SSD AHCI - jaha, men de andra diskarna då?

Permalänk

SSD AHCI - jaha, men de andra diskarna då?

Har en Corsair Force 3 240Gb SD som krånglar ofta. Efter diverse forskning på diverse forum så har jag fattat det hela sålunda:

1. Ställ om disken till AHCI i registret, ställ om i BIOS = Snabbare disk och man kan uppgradera firmware med en utility-grunka
2. Använd utility si-och-så för att uppgradera firmware = Mindre krångel

OK, det kan jag väl göra... Men om jag ställer om till AHCI i BIOS är det väl en generell / global inställning. Vad händer då med alla andra (6 st vanliga hårddiskar, sådana som snurrar) diskar i maskinen???

Eller är AHCI något som bara berör OS-disken?

Jag är så förvirrad just nu... Hjälp!?!?

Permalänk
Medlem

Endast Windowsinstallationen som påverkas av ahci. Själva datan på diskarna kan läsas oberoende av ahci, ide-läge eller med usb-adaptrar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Endast Windowsinstallationen som påverkas av ahci. Själva datan på diskarna kan läsas oberoende av ahci, ide-läge eller med usb-adaptrar

Fel.

Alla diskar påverkas av detta, det går snabbare att överföra filer mm. MEN det är endast systemdisken som behövs ändras i registret så windows vet vilka drivers den ska ladda innan den bootar.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Fel.

Alla diskar påverkas av detta, det går snabbare att överföra filer mm. MEN det är endast systemdisken som behövs ändras i registret så windows vet vilka drivers den ska ladda innan den bootar.

Så uppfattade jag hans inlägg också, så tror inte han hade fel

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ekbloms:

[B][U]MEN det är endast systemdisken som behövs ändras i registret så windows vet vilka drivers den ska ladda innan den bootar.

Diskarna har egentligen inte så mycket med saken att göra; det viktiga är registret, windows och drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Fel.

Alla diskar påverkas av detta, det går snabbare att överföra filer mm. MEN det är endast systemdisken som behövs ändras i registret så windows vet vilka drivers den ska ladda innan den bootar.

Visst är det så att man i BIOS slår på AHCI för just SSDn, inte alla diskar? Kan vara fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekbloms:

Fel.

Alla diskar påverkas av detta, det går snabbare att överföra filer mm. MEN det är endast systemdisken som behövs ändras i registret så windows vet vilka drivers den ska ladda innan den bootar.

Skulle klargjort bättre att jag såklart menar att det bara gäller Windowsinstallationer. Prestandan blir ju bättre på alla diskar i rätt läge.

Permalänk

OK, detta funkade finfint! Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Nu när ni ändå pratar om detta så tänkte ja bara höra om en grej som ja har vart med om med min ena disk.
har 1st ssd Samsung 830 128gb
1st WD Caviar black 1tb
och 1 st WD(tror de är caviar blue) 320gb

ssdn och 1tb disken funkar skitbra i ahci
men 320gb disken funkar väldigt dåligt i ahci.
När man försöker gå in i en mapp eller använda en fil på den så får den ladda i en evighet sen funkar den bra i ett par minuter sedan blir de samma sak.

som tur är så kan ja ställa in två av mina sata portar i IDE och resten i ahci så de är inga problem för mig, men tyckte bara de va lite skumt.
någon som vet varför de blir så?

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000