps/2).

Just de, det kan man. Sorry.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Skrivet av blaskie:

Vad är det för layout på 6Gv2 då eftersom Enter knappen är annorlunda samt * är flyttad?

2. Är det några större skillnader på MK-50/80/85 förutom bakgrundsbelysningar samt MX Blue/Red?

Vart ser du att den är annorlunda? På en bild med engelsk layout kanske?

Som jag skrev, isåfall är skillnaden bara att MK-85 har USB hubb, NKRO över USB (dock kan man få det via PS2 på MK-50 som Elgot skrev) och programmerbara knappar.
Annars är tangentbordet identiska.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tri_State:

Vart ser du att den är annorlunda? På en bild med engelsk layout kanske?

Steelseries kör faktiskt med en egen underlig variant som liknar den ryska (enter har i alla fall samma form).

Edit: såhär

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Steelseries kör faktiskt med en egen underlig variant som liknar den ryska (enter har i alla fall samma form).
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/KB_R...

Edit: såhär
http://www.sweclockers.com/image/red/2011/11/23/Steelseries-6...

Ja, verkligen underlig. Har fan inte märkt de på dom Steelseries tangentborden man sett.
Men nu vet jag.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Ja, verkligen underlig. Har fan inte märkt de på dom Steelseries tangentborden man sett.
Men nu vet jag.

Tack för att du försöker hjälpa till läs gärna på lite nästa gång

MK-85's extrafunktioner blir bara mer o mer värdelösa i mina ögon:

Skrivet av http://www.fz.se/artiklar/hardvara/20111226/qpad-mk-85:

MK-85 har en inbyggd USB-hubb med två stycken portar på tangentbordets baksida. Smidigt för exempelvis USB-minnen och liknande som knappt kräver någon ström. Eftersom tangentbordet ansluts till datorn med en enda USB-sladd betyder det att tangentbordet, med bakgrundsbelysning och allt, tar all ström från en ensam USB-port. Det blir inte speciellt mycket effekt kvar för att driva tangentbordets extra USB-portar, vilket går ut en del över hur stor nytta man har av dem. Tangentbordet har även 3,5 mm telejackportar för lurar och mikrofon, men eftersom det handlar om förlängningssladdar för att du ska slippa krypa bakom datorn ser jag inte det som någon extrafunktion.

Finns det några andra kandidater förutom K60/K90 samt MK-50/85 med Cherry MX Red? Helst under 1000-lappen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blaskie:

MK-85's extrafunktioner blir bara mer o mer värdelösa i mina ögon

När man har insett detta finns det väl egentligen inga anledningar till att inte satsa på mk-50 (även om k60 har rätt uppfriskande design). Särskilt inte om man får det för 641 kronor. Det går också att få det med andra brytare, även om priset då inte blir lika förmånligt.

Permalänk

Köpte själv hem ett MK-50 med svarta brytare. Jag var helnöjd med brytarna men dessvärre inte med komforten på tangentbordet, handledsstödet var alldeles för litet så nedre delen av handen kom utanför. Ska göra återköp på det och införskaffa ett 7g istället, där har vi ett handledsstöd som heter duga

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Hedersmedlem

Pröva Logitech's G110 ingen starka ljusshower på bakgrundsbelysningen samt ett behagligt tangentbord att skriva på kostar i runda slängor 600-700 kr beroende på vart i vissa fall kan man hitta det billigare.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gammarayburst:

Ska göra återköp på det och införskaffa ett 7g istället, där har vi ett handledsstöd som heter duga

Där har vi väl dock det där med konstig form på enter-tangenten igen. Kan man inte hitta ett separat handledsstöd?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Där har vi väl dock det där med konstig form på enter-tangenten igen. Kan man inte hitta ett separat handledsstöd?

modda handledsstödet är ett alternativ. tror inte det finns att hitta ett seperat handledsstöd med varierande längder då varje handledsstöd är modell anpassad till just den/det tangentbordet.

EDIT: kan ha missuppfattat det hela med frågan... är dock väldigt trött

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av To33e:

modda handledsstödet är ett alternativ. tror inte det finns att hitta ett seperat handledsstöd med varierande längder då varje handledsstöd är modell anpassad till just den/det tangentbordet.

