AHCI BIOS installerar vid varje uppstart

Permalänk
Medlem

AHCI BIOS installerar vid varje uppstart

Vet inte om jag borde posta det här i moderkorts tråden istället, men då får en moderator gärna flytta tråden!

Fick hem min Force GT för några dagar sedan, själva disken funkar bra och verkar hålla de hastigheter som den ska. Men jag har ändå problem med den, varje gång jag sätter på min dator så installeras "AHCI BIOS". Jag har såklart aktiverat AHCI i BIOS och testat med både Windows, och intels AHCI drivrutiner i Windows, jag kör SSDn i de ljusblåa intel chipset portarna och har de vita marvel portarna avstängda helt i BIOS. Innan jag fick hem SSDn testade jag att aktivera AHCI läget medan jag körde med min gamla disk, Samsung F1a. Och då hade jag samma problem, men det försvann efter att Windows installerat sina AHCI drivrutiner.

Det är väll inte världens grejj eftersom jag oftast bara startar datorn en gång per dag, men det skulle vara roligare om man slapp den lilla installationen på 10sekunder varje gång. Kanske skulle tillägga att jag har ett Gigabyte ex-58 UD5 moderkort med F4a BIOSet(inte det senaste).

Edit: Kan till lägga att jag har firmware 1.3.3 på SSDn, och att jag kör F1 disken och DVDn på intel chipsettet med AHCI aktiverat på.

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara om inte det står exakt vad det är som fattas (ev. pause/break om inte du hinner läsa)
Sen kan du testa köra installationsskivans Startreparation; på support.microsoft.com finns många möjligheter ex här, men det underlättar givetvis om du vet namn/datum på drivrutin och enhet.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Jag undrar bara om inte det står exakt vad det är som fattas (ev. pause/break om inte du hinner läsa)
Sen kan du testa köra installationsskivans Startreparation; på support.microsoft.com finns många möjligheter ex här, men det underlättar givetvis om du vet namn/datum på drivrutin och enhet.

Windows är helt ny installerat på disken, Windows 7 Pro SP1, så alla drivrutiner som är installerade då är de som kommer med windows. Testade även att dra hem senaste versionen av Intel Rapid Storage Technology vilket jag fortfarande kör med. Men jag kan testa pause/break och se om jag missar någon text i slutet.

Såhär står det efter POST, kanske skulle testa att sätta SSDn i plats 0, hårdisk i plats 1 och DVD i plats 2.

Eller rent utav uppdatera till senaste BIOS, hade dock samma problem när jag testade AHCI med min andra disk(icke SSD), fast det var när jag ändrade i registret och sedan slog på AHCI i bios på en befintlig windows installation.

Permalänk
Medlem

Det är inget som är fel bara för att det står AHCI BIOS installed, det är bara att leva med det. Min går dock på en sekund, kanske du har SATA-kablar anslutna till moderkortet utan diskar anslutna vilket gör att det tar tid?

Då det är under BIOS POST så är det inga drivrutiner som installeras för windows eller så, bara en vanlig initiering av kontrollern, hade nog lika gärnat kunnat stå "Initiliazing AHCI BIOS" så hade du nog inte tänkt på det.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är som det skall, dvs att den alltid kommer att köras efter bios, så låt det vara.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Det är inget som är fel bara för att det står AHCI BIOS installed, det är bara att leva med det. Min går dock på en sekund, kanske du har SATA-kablar anslutna till moderkortet utan diskar anslutna vilket gör att det tar tid?

Då det är under BIOS POST så är det inga drivrutiner som installeras för windows eller så, bara en vanlig initiering av kontrollern, hade nog lika gärnat kunnat stå "Initiliazing AHCI BIOS" så hade du nog inte tänkt på det.

Skrivet av Jalle64:

Det är som det skall, dvs att den alltid kommer att köras efter bios, så låt det vara.

Fast den där rutan dök upp tidigare när jag körde AHCI på min vanliga disk, men efter några omstarter så installerade windows någon AHCI drivrutin, och efter det så dök inte den där texten upp längre. Det är lite drygt för det tar säkert 5 sekunder för den att gå igenom allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArakanI2:

Fast den där rutan dök upp tidigare när jag körde AHCI på min vanliga disk, men efter några omstarter så installerade windows någon AHCI drivrutin, och efter det så dök inte den där texten upp längre. Det är lite drygt för det tar säkert 5 sekunder för den att gå igenom allt.

