Konstiga ljud från corsair ax 750w!

Permalänk

Konstiga ljud från corsair ax 750w!

Hejsan.
Jag har märkt att det kommer något gnisslande ljud från nätagget när jag t.ex spelar minecraft(låter mest i minecraft menuen) . Har inte hört det under något annat spel.
Det förekommer också om jag zoomar in på en bild på datorn och börjar dra runt.
Varför förekommer dessa ljud vid dessa tillfällen?

Permalänk
Medlem

låter som mineskretsarna i grafikkortet

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

låter som mineskretsarna i grafikkortet

Det kommer ju från nätagget?
Nu får nån förklara!=)

Permalänk
Medlem

Förmodligen coil whine. Dvs spolar som vibrerar. Hjälper ofta att sätta på vsync.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Alldeles säkert coilwhine. Här är en film på kraftigt coilwhine: http://www.youtube.com/watch?v=BRberAcz9wo&feature=related

Vet att många "löst det" genom att använda Vertical refresh i spel och dylikt. Men tycker inte det är någon direkt lösning. Man vill ju kunna använda datorn fullt ut.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Alldeles säkert coilwhine. Här är en film på kraftigt coilwhine: http://www.youtube.com/watch?v=BRberAcz9wo&feature=related

Vet att många "löst det" genom att använda Vertical refresh i spel och dylikt. Men tycker inte det är någon direkt lösning. Man vill ju kunna använda datorn fullt ut.

Mvh J

Finns ingen mening att datorn ska producera 1000 bilder per sekund när man klarar sig med 60-120 bp/s....

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Vsync

Skrivet av M89:

Finns ingen mening att datorn ska producera 1000 bilder per sekund när man klarar sig med 60-120 bp/s....

Fast vertical sync är ju knapast den bästa lösningen. Alltid bäst att gå till källan av problemet. Dessutom upplever jag att vertical sync lägger på ett jobbigt lager som "smoothar" ut musrörelserna. Extremt irriterande i fps spel.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns ingen mening att datorn ska producera 1000 bilder per sekund när man klarar sig med 60-120 bp/s....

Nej nej, jag har själv i princip alltid Vertical refresh på. Men vissa spel reagerar konstigt på Vertical refresh och jag skulle vilja ha möjligheten att stänga av det utan att mitt nätagg börjar skrika...

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av acious:

Förmodligen coil whine. Dvs spolar som vibrerar. Hjälper ofta att sätta på vsync.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jaxione:

Alldeles säkert coilwhine. Här är en film på kraftigt coilwhine: http://www.youtube.com/watch?v=BRberAcz9wo&feature=related

Vet att många "löst det" genom att använda Vertical refresh i spel och dylikt. Men tycker inte det är någon direkt lösning. Man vill ju kunna använda datorn fullt ut.

Mvh J

Skrivet av Unitarded:

Fast vertical sync är ju knapast den bästa lösningen. Alltid bäst att gå till källan av problemet. Dessutom upplever jag att vertical sync lägger på ett jobbigt lager som "smoothar" ut musrörelserna. Extremt irriterande i fps spel.

Ok, jag har samma problem som ts och jag ska alltså byta ut mitt nätagg?

Förstår inte vart spolen sitter som ni pratar om, allt ok ifall jag byter mitt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jachxz:

Ok, jag har samma problem som ts och jag ska alltså byta ut mitt nätagg?

Förstår inte vart spolen sitter som ni pratar om, allt ok ifall jag byter mitt nätagg?

Nej problemet kommer att kvarstå då alla nätagg lider utav coilwhine ifall man producerar onödigt många bp/s (Kan dock ha fel?)

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Nej problemet kommer att kvarstå då alla nätagg lider utav coilwhine ifall man producerar onödigt många bp/s (Kan dock ha fel?)

Men slutar pipandet ifall jag byter nätagg?

Permalänk

Men hur kan nätagget bli belastat när jag rör på en bild?

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan garantera dig att det beror på grafikkortet. Jag har haft så i Minecraft väldigt länge, tills jag nyligen aktivera v-sync i det och genast försvann tjutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Jag kan nästan garantera dig att det beror på grafikkortet. Jag har haft så i Minecraft väldigt länge, tills jag nyligen aktivera v-sync i det och genast försvann tjutet.

Hoppas det stämmer vill inte skicka iväg fel del till inet!!

Permalänk

Fråga inet då, de brukar väl vara service minded?

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik