Bästa optimerade spelet?

Permalänk
Korsordsguru

Liter förvånad att ingen har nämnt Serious Engine.

Citat:

Croteam created their own engine for use in both The First Encounter and The Second Encounter. Named the "Serious Engine", it is designed to cope with extremely large view distances and massive numbers of models, unlike most FPS engines which are developed for a limited draw distance and only a few animating models (i.e. enemies) on screen at a time: it is very efficient, capable of maintaining dozens of moving enemies (often stampedes) even on a modest system challenging the well known id Tech, Unreal or Source engines. The "Serious Engine" can render through both Direct3D or OpenGL and, while it does not support pixel or vertex shaders, it is optimised for Direct3D 7's hardware transformation, clipping and lighting. The "Serious Engine" is available for licensing from Croteam.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serious_Sam

Visa signatur
Permalänk
Medlem

håller med de flesta om att HL2 är väldans lättdrivet och fårhållandevis snyggt med tanke på hur gammalt det är, sen lägger jag min röst på dirt 3 som är det enda spelet i nuläget som jag kan spela laggfritt

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaLys:

Liter förvånad att ingen har nämnt Serious Engine.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serious_Sam

Har nästan glömt den serien, men jag kan skriva under på det.
Riktigt snyggt när det kom, och redan då flöt det på rejält bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Quake. För att få perspecitive corrected texturing gå snabbt (vilket kräver en division per pixel, iafl för correct) så använde man FPUn och lät divisionen gå i bakgrunden medans man använde andra processordelar till att interpolera mellan pixlarna för att sen efter x antal cykler hämta resultatet från FPUn.
DET är optimering.