Vilken avspelare kör ni till HTPC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Vilken avspelare kör ni till HTPC?

Precis, vilken kör ni?

Själv kör jag VLC för att den ger låg cpu belastning i kombination med mitt grafikkort & framför allt kan jag på ett enkelt sätt synka både ljud (j+k) samt undertexter (g+h) med en enkel knapptryckning, tycker även att det är lätt att lägga till en srt fil. Även lätt att få ut DD & DTS genom s/pdif med den.

Sen är jag lite dum, men vilka andra spelare har dessa funktioner dom flesta förmodligen?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006

om du kör film på HTPC, är XBMC helt aoutstandning för DVD och MKV...stöd för 24hz med, och inte alls krävande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Kmplayer, gillar ui't, macros och friheten med codecs, inte speciellt prestandaintensiv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005

XBMC gör allt som en mediaspelare gör fast smidigare och snyggare.

mITX-Beast:
i7 7700K, Noctua NH-U12P, 16GB Corsair Vengence @ 3000mhz, EVGA 1080TI SC2, Samsung 850 500GB, Intel 330 120gb, EVGA Supernova G3 550W, ASUS ROG Strix Z270I, Fractal Node 304, Dell 24" S2417DG QHD G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2009

Håller med föregående.
XBMC är riktigt snyggt och riktigt bra!

Citera för att jag ska hitta tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av blagi:

XBMC gör allt som en mediaspelare gör fast smidigare och snyggare.

Japp... men får bättre bild/ljud med Boxee Box... :/

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2005

Xbmc (Ubuntu)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av Swennis:

Beror väl på vad du har för hårdvara & mjukvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Swennis:

Det tvivlar jag på. Dessutom klarar inte boxee alla filformat och kan sakna vissa av de inställningsmöjligheter som en intresserad ibland vill åt.

Skickades från m.sweclockers.com

mITX-Beast:
i7 7700K, Noctua NH-U12P, 16GB Corsair Vengence @ 3000mhz, EVGA 1080TI SC2, Samsung 850 500GB, Intel 330 120gb, EVGA Supernova G3 550W, ASUS ROG Strix Z270I, Fractal Node 304, Dell 24" S2417DG QHD G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

XBMC för allt utom Blu-ray där powerdvd används.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vikingstad
Registrerad
Sep 2011

XBMC ftw. Kört den i 2 år. Innan dess var det mediaportal. Kul men mkt pill.

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Finns det snabbtangenter för lipsync, för att synca undertexter?.. hur är det med att få ut ljud digialt till förstärkare för att få DD/DTS? Färdig konfat eller man behöver rota med inställningarna?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av blagi:

Det tvivlar jag på. Dessutom klarar inte boxee alla filformat och kan sakna vissa av de inställningsmöjligheter som en intresserad ibland vill åt.

Jo, det är sant... men kanske beror på hårdvaran på HTPCn... men färger, skärpa, rörelseskärpa i tex panoreringar blir grymt mycket bättre på Boxee Boxen, har kalibrerat med DVE med...
Är säkert nån inställning, eller hårdvaran det beror på... men köpte en boxee box för att ha i sovrummet, men blir bättre bild, och ljud genom den än HTPCn och XBMC, så vi har den i vardagsrummet... :/
Kör mot en Pana G30, genom en onkyo 607... kanske är nån inställning där, tex datafärger eller nåt som jag missat kanske..?
HTPCn: AMD Athlon x2 DualCore 5200+ 2.70ghz och ett EN210silent Geforce 210, ska väl inte vara nåt problem med det...kör jag 1080p DTS filmer, ligger cpun på 18-20%...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Dec 2011

XBMC uteslutande!

4790K, Z97I-PLUS, 2X8GB, GTX 1070, 2X250Gb, FD Edison 650W, FD Node 804

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
uppsala
Registrerad
Nov 2008

xbmc är det enda som gäller i mitt hem.

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av skruvis:

Finns det snabbtangenter för lipsync, för att synca undertexter?.. hur är det med att få ut ljud digialt till förstärkare för att få DD/DTS? Färdig konfat eller man behöver rota med inställningarna?

