Permalänk

Nätagg. Kapa kabel?

Hej!

Sitter och pillar och pular med mitt nybygge, men stör mig en hel del på de långa och onödiga kablarna som inte kommer komma till användning.
Eftersom jag håller på att fästa kablar bakom moderkortsplåten och ta bort onödiga hinder för luftflödet så hade jag tanken att helt enkelt klippa av kabeln.
Så, kan jag klippa av en kabel eller två (främst slingan med molex kontakterna) utan att något händer med prestanda eller rent överlag? Självklart så kommer eltejp att användas runt varje enskild sladd.

Tack för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karatekatten:

Hej!

Sitter och pillar och pular med mitt nybygge, men stör mig en hel del på de långa och onödiga kablarna som inte kommer komma till användning.
Eftersom jag håller på att fästa kablar bakom moderkortsplåten och ta bort onödiga hinder för luftflödet så hade jag tanken att helt enkelt klippa av kabeln.
Så, kan jag klippa av en kabel eller två (främst slingan med molex kontakterna) utan att något händer med prestanda eller rent överlag? Självklart så kommer eltejp att användas runt varje enskild sladd.

Tack för svar!

Att klippa en sladd är ingen skillnad mot att inge ha något inkopplat till den, och eftersom det inte handlar om starkström på den sidan av nätagget så borde det inte vara några problem, se bara till att dom aldrig kommer i kontakt med varandra, jag kan inte påpeka tillräckligt mycket hur viktigt det är.

Sen kanske du ska tänka på att det kanske inte alltid är så bra att klippa kablarna, du kan ju behöva dem i framtiden tex ifall du behöver mer kylning i chassit

Permalänk
Medlem

Öppna dit nätagg och helt enkelt bara löda bort dem du inte vill ha blir snyggare och du kan löda tillbaka dem om du behöver dem i framtiden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Eller klippa av och trycka nya kontakter och trycka in dem i gammla molexen?

Eltejp håller inte för evigt vill du inte vara SÅ petig så kan du klippa kabeln, löda ihop när önskad kabel är borttagen och sen köra Krympslang över skarven. Föredrar den mcgyver lösningen framför eltejp.

EDIT:
Missförstod frågan... Skulle nog göra som ovan och löda om den innuti nätagget... det där med eltejp är even för elektriker TEMPORÄRA lösningar... inget att rekomendera. Rätt vad det är failar limmer, tejpen faller av och du får en härligt sprakande kortslutning o HELA chassit...

Möjligen kan du skruva dit en "Ubåt" på vardera kabel för att isolera dem
(Ubåt är en plastbehållare med Metallbläck och en skruv som kniper åt runt kabeln och håller den på plats)
En mycket mer temporör lösning.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Att klippa en sladd är ingen skillnad mot att inge ha något inkopplat till den, och eftersom det inte handlar om starkström på den sidan av nätagget så borde det inte vara några problem, se bara till att dom aldrig kommer i kontakt med varandra, jag kan inte påpeka tillräckligt mycket hur viktigt det är.

Sen kanske du ska tänka på att det kanske inte alltid är så bra att klippa kablarna, du kan ju behöva dem i framtiden tex ifall du behöver mer kylning i chassit

Trodde att det skulle vara oproblematiskt att klippa bort en sladd eller två, men vill ju helt klart vara säker på min sak. Har också tänkt lite kring "kommer de komma till användning i framtiden?", men tror inte de kommer göra det. Åtminstone inte bägge sladdarna (är 2st med... 4 molex i varje om jag inte minns fel).

Skrivet av som99:

Öppna dit nätagg och helt enkelt bara löda bort dem du inte vill ha blir snyggare och du kan löda tillbaka dem om du behöver dem i framtiden

Kan vara en ide att löda bort dem. Nackdelen är att jag redan börjat sätta fast kablar och sånt på baksidan (ivrig som man är... fick ju inte alla delar på en och samma gång), men borde ju inte vara några problem att ta bort nätagget från chassit, öppna upp agget utanför chassit, löda bort sladdarna och sätta tillbaka allt på sin plats.

I vilket fall så har jag nu två alternativ att välja mellan, vilket är skönt att ha.
Får tacka så mycket för svaren, uppskattas verkligen

Gott nytt år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karatekatten:

Trodde att det skulle vara oproblematiskt att klippa bort en sladd eller två, men vill ju helt klart vara säker på min sak. Har också tänkt lite kring "kommer de komma till användning i framtiden?", men tror inte de kommer göra det. Åtminstone inte bägge sladdarna (är 2st med... 4 molex i varje om jag inte minns fel).

Kan vara en ide att löda bort dem. Nackdelen är att jag redan börjat sätta fast kablar och sånt på baksidan (ivrig som man är... fick ju inte alla delar på en och samma gång), men borde ju inte vara några problem att ta bort nätagget från chassit, öppna upp agget utanför chassit, löda bort sladdarna och sätta tillbaka allt på sin plats.