Nej, jag tänkte mera på något mattliknande som man lägger under tangentbordet. Jag vet inte vilket utbud som finns, men det känns som att man ser sådana ibland.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag tänkte mera på något mattliknande som man lägger under tangentbordet. Jag vet inte vilket utbud som finns, men det känns som att man ser sådana ibland.

ja just det, typ skumgummi material eller liknade. har senast sett sådant på typ Chlas Ohlsson. men tror det finns mest till datamusar om jag inte har fel.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av blaskie:

Efter att länge gått och funderat på att skaffa ett Sidewinder X4 var jag iväg till Media Markt för att klämma men de hade bara Sidewinder X6. X6:an var tyvärr en besvikelse då jag tyckte det kändes "sliskigt" på något sätt, antar att X4:an har samma "känsla". Passade även på att testa MK-80 samt 6Gv2. Tycker verkligen om 6Gv2 men stör mig så förbaskat på hur de placerat Enter samt *. MK-80 var också väldigt trevligt men MX Blue är inte att föredra pga ljudet. MK-85 går bort pga priset.

Efter detta har jag nu läst om MK-50, K60 samt K90.

1. Söker bilder på K60/K90 med nordisk/svensk layout. Har letat runt men inte hittat något. Tycker K90 verkar ha förmycket lull samt K60 konstigt handledsstöd.. Vill säkerställa att de inte ser ut som 6Gv2 bara
2. Är det några större skillnader på MK-50/80/85 förutom bakgrundsbelysningar samt MX Blue/Red?

I mina ögon skulle ett MK-80 med röda vara perfekt eller att 6Gv2 hade rätt layout på knapparna men så är tyvärr inte fallet. Och ska man ta ett tangentbord från QPAD's hemsida med eget val av MX switchar blir det dyrt.

Tangentbordet ska förövrigt mestadels användas för spelande.

Tack på förhand!

Funderar också på ett Qpad mk 50 med röda. Måste bara testa dem. Hade ett steelseries 6gv2 hemma och de funkade inte alls som jag ville samt mellanslag fastnade så det blir nått annat och efter massa funderande kommer jag fram till att nog testa mk 50 med röda.

Du får skriva sen vilket du köpte samt vad du tycker.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskie:

Jag har ett 6gv2, Sidewinder X4 och X6 samt ett nytt Qpad MK-50 (röda). Kan bara säga att alla dom borden har varit bra och haft olika fördelar men nu så gillar jag MK-50 mest. Trodde att jag inte skulle störa mig på layouten på 6Gv2 men saknade hela tiden "win"-knappen för snabbkommandon och sedan * och övriga knappar satt "huller om buller".

Kan väll säga att jag skulle rekommendera MK-50 till dig.
Lycka till med ditt val, vad du än väljer så blir du nog glad.

Permalänk

Jag fick ett MK50 till jul och det är väldigt trevligt, normal layout men med de röda brytarna gäller det verkligen att man träffar rätt knapp rent, sambon tycker dock att det är störande högljutt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av To33e:

ja just det, typ skumgummi material eller liknade. har senast sett sådant på typ Chlas Ohlsson. men tror det finns mest till datamusar om jag inte har fel.

filco har ju ett och dom flesta kontors företag då alla som jobbar mer än X antal timmar med dator på jobbet ska ha det bra ergonomiskt = handledstöd is the way to go.

Filco (keyboardcompany)
Något random ställe

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Jag fick ett MK50 till jul och det är väldigt trevligt, normal layout men med de röda brytarna gäller det verkligen att man träffar rätt knapp rent, sambon tycker dock att det är störande högljutt

haha sen när kan man skriva och det blir rätt genom att träffa fel knapp? hehe

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RobinEdquist:

filco har ju ett och dom flesta kontors företag då alla som jobbar mer än X antal timmar med dator på jobbet ska ha det bra ergonomiskt = handledstöd is the way to go.

Filco (keyboardcompany)
Något random ställe

sugen på köp, då även jag får ont i handlederna. då jag ibland kan sitta fast vid spel i några (många) timmar och det där handledstödet som följer med dagens tangentbord är plastiga och gör till stor del inte så står nytta, alltså står mer i vägen än nytta..

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Jag fick ett MK50 till jul och det är väldigt trevligt, normal layout men med de röda brytarna gäller det verkligen att man träffar rätt knapp rent, sambon tycker dock att det är störande högljutt

hehe då röda inte låter några av sälva aktiveringen och om du vill hjälpa din partner kanske du borde överväga införskaffa sånna här
Landingskuddar

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av RobinEdquist:

haha sen när kan man skriva och det blir rätt genom att träffa fel knapp? hehe

med ett vanligt sunktgb gör det inget om du snuddar vid fel tangent men röda så räcker att man nuddar vid tangenten bredvid och man får ett knapptryck registrerat

Visa signatur

Simlärare