Ny SSD inte så ny moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

Ny SSD inte så ny moderkort

Hej funderar på en Intel 160gb ssd då cdon har de så "billigt" inte för att 120gb duger det gör det absolut de ser bara ut att vara slut, här och där.
det är så att den var ämnad för den stationära burken men den visar sig bara ha marvell kontakter vad jag förstått är de itne så "marvelous".
Bör jag då slänga den i vår nya laptop en MSI GT683?
Istället för den stationära, känner det skulle dra iväg om jag skulle byta moderkort och prolle bara för en ssd disk vad säger ni?
Gott Nytt år alla Swecare

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Sep 2011

SSD är ju alltid en upgrade, mendu får med all säkerhet mer ut av den i den bärbara
Men även den stationära kommer ju iofs att bli trevligare än den varit
Till syverne och sist, testa går ju alltid det kostar ju inte mer än tiden för en ominstallation

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005

vad för moderkort har du nu? (stationära).

1. du behöver inte byta prolle för en ssd disk. bara om det moderkort du köper stödjer din sockel & processor.

2. du får prestanda vinster i båda fallen både bärbara & stationära.

3. vad prioriterar du just nu bärbara eller stationära?

EDIT: marvell är en tredjeparts tillverkare är du säker på att du endast har dessa? (stationära)

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

så sant så sant, tror också den bärbara tjänar mest på en sådan upgrade

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Hart svårt att tänka mig att moderkortet endast har Marvell kontakter, du lär ha minst 2 Intel Sata2 portar på det.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

inte på ASUS P6T Deluxe V2 tror det var så sist jag kollade på asus hemsida. ahci kan jag ej slå på för hittar inget sådant i bios?
det är detta moderkort jag har:
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe_...
ser itne omd et står nåt om intel eller marvel men i bios ahr jag för mig det stod marvel. nu vet itne jaghur dessa ser ut men får väl plugga ur skaer o ting och kolla sedan

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005

Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Intel Matrix Storage Technology Support RAID Support RAID
Marvell 88SE6111
1 xUltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
1 xExternal SATA (SATA On-the-Go)

du har närmare 6st intel 3gb/s portar

LÄNK:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe...

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av To33e:

Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Marvell 88SE6111

woohoo super asus nu jädrar ska här köpa ssd och kopplas in
till lappisen kan man ju köpa en lite senare eller tvärsom
så mella intel,ocz,samsung samt mellan 120-160gb vilket rekommederar ni vill inte köpa en större disk än vad som är nödvändigt

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Legopappa:

woohoo super asus nu jädrar ska här köpa ssd och kopplas in
till lappisen kan man ju köpa en lite senare eller tvärsom
så mella intel,ocz,samsung samt mellan 120-160gb vilket rekommederar ni vill inte köpa en större disk än vad som är nödvändigt

tror det är dessa portar du i första hand ska koppla in din ssd. eventuellt kolla i manualen

dom jag har ringat in med blått
http://imageshack.us/photo/my-images/189/42681bigphoto.jpg/

intel samt samsung är säkrast då de använder sig utav sina egna kretsar och inga tredjepartstillverkare.
köp den storlek som du tycker är nödvändig samt sätt i den i den stationära eller bärbara beror på vilken du tror att du kommer mest ha nytta av ssd. en till ssd kan du köpa vid senare tillfälle lycka till!

EDIT: om jag skulle fått rekommendera så är det minst 120GB. 160GB känns faktiskt rätt lagom så kör du på intels!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

perfekt tack så hemskt mycket då kan jag sälja mina WD GP diskar räcker ju med 160gb ssd+1tb wd black+2tb extern lagring
en sak till iaf. behövs det speciella drivisar från intel för att ssd ska fungera?
sedan undrar jag det står i bios om HDD nånting enhanced kand et beskrivas som ahci eller vad det nu heter?
en annan fråga är det bättre med 2x80gb ssd i raid0 mot en 160gb ssd?
gott nytt år på er allihopa ikväll ska det firas och imorgon med sambons familj o släkt hehehehe

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Sep 2011

Poängen med 120-160 gb är ju att du får gott om plats till program/spel förutom Windows.

Tror inte enhanced är detsamma som ahci men om det vet jag inte så mkt

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av To33e:

Southbridge
6 xSATA 3 Gb/s ports
Marvell 88SE6111

LÄNK:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/P6T_Deluxe...