I vilket fall så har jag nu två alternativ att välja mellan, vilket är skönt att ha.
Får tacka så mycket för svaren, uppskattas verkligen

Gott nytt år!

Att löda bort dem är helt klart snyggast, jag vet inte vad du har för nätagg men i de billigare aggen så är det väldigt svårt då dom har lyckats täcka allt i typ lim, men du får helt enkelt öppna och kolla

Permalänk
Medlem

sälj och köp ett modulärt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Om du tänker öppna nätagget tänk på att det finns kondensatorer däri där det lagras elektricitet. Du kan alltså få en farlig stöt även om psun inte är ikopplad.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Att löda bort dem är helt klart snyggast, jag vet inte vad du har för nätagg men i de billigare aggen så är det väldigt svårt då dom har lyckats täcka allt i typ lim, men du får helt enkelt öppna och kolla

Vet exakt vad du menar. Har ett par gamla agg liggandes i en kartong och minns rätt så väl de nästan pingisbolls-stora limhögarna.

Har köpt ett "Corsair TX 650W V2 80+ Bronze", får hålla tummarna att de har varit duktiga med ihopsättandet av den och inte skvätt lim överallt.
Blir nog att löda bort de oönskade sladdarna. Blir nog helt enkelt bäst.

Skrivet av Toivo83:

sälj och köp ett modulärt.

Känns inte alls aktuellt. Har ett modulärt i min gamla burk, så vet hur "skönt" det är med ett sådant nätagg, men har inte ens startat upp mitt nya agg än så den får vara kvar i min ägo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av durutti:

Om du tänker öppna nätagget tänk på att det finns kondensatorer däri där det lagras elektricitet. Du kan alltså få en farlig stöt även om psun inte är ikopplad.

Farlig och farlig, må hända om han har ett väldigt svagt hjärta.

Bara dra ur strömkablen från nätagget sedan tryck på powerknappen på datorn och vips så är nätagget säkert även för dem med svaga hjärtan

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Farlig och farlig, må hända om han har ett väldigt svagt hjärta.

Bara dra ur strömkablen från nätagget sedan tryck på powerknappen på datorn och vips så är nätagget säkert även för dem med svaga hjärtan

Lytarna på primär sidan är inte att leka med hörru du...

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Farlig och farlig, må hända om han har ett väldigt svagt hjärta.

Bara dra ur strömkablen från nätagget sedan tryck på powerknappen på datorn och vips så är nätagget säkert även för dem med svaga hjärtan

precis, "starta" datorn efter att du koppplat ur sladden så tömms kondningarna

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Öppna dit nätagg och helt enkelt bara löda bort dem du inte vill ha blir snyggare och du kan löda tillbaka dem om du behöver dem i framtiden

Det är skitsvårt att få lödet att smälta i vissa nätagg, t.ex. Mitt tx950 satt ich värmade lödning i 15min utan att något hände, jo plasten på kablarna smälte men i vissa så har de gjort lödet starkare för att klara sig under höga temps, men det är värt att försöka!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Det är skitsvårt att få lödet att smälta i vissa nätagg, t.ex. Mitt tx950 satt ich värmade lödning i 15min utan att något hände, jo plasten på kablarna smälte men i vissa så har de gjort lödet starkare för att klara sig under höga temps, men det är värt att försöka!!

Det är nog samma lod i nästan alla lödningar, numer så är det oftast inget bly i lodet och smältpunkten har stigit något. Det som gör att det är svårt att smälta lodet är att alla kopparkablar leder bort värmen, ta en 50W lödkolv (eller starkare) så går det fort att löda = Mindre skador på isolering och kretskort.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

I västa fall om du inte har en varm kolv nog så klipp kablarna vid lödpunkten så är det lättare att löda bort lilla stumpen som sitter kvar och inga problem att skala och löda fast kablarna igen om du behöver dem.

Ett tips är att med en bra permanent penna markera punkterna så du vet vad som satt var när du behöver löda tillbaka i framtiden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Det är nog samma lod i nästan alla lödningar, numer så är det oftast inget bly i lodet och smältpunkten har stigit något. Det som gör att det är svårt att smälta lodet är att alla kopparkablar leder bort värmen, ta en 50W lödkolv (eller starkare) så går det fort att löda = Mindre skador på isolering och kretskort.

vet inte :/ men min ligger på 30w, kanske löder bort de sen när jag har skaffat mej en starkare lödpenna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Det är skitsvårt att få lödet att smälta i vissa nätagg, t.ex. Mitt tx950 satt ich värmade lödning i 15min utan att något hände, jo plasten på kablarna smälte men i vissa så har de gjort lödet starkare för att klara sig under höga temps, men det är värt att försöka!!

Du har alldeles för klen lödkolv, har du en lödkolv med liten effekt blir det därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Du har alldeles för klen lödkolv, har du en lödkolv med liten effekt blir det därefter.

Ja det har någon också sagt, får nog skaffa en biffigare lödpennna ;D