GOTY 2011 - vad tycker du?

Permalänk
Skrivet av HarmlessWarrior:

Minsann, du är inte första som säger det. Jag förblir dock skeptiskt över kombinationen drakar och RPG. RPG spelas för känsla men hur kan man ha känsla när det kommer drakar? Jag kan inte hjälpa att tänka på dens energiåtgång och hur osannolikt det är att den skulle kunna flyga. Alla inser förstås att det inte skulle fungera i verkligheten men jag förstår inte hur ni kan acceptera världar med sånt i. Har ni inga gränser? Kan ni koppla ur ert kritiska tänkande när det behövs eller hur gör ni?

Sedan Fallout 3 (utan expansioner) menar du? Där snackar vi ett sjukt bra RPG. Sen får vi inte glömma Mass Effect 1, dåliga side quest och buggigt men ack så episkt.

Forza 4? Vad är egentligen skillnaden från Forza 2? Känns inte så där jätte hett. Men ska inte någon nämna Frozen Synapse? Har inte hunnit testa eftersom de inte gör färdig Linux demot.

Drakar har funnits med i RPGn sedan spelandets begynnelse. i The Witcher så slås man mot en enda drake i slutet av spelet så det är knappast någon drak-inflation i spelet (tänk, skyrim). Hur vida det är "verkligt" hör ju inte hit, det är ett fantasifoster i en fantasivärld i ett spel. Njut av storyn i spel (och böcker, filmer osv för den delen) istället för att fundera på hur vida dessa saker skulle gå i verkligheten. Måste vara tråkigt att inte kunna drömma sig bort. Läser du aldrig böcker så som tolkiens verk eller ser filmer?

Permalänk
Avstängd

The Witcher 2. Spöar ju skiten ur Skyrim i alla kategorier! Var de tvungna att göra Skyrim till värsta Fallout klonen? Nytänkande i spel och filmbranschen i dessa dagar är allt för svårt. Bättre att återanvända saker från andra spel för att vi ska tjäna ännu mer cash!

Permalänk
Medlem

Inte oväntat att skyrim ligger i toppen, sorgligt med tanke på hur jävla uruselt spelet är på nästan alla punkter.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Besviken på skyrim faktiskt, skitbra spel men en försämring av serien tycker jag.

Sen så är Dark souls mitt GOTY, finns ju dock inte på PC.

Skulle funnits med ett option på listan för ej representerade spel.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Minsann, du är inte första som säger det. Jag förblir dock skeptiskt över kombinationen drakar och RPG. RPG spelas för känsla men hur kan man ha känsla när det kommer drakar? Jag kan inte hjälpa att tänka på dens energiåtgång och hur osannolikt det är att den skulle kunna flyga. Alla inser förstås att det inte skulle fungera i verkligheten men jag förstår inte hur ni kan acceptera världar med sånt i. Har ni inga gränser? Kan ni koppla ur ert kritiska tänkande när det behövs eller hur gör ni?

Tänker man så så kan man ju inte spela några spel alls. Du skrev lite längre ner att du gillar Fallout 3 - men hur kan du spela ett spel där människor förvandlas till monster av radioaktiv strålning, monster som sedan helas av radioaktivitet? För att inte tala om UFOn och rymdvarelser och att man kan bära med sig fem set power armor bara man är stark nog, när de i verkligheten skulle vara alltför stora för att bära runt på, oavsett hur stark man är. Eller att man kan bära med sig 5 000 7.62mm patroner utan problem. Eller att man kan dricka några flaskor Cola om man blir skjuten i huvudet, så är allt bra igen. Och så vidare.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Medlem

Självklart Skyrim för min del.
Det är det enda spel det här året som jag överhuvudtaget sett fram emot och sedan spelat någon längre tid.
Riktigt episkt, sköna landskap, skön musik och stor spelvärld.

Nu blir det till att vänta på expansioner till Skyrim, Elder scrolls VI samt Half-life 3. Resten av spelen som kommer ut tycker jag mest är som bakgrundsmusik och något man mest rycker på axlarna åt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Inget utav av dom dels har jag inte spelat allt som finns i listan men för det andra så såg inget av dom spelen särskilt intressanta ut..

Som nån annan sa tidigare det har inte vart mycket att hurra över iår visst det fanns ett par riktigt stora namn men kvaliten på dom spelen var ingen hurra över.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Really? Drakar är det mest overkliga för dig? Det är där det tar stopp? Inte magi och sån skit men just drakar? Känns som att du spelar väldigt tråkiga spel om det inte få finnas något overkligt alls i det. Plus kan ju inte säga att the witcher 2 är fyllt av drakar du kanske tänker på skyrim.

