Permalänk

Mediaspelare+NAS+tablet?

Jag skulle vilja be om tips från mer erfarna inför stundande köp. Har ingen erfarenhet av mediaspelare tidigare, har endast kört med PC kopplad till TV/stereo. Vill inte bygga en HTPC då jag inte känner att jag vill strula med Linux och codec-uppdateringar.

Har tänkt mig att jag ska köpa en mediaspelare, en tablet och troligen en NAS av någon typ. Skulle uppskatta tips på vad som fungerar bra och framförallt i kombination. Tableten är egentligen separat men om det blir en bra helhet så kan jag tänka mig att välja den tab som fungerar bäst med övrig setup.

Baskraven

  • Mediaspelaren ska klara 1080p och en rimlig mängd av de populära formaten. (Inget exotiskt, men jag vill inte behöva krångla en massa för att få igång mkv-filer och normala format.)

  • Digital audio out, antingen via coax eller optisk ut. Detta för att jag ska kunna koppla till en 5.1 receiver och köra ljudet via min befintliga surround-anläggning.

  • NAS eller inbyggd HD i mediaspelaren måste ha en torrent-klient så att nedladdning sker direkt till den enheten.

De egenskaper som är önskvärda, men inte absoluta krav är att tableten ska fungera väl med mediaspelaren. Gärna så att jag kan använda den som fjärrkontroll eller till och med att jag kan få upp det som syns på tableten på tvn. Jag vet att det är en barnlek med iPad och Airplay/AppleTV men har läst att den setupen har problem med mkv och filformat istället.

Jag har kollat på en boxee + någon NAS och det verkar vara ett bra alternativ just nu.
Apple-TV + Time Capsule/Airplay + iPAD är en frestande kombination men om det inte fungerar bra med vanliga format såsom 720/1080p mkv och dylikt så faller det för mig.

Berätta gärna vilken setup du har och om du skulle valt något annorlunda med det du vet nu.
Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Du kan bygga en HTPC och köra XBMC (Xbox Media Center) i din windows kopia för medie-delen. Vet ej hur detta funkar med streaming till tablet men det borde din NAS kunna ta hand om men är ej så duktig på det så det låter jag vara osagt tills någon mer kunnig kommit in i tråden!

EDIT: XBMC är löjligt enkelt att använda, funkar bra med fjärrkontroll om du köper till det att koppla in i datorn och jag har hittils inte funnit några format som ej kan köras. Dessutom behöver du inte rar:a upp filmerna (gissar på att du kanske kan va pirat) för att spela upp dom. Utan det sköter XBMC av sig självt!

Permalänk

Tack för tipset Achrya.
En HTPC drar iväg både i pris och i tidd att plocka ihop/konfigurera. Men det är inte helt uteslutet. Vet inte riktigt om det tillför så mycket dock. Jag förstår att folk vill kunna köra PC program och surfa via en HTPC, men det har jag tänkt göra via tablet eller via laptop ändå. Det är fokus på video och i andra hand musik och bilder.

Jag vill ju kunna få upp antingen tabletens bild på tvn eller mediaspelarens/htpcns bild på tableten, så att det blir smidigt att köra appar och liknande och se resultatet på TVn. Hur skulle det gå till med en HTPC? Gör det att jag bör välja en andriod-tablet över en iPad?

Permalänk

http://www.dustinhome.se/xtreamer-pro-mediaspelare/product/50...
är nog svaret på dina problem.

HDMI 7.1, coax eller optisk ut. Du väljer själv.
Trådat nätverk. (200:- för o trådat, vilket är värt det) http://www.dustinhome.se/xtreamer-11n-wifi-usb-antenn-till-xt...
Android anpassad fjärr.
NAS byggd enhet (om du har en HDD att trycka i den)
http://www.xtreamer.net/xtreamerpro/specs.aspx för närmare titt

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Det var ett bra tips LightForz.
Har läst lite om den där. Verkar lite krångligt att få till torrent-klienten men det är ju grymt bra att den klarar det.

Hittat info
Permalänk
Skrivet av sleevechoke:

Det var ett bra tips LightForz.
Har läst lite om den där. Verkar lite krångligt att få till torrent-klienten men det är ju grymt bra att den klarar det.

Är det inte enklare att ha torrent på laptopen och sedan överföra till mediaspelare/NAS'en via trådat?
Hittade ochså lite info om torrent till spelaren, lite krångligt vad det allt

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Är också intresserad av en sånthär lösning. Hoppas någon kunnig kan svara TS på detta.

Skickades från m.sweclockers.com