flera 12v utgångar på nätagg. koppla samman till en enda? går det?

Permalänk

flera 12v utgångar på nätagg. koppla samman till en enda? går det?

tänkte använda ett nätaggregat från en dator till att driva en bilstereo. på nätagget finns bland annat följande information:
dc output
+12v 1 14A
+12V 2 15A

alltså 2 st 12volts utgångar. den ena klarar 14ampere och den andra 15ampere. 15ampere tycker jag är lite i minsta laget. så jag undrar om man kan koppla ihop dessa två 12voltskablar och tillsammans belasta dem med 29A? det skulle ju räcka till ett litet slutsteg

tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem

Verkar som en kul idé!

Är inte så jätteduktig på ström, så jag frågar istället varför du inte drar en ordentlig kabel från batteriet i bilen istället?

Permalänk

Jag som uttrycker mig klumpigt det skall inte sitta i bilen, själva poängen är att jag ska kunna använda en bilstereo i huset. Nätagget skall agera omvandlare från 230 till 12volt. Vet att principen fungerar då många har gjort såhär innan. Men det som är oklart är om jag kan tvinna ihop alla 12v pluskablar som jag beskriver i första inlägget men antar att ja får pröva mig fram, har ju automatsäkringar så är väl ingen katastrof om de går galet haha

Permalänk
Medlem

Jaha! Ja det låter lite mer vettigt

Permalänk

Om man "splicar" (helvetessvengelska) ihop 12V-kablarna borde väl resultatet bli att belastningen fördelar sig jämnt på båda linorna. Tänk då på att inte dra mer än 28A eftersom du annars överskrider gränsvärdet på den ena linan (man ska ju gärna inte utmana ödet).

Tänk också på att du måste veta vilka två kablar du måste "splica" (jävlar, vad heter det på språket jag skriver på?) ihop för att inte gå på samma lina. Du måste ta reda på vilka 12V-kablar som går på vilken och det är ju inte nödvändigtvis det enklaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeman92:

tänkte använda ett nätaggregat från en dator till att driva en bilstereo. på nätagget finns bland annat följande information:
dc output
+12v 1 14A
+12V 2 15A

alltså 2 st 12volts utgångar. den ena klarar 14ampere och den andra 15ampere. 15ampere tycker jag är lite i minsta laget. så jag undrar om man kan koppla ihop dessa två 12voltskablar och tillsammans belasta dem med 29A? det skulle ju räcka till ett litet slutsteg

tack på förhand

MVH

Ja klart!!!såg någon i overclock som satte ihop linor (hade fyra st) det är bara att parallelkoppla sladdderna, + med + och - med -/ gul med gul och svart med svart kör hårt det spelar ingen roll attt linjona e olika starka

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Om man "splicar" (helvetessvengelska) ihop 12V-kablarna borde väl resultatet bli att belastningen fördelar sig jämnt på båda linorna. Tänk då på att inte dra mer än 28A eftersom du annars överskrider gränsvärdet på den ena linan (man ska ju gärna inte utmana ödet).

Tänk också på att du måste veta vilka två kablar du måste "splica" (jävlar, vad heter det på språket jag skriver på?) ihop för att inte gå på samma lina. Du måste ta reda på vilka 12V-kablar som går på vilken och det är ju inte nödvändigtvis det enklaste.

Enligt ordlistan betyder "splice", tvinna-splitsa (rep) eller skarva..;)

Permalänk
Medlem

Det är spänningen på de olika linorna som avgör hur belastningen fördelas, om du har en 15A och en 14A och spänningarna ser ut så här, 15A lina 12,04V och 14A lina 11,95v så kommer det mesta av belastningen gå på 15A linan, kanske upp till vad den tål, innan det börjar gå ström från 14A linan, sedan kommer faktorer som inre resistans och reglerkaraktäristik att inverka, så resultatet kan bli lite hur som helst, det är bara att testa.

Sedan är det just 12V ur nätaagget, i en bil med motorn igång så är det sällan under 14,4V så man får faktiskt ut mindre effekt stereon när man kör på ett datoraggregat. Den som är lite bevandrad i elektronik kan gå in och pilla lite i nätaggen och efter komponentbyte i regler/skyddskretsarna få ut 14v.

Något liknande detta kan man använda om man vill ha högre spänning än 12v http://www.meanwelldirect.co.uk/product/499-5W-13-5V-37A-Para...

Permalänk
Skrivet av Macaroney:

Enligt ordlistan betyder "splice", tvinna-splitsa (rep) eller skarva..;)

Skarva, just det. Tack.

Permalänk

tack för alla svar! får bli att labba lite med detta och se om ja kan få någon ordning på det. Att ta reda på vilka kablar som är 12v kan väl inte vara så svårt? brukar inte samtliga gula vara 12v? Har tillgång till multimeter så borde gå att mäta sig fram tycker ja

och angående att nätagget kanske bara lämnar 12 medan en bil ger 14.4 så tror ja inte alls de ska spela någon roll. Har byggt mycket ljud i bilar så är väl bekant med hur komponenter beter sig vid olika spänningar 12v ska inte alls vara några bekymmer! kan av erfarenhet säga att det faktiskt funkar hyffsat nere på 10v med, dock kan du inte spela lika högt

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeman92:

tack för alla svar! får bli att labba lite med detta och se om ja kan få någon ordning på det. Att ta reda på vilka kablar som är 12v kan väl inte vara så svårt? brukar inte samtliga gula vara 12v? Har tillgång till multimeter så borde gå att mäta sig fram tycker ja

och angående att nätagget kanske bara lämnar 12 medan en bil ger 14.4 så tror ja inte alls de ska spela någon roll. Har byggt mycket ljud i bilar så är väl bekant med hur komponenter beter sig vid olika spänningar 12v ska inte alls vara några bekymmer! kan av erfarenhet säga att det faktiskt funkar hyffsat nere på 10v med, dock kan du inte spela lika högt

MVH

säg hur resultatet blev när du e klar ska få en 850wattare med fyra linor så funderar på att sätta ihop dem också