Givetvis magi också. Man kan dela upp overkliga saker i tre huvudkategorier:

  • Spelmekaniska lösningar

  • Kontrafaktisk historia

  • Oförklarligt otänkbara fenomen

Den första punkten handlar om att framställa en spelbar produkt. I verkligheten kan man inte bara ladda om sparningen och fortsätta som inget hänt men det hade inte fungerat att man blev tvungen att köpa ett nytt spel om man råka dö på första banan. Detta är någonting de flesta förutsätter men rör sig också om action, är det troligt att hela ww2 hängde på en soldat så som i Calle of Duty och liknande? Healthbars och till synes oändliga ryggsäckar för items och ammo hör också hit. Vad många dock missar är att visualiseringar ibland hör hit. Om man en grafiker ska göra en rymdvarelse vet han inte hur en sådan ser ut. Hans bild kommer ha påverkats av ett liv på jorden. Sannolikheten att evolution skulle ha utvecklat så pass humanoida varelser som man ser i ME är ofantligt liten men det är svårt att tänka sig hur en rimligt varelse ser ut. Rymdvarelsernas utseende får därför ses som en visuell metafor snarare än overkligt.

Kontrafaktiskt historia är den historia som utforskar vad som skulle hänt om... . Till exempel: Vad skulle hänt om världen hade utplånats i en kärnvapen krig och vissa tagit skydd i sina Vault:s? Vad hade hänt om Soviet invaderade USA 1989 (WiC)? Men hit vill jag också klassa naturvetenskapliga teoretiska genombrott. Vad skulle hända om vi fann ett sätt att färdas genom rymden? Vad skulle om någon försökte anlägga en stad på havets botten, vad skulle hända om någon kunde ta fram en osynlighetsdräkt?

Det är en fin gräns mellan föregående punkt och den sista. Skillnaden är att i den här punkten är fenomenet oförklarligt de har tagit någonting ur arslet och sedan implementerat det. Det finns inga experiment som håller på med något liknande och speltillverkarna gör inte ens ett försök till att förklara det som uppenbart inte skulle fungera. Inte nog med att spelaren inte får det presenterat, hur han än vrider och vänder på det så hittar han ingen möjlig förklaring för att konceptet är bara för korkat, det krävs att man förbiser för många grundläggande element som den moderna individen känner till. Ett sånt här gränsfall är till exempel gigantiska insekter på jorden sedda i tex Fallout 3. Varken kemisk eller fysikt kan dessa få existera. Insekternas trakéer kan inte driva sådana varelser, de inre cellerna skulle aldrig kunna nås i de värsta exemplen men det skulle också krävas en mycket högre syrekoncentration med tanke på deras ineffektivitet. Eftersom de är leddjur skulle de också bli för tunga och klumpiga för att kunna röra sig i dessa storlekar.

Denna kunskap är inget som du behöver tillämpa varje dag vilket gör det lättare att förbise än människor kan kasta eldbollar och trolla fram materia hur tomma intet. Det är sånna grejer jag inte tål. Jag inser att det är ett spel men någon måtta får det ändå vara.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Drakar har funnits med i RPGn sedan spelandets begynnelse. i The Witcher så slås man mot en enda drake i slutet av spelet så det är knappast någon drak-inflation i spelet (tänk, skyrim).

Skönt att höra kommer undersöka detta vidare.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Hur vida det är "verkligt" hör ju inte hit, det är ett fantasifoster i en fantasivärld i ett spel. Njut av storyn i spel (och böcker, filmer osv för den delen) istället för att fundera på hur vida dessa saker skulle gå i verkligheten. Måste vara tråkigt att inte kunna drömma sig bort. Läser du aldrig böcker så som tolkiens verk eller ser filmer?

Heroes of Newerth är enligt mig en av de bästa multiplayerspelet som finns trots att det har magi och ologiska fenomen. Magin bidrar till ett bättre spel med tanke på all variation som därmed kan skapas men det är i kombination med RPG magi inte fungerar. Det viktigaste av allt med ett singleplayer spel är atmosfären utan atmosfär är allt så som fiender och karaktärer enbart variabler i en kod. Man vill komma från vardagen och uppleva något annat för några timmar det är därför magi inte hör hemma här. Hur kan jag ta någon på allvar när allt omkring är oseriöst? Du minns inte ett textbaserat spel där olika värden skrivs ut i en konsol du minns ett episkt äventyr med Max Payne 2. Fråga dig detta: hur många spel med magi finns med på din topp 10? Troligtvis inget.