Ja, fy f.n fem sekunder av ditt liv. Starta burken och gå sedan och hämta dricka eller annat behövligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, fy f.n fem sekunder av ditt liv. Starta burken och gå sedan och hämta dricka eller annat behövligt.

Det där resonemanget funkar ju även på en vanlig HHD då, i både uppstart av windows och uppstart av program ;P

Skrivet av tcntad:

Du kan även ha datorn i "sleep mode" så slipper du det överhuvudtaget.

Att ta ut datorn ur hibernate går nog inte mycket långsammare på en vanlig disk än en SSD.

Handlar inte om att det tar någon direkt tid, är bara störande att se rutan varje gång, ungefär som om man skulle få upp ett "CPU fan error" eller "Case opened" error varje gång. Även om man inte har några problem.

Permalänk
Medlem

Jag vill säga att det är en del av POST !
Inte att den håller på att installera AHCI-drivers varje gång du startar upp, utan den kollar vilken enheter som är anslutna och säger att: "AHCI BIOS är installerad" (installed).
På mitt MB kommer där upp text om Intel Matrix Storage manager osv.
alla enheter, enter with Ctrl I, sen kommer upp text med J Micron Tech om min DVD osv. - allt en del av POST!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Jag vill säga att det är en del av POST !
Inte att den håller på att installera AHCI-drivers varje gång du startar upp, utan den kollar vilken enheter som är anslutna och säger att: "AHCI BIOS är installerad" (installed).
På mitt MB kommer där upp text om Intel Matrix Storage manager osv.
alla enheter, enter with Ctrl I, sen kommer upp text med J Micron Tech om min DVD osv. - allt en del av POST!

Men som jag sa, den rutan försvann förut när jag körde min vanliga Samsung disk och DVD brännaren i AHCI. Sedan kom SSDn dagen efter, då stoppade jag in den i datorn, och installerade win7 på den med AHCI aktiverat i BIOS ifrån början. Och sedan dess har inte den där rutan försvunnit. Jag tycker det är konstigt att den bara skulle dyka upp med SSDn som primär disk men inte med min vanliga mekaniska disk som primär.

Ska testa att avaktivera AHCI i registret, sedan stänga av det i BIOS. Låta windows boota och installera de andra drivrutinerna, aktivera AHCI i registret igen och sedan i BIOS och se om jag kan slippa den delen av POST då.

Funkar inte det så ger jag mig och lever med det.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många andra har/haft problem med samma "Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.07 08042006"
Även här på Sweclockers!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Men som jag sa, den rutan försvann förut när jag körde min vanliga Samsung disk och DVD brännaren i AHCI. Sedan kom SSDn dagen efter, då stoppade jag in den i datorn, och installerade win7 på den med AHCI aktiverat i BIOS ifrån början. Och sedan dess har inte den där rutan försvunnit. Jag tycker det är konstigt att den bara skulle dyka upp med SSDn som primär disk men inte med min vanliga mekaniska disk som primär.

Ska testa att avaktivera AHCI i registret, sedan stänga av det i BIOS. Låta windows boota och installera de andra drivrutinerna, aktivera AHCI i registret igen och sedan i BIOS och se om jag kan slippa den delen av POST då.

Funkar inte det så ger jag mig och lever med det.

Det du ser har inget med windows att göra, det är informationsmeddelande, precis som processorhastighet, mängd ram mm.
Förmodligen kan du aktivera fullskärmslogga som döljer det, eller minimera mängden information som visas.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

pga kända strul mellan ssd's och sleep så skulle inte jag rekommendera det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är som det skall, dvs att den alltid kommer att köras efter bios, så låt det vara.

Alternativt, stäng aldrig av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Det verkar som att många andra har/haft problem med samma "Serial ATA AHCI BIOS, Version iSrc 1.07 08042006"
Även här på Sweclockers!

Okej, får leva med det då, med lite tur så kanske det försvinner med tiden. Kanske skulle testa att flasha in senaste BIOS för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Ja, testa uppdatering av BIOS, vissa användare har avkortat starttiden!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"