Vad jag uppfattar det som är det alltså PATA portarna och e-SATA som är Marvell styrda?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Legopappa:

perfekt tack så hemskt mycket då kan jag sälja mina WD GP diskar räcker ju med 160gb ssd+1tb wd black+2tb extern lagring
en sak till iaf. behövs det speciella drivisar från intel för att ssd ska fungera?
sedan undrar jag det står i bios om HDD nånting enhanced kand et beskrivas som ahci eller vad det nu heter?
en annan fråga är det bättre med 2x80gb ssd i raid0 mot en 160gb ssd?
gott nytt år på er allihopa ikväll ska det firas och imorgon med sambons familj o släkt hehehehe

ibland kan du behöva uppdatera firmware på ssd's men inom intels & samsungs ssd's är det ofta "plug in" om du vill ha mer information angående flashing utav ssd så citera mig så ska jag svara tillbaka!

i raid0 kan du få en större prestanda ökning jämfört med 1 ssd men risken fördubblas att disken skriver fel och iom att allt delas mellan två diskar så räcker det att ena disken skriver fel och du kan förlora ALL information på både diskarna. det är om du är villig och ta risken och inte har något emot att ominstallera allt igen om detta skulle hända. vid raid0 så rekommenderas backup med en annan disk exempelvis din 1TB interna eller din 2TB externa.

frågan du ställde om HDD enhanced är något jag inte kan svara på. men gör ett försök på google finns garanterat ett forum där detta har tagits upp tidigare dock inte säker att det har tagits upp på några svenska forums så ha läsförståelse i engelska är en plus i kanten där.

Gott Nytt år på dig med & lycka till med SSD

Skrivet av biorrith:

Vad jag uppfattar det som är det alltså PATA portarna och e-SATA som är Marvell styrda?

läste lite på ett annat forum angående detta & jag tror det är rätt så som du säger kan inte säga till 100%. men enligt asus hemsida så ska 6 sata portarna vara intels styrkrets alltså inte marvells och till synes så finns det "bara" 6 sata portar. men det är sällan man använder PATA eller e-sata inom normal användning, om man inte man har PATA hårdiskar liggandes som tydligen jag har en hög av, men generellt sett så används det sällan då det är ett par generationer bakåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

men inga drivare för moderkortet för raid eller ahci?

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Legopappa:

men inga drivare för moderkortet för raid eller ahci?

det behövs inte så länge du inte har raderat Bios versionen som du troligtvis inte har då den är i ett fungerade skick (själva datorn)?

AHCI är troligtvis din inställning just nu då du har en sata disk inkopplad som primär operativ disk?

EDIT: du kör väl din/dina interna hårdiskar från moderkortets sata portar i så fall behöver du inte läsa nedanstående text.

om du har ett kort på en pci alternativt pci-e plats som har hand om dina diskar alltså en sata controller/raid controller
kort då kan du behöva drivrutiner till det. (tvivlar på att du har det)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

oki då vet jag, kollade runt lite fanns olika ich/achi drivare för moderkortet

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

en sak detta är vad jag ska ha på disken
bildbehandlingsprogram
office
div program
antivirus
swtor
skyrim
bf:bc2
bf3
windows 7 ultimate 64
drivisar mm.
ryms detta på en 128gb ssd disk eller behöver jag en större

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Legopappa:

en sak detta är vad jag ska ha på disken
bildbehandlingsprogram
office
div program
antivirus
swtor
skyrim
bf:bc2
bf3
windows 7 ultimate 64
drivisar mm.
ryms detta på en 128gb ssd disk eller behöver jag en större

BF3 tar cirka 15GB om jag inte har helt fel och windows 7 och diverse uppdateringar tar cirka 15-20GB, antivirus & Office 1-1,5GB. bfbc2,skyrim,swtor vet jag inte men jag tippar på runt 20-25GB någon får gärna rätta mig om ja har fel här och 5GB till diverse pogram, bildbehandling (cs5) 1-2GB = ~70GB mer eller mindre

så det borde räcka med en 128GB om du har all lagring på andra diskar. sen ska du alltid försöka ha cirka 10% över på ssd'n så att du har lite utrymme

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

ok då så jag kör nog på en samsung 830 128gb disk eller 160gb intel
ska bli skönt och ta ut de andra 1tb diskarna
tack för all hjälp To33e och ni andra också

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

Hej Kingston hyper X är de i paritet med INtel,Ocz,Corsair?
Vet att Intel och Samsung är stabila men hur är det med de andra är det mycket strul med sandforce diskarna?

[MSI GE70 2OE-014NE]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

jag undrar är det värt att spendera 828kronor mer på en 160gb intel än när en 120gb kostat 1571:-?

[MSI GE70 2OE-014NE]