Bara man ställer in rätt utgång brukar det funka med DTS etc. Jag vet inte om det finns några snabbtangenter för att synca undertexter, men det går väldigt snabbt, tycker jag att gå in i menyn och ta fram syncningen(jag anser att det är lättare att synca i xbmc än i vlc.)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Jag kör VLC respektive MPC-HC. Tycker att MPC-HC ger bäst bildkvalitet vid olika skumma upplösningar/skalningar av bilden (men man måste mecka själv med inställningarna). Sedan jag bytte till Win7 från XP försvann alla sp/dif-problem jag hade med ljudet, på samma (gamla, 2007) hårdvara.

Har fortfarande inte provat XBMC.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001

Jag kör med XBMC och har gjort det i flera år, helt outstanding mediaspelare som tar allt och dessutom har ett riktigt snyggt gränssnitt.

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

XBMC på HTPCn och GOMPlayer på min gaming station.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | EVGA GTX970 | 16GB DDR3 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Swennis:

Jo, det är sant... men kanske beror på hårdvaran på HTPCn... men färger, skärpa, rörelseskärpa i tex panoreringar blir grymt mycket bättre på Boxee Boxen, har kalibrerat med DVE med...
Är säkert nån inställning, eller hårdvaran det beror på... men köpte en boxee box för att ha i sovrummet, men blir bättre bild, och ljud genom den än HTPCn och XBMC, så vi har den i vardagsrummet... :/
Kör mot en Pana G30, genom en onkyo 607... kanske är nån inställning där, tex datafärger eller nåt som jag missat kanske..?
HTPCn: AMD Athlon x2 DualCore 5200+ 2.70ghz och ett EN210silent Geforce 210, ska väl inte vara nåt problem med det...kör jag 1080p DTS filmer, ligger cpun på 18-20%...

Jag mitt nöt har fixat det till mycket bättre nu... har ju inte kört pixelmapat, på min Pana G30, måste man ha 1080p och aspect ratio på "just" (Anpassad 16:9), och färger från RGB till YCbCr444 i grafikinställningar, så nu blir bilden mycket bättre!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Jag kör med Mirillis Splash Pro till HTPCn, enkelt och snyggt gränssnitt och funkar klockrent ootb. Tidigare använde jag MPC-HC med det bara vägrade funka med hårdvaruaccelerering och undertexter samtidigt. VLC var länge sen jag provade men då funkade inge vidare med högupplöst video. Jag har även använt Media Portal men jag hade inte användning för all extra funktionalitet även om det så väldigt fint ut. XMBC har jag inte provat än men jag resonerar runt det ungefär som jag gör med Media Portal.

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Gigabyte GTX460 1GB | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B | Corsair 90GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av ElZoido:

Jag kör med Mirillis Splash Pro till HTPCn, enkelt och snyggt gränssnitt och funkar klockrent ootb. Tidigare använde jag MPC-HC med det bara vägrade funka med hårdvaruaccelerering och undertexter samtidigt. VLC var länge sen jag provade men då funkade inge vidare med högupplöst video. Jag har även använt Media Portal men jag hade inte användning för all extra funktionalitet även om det så väldigt fint ut. XMBC har jag inte provat än men jag resonerar runt det ungefär som jag gör med Media Portal.

Testa XBMC, den rockar skjortan av Mirillis... HZen spelas upp som den ska i XBMC, tex MKV i 24hz, DVD i 50 eller 60, snygga fanarts/posters, hämtar hem info om filmerna, vilka skådisar som är med mm.
Och finns ett plugin som jag tycker är underbart: Undertexter, bara tryck paus i filmen/serien, sen kan du hämta hem swesub, engsub till dert dukollar på!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Swennis:

Testa XBMC, den rockar skjortan av Mirillis... HZen spelas upp som den ska i XBMC, tex MKV i 24hz, DVD i 50 eller 60, snygga fanarts/posters, hämtar hem info om filmerna, vilka skådisar som är med mm.
Och finns ett plugin som jag tycker är underbart: Undertexter, bara tryck paus i filmen/serien, sen kan du hämta hem swesub, engsub till dert dukollar på!

hur funkar detta då? när man har pausat i filmen, var hämtar man undertexten? vilken plugin?

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av xitele810:

hur funkar detta då? när man har pausat i filmen, var hämtar man undertexten? vilken plugin?

Den bästa guiden finns här på sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/972897-xbmc-guiden-filmalskare/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jan 2008

funkar betan med detta då?

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av xitele810:

funkar betan med detta då?

Inte en aning, jag kör 10.0 tror jag, den funkar klockrent.