Dela internet till annan dator via nätverkskabel?

Permalänk

Dela internet till annan dator via nätverkskabel?

Tjenare! De va så här att jag o en kompis skulle lana, men han har ingen USB - hub. så han får inget internet... så ja tänkte, går de att dela internetet från min dator till hans via en nätverkskabel? och isåfall hur? vi har bägge windows 7. Mvh Magnus
han kommer om 10 min så skulle va tacksam för snabbt svar... ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddysheddy:

Tjenare! De va så här att jag o en kompis skulle lana, men han har ingen USB - hub. så han får inget internet... så ja tänkte, går de att dela internetet från min dator till hans via en nätverkskabel? och isåfall hur? vi har bägge windows 7. Mvh Magnus

Connectify Pro

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Connectify Pro

Tack som F*N!

Permalänk
Medlem

Va, usb-hub? Behöver han mer usb portar? Har du en sim-usb sticka som Internet eller hur får du det är en bra början.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Teddysheddy:

Ska gå göra i windows 7 med men oavsett hur du får din anslutning så ska du kunna dela ut den över nätverket. Gör så själv med både wlanet jag lånar av min granne just nu och 3g stickan jag brukar använda.. i windows xp så går du bara in ''nätverks anslutningar'' och högerklickar på internet anslutningen och väljer egenskaper. Sen klickar du på fliken avancerat och där finns på xp 2 boxar du kryssar i där det står att dela ut anslutningen övernätverket sen väljer du till vilken nätverks anslutning till vill dela ut till och vilka tjänster dem som ansluter igenom din dator ska nå.

Den anslutningen du kommer dela ut igenom kommer då automatiskt få ip'n 192.168.0.1 sen ska det funka att bara låta dhcp sköta resten ifrån hans dator men i värsta fall får du ställa in en manuell ip typ samma som din fast ändra till typ 3 på slutet sen skriver du in ip adressen ifrån anslutningen du delar ut igenom som standard gateway och som dns på hans anslutning dvs 192.168.0.1 . Du kan även behöva stänga av brandväggen om du använder windows egna då den kan krångla till det.

Förmodligen jäkligt rörigt jag förklarade allt men är lite stressad nu. Men googla bara på dela internet anslutning i windows så bör du få upp nån bra guide.

Jag själv använder denna metoden hemma och har gjort både när jag använt 3g internet och även med wlan när dem andra datorena inte haft wlan kort.

Permalänk
Medlem

Brygga nätverks korten?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddysheddy:

Tack som F*N!

Haha hoppas att du var seriös;P (Hoppas även att du inte gick ner till pirathamnen istället för att betala för dig;))

Permalänk

Om du har en Android eller Ios telefon/ipad kan du ju alltid använda wifi tehtering dock inte lika bra men de fungerar!

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Skrivet av Teddysheddy:

Tack som F*N!

Som jag skrev i mitt röriga inlägg innan så behöver du inga extra program för dela en internet anslutning utan det går dela ut din egen internet anslutning igenom windows så dem som är anslutna igenom din vanliga nätverksanslutning kan använda ditt internet. (Antog du har nån form av 3g internet då du nämnde usb hubb innan)

Men gör du som jag skrev så agerar din dator i princip router. Kan vara nice att göra så då du kan bestämma själv vilka portar och tjänster han/dem som ansluter igenom din dator ska kunna nå internet med Så om programmet nån rekommenderade innan inte fungerar tillfredsställande eller om du nån gång ska ha en mer permanent lösning där du ska ha flera datorer och ha internet anslutningen rakt till din dator så är det en bra lösning.

Eller om du har nån gammal burk liggande typ en gammal pentium 3-4 eller athlon xp så kan du köra internet igenom den och sen dela ut vidare och då köra typ pfsense eller liknande på den och använda den som en router/hårdvaru brandvägg vilket minskar behovet av att köra en brandvägg på varje dator i nätverket. En fördel med det är ju att du skyddar hela nätverket med en brandvägg istället för ha en på varje dator. Finns säkert fler som har betydligt bättre erfarenhet och kunskap om det hela men för mig har det funkat kanon