I HoN är detta inget problem då det inte ens försöker vara djupt. Idén med spelet är att det ska vara roligt att vinna och samtidigt tävla med sina vänner på en hord av andra nördgäng någon annan stans i världen.

Och för att svara på din fråga: Nej, jag läser inte fantasy, quite the contrary, populärvetenskap/biografier hamnar högt upp tillsammans med klassiker.

Skrivet av IshethZenunim:

Tänker man så så kan man ju inte spela några spel alls. Du skrev lite längre ner att du gillar Fallout 3 - men hur kan du spela ett spel där människor förvandlas till monster av radioaktiv strålning, monster som sedan helas av radioaktivitet?

Om man går nära radioaktivstrålning i Fallout 3 dör man (eller muteras? IIRC). Men då lät jag aldrig strålningsnivåerna nå en sån punkt. Men iaf anledningen till att radioaktivstårlning är farlig är att den orsaker mutationer. I 99,99% av fallen är mutation något som försämrar eller åtminstone inte förbättrar och man dör i regel av cancer där av. Men det var också mutationer som ledde evolutionen från en celliga organismer till komplexa varelser så som människor. Om vi säger att 99.99% dör vid ett kärnvapenkrig så kan fortfarande 0.01% blivit resententa eller att det blivit muterade till ett icke dödligt stadium.

Skrivet av IshethZenunim:

För att inte tala om UFOn och rymdvarelser och att man kan bära med sig fem set power armor bara man är stark nog, när de i verkligheten skulle vara alltför stora för att bära runt på, oavsett hur stark man är. Eller att man kan bära med sig 5 000 7.62mm patroner utan problem. Eller att man kan dricka några flaskor Cola om man blir skjuten i huvudet, så är allt bra igen. Och så vidare.

Jag tvivlar på att någon kommer läsa hela inlägget(blev väldigt långt) men om du bara läser första stycket av inlägget ovan så förstår du vad jag menar.

Permalänk

Det fick bli The Witcher 2. Det var längesedan jag blev så fångad av ett spel atmosfär. Skyrim är ju ett sjukt bra spel men The Witcher 2 fångade mig bättre. Plus att fighterna i The Witcher 2 är faktiskt roliga.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Entusiast

230 personer har inte spelat Portal 2.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Jag måste säga portal 2, då jag träffade en ny vän där när jag spelade co-op med honom, och själv tycker jag inte minecraft ska vara på listan, visst fulla version kom ut i år på minecon, men spelet själv har funnits sedan 2009, och det vann pc gamers game of the year i storbritanien 2009 eller 2010 kmr inte ihåg o.o

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde det skulle bli Skyrim, men efter att ha tragglat mig igenom runt 200 timmar/level 48 av hundratals buggar (varav flera allvarliga questbuggar), konstiga dialoger som inte passar in och allmänt tråkiga quests (finns givetvis undantag) så ändrade jag uppfattning. Bethesda borde faktiskt skärpa sig och inte släppa uppenbart helt ofärdiga produkter.

Spelade även Oblivion från start (och gör fortfarande) och det hade inte i närheten så många buggar som Skyrim. Överlag föredrar jag alltså Oblivion, möjligen bortsett från mainquesten som är klart intressant i Skyrim. Jag har helt enkelt skittråkigt med Skyrim och får tvinga mig att fortsätta, något som aldrig hände med Oblivion.

Nej, utan tvekan är årets bästa The Witcher 2. En av de största spelupplevelserna jag haft och det säger en del efter över 30 år av spelande. Såhär i backspegeln är det alldeles enastående att en så pass liten utvecklare lyckas få så mycket rätt, samtidigt. En storslagen fullträff på alla sätt!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inte Skyrim iallafall. BOTY = BUGS OF THE YEAR 2011 blir lätt Skyrim.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

230 personer har inte spelat Portal 2.

Portal 1 gjorde ett större intryck på mig än 2an, då känns det svårt att ge 2an GOTY. Ett sämre spelår så kanske. Jag tyckte mycket om 2an också, men inte alls för att nå toppen i konkurrensen. Minns efter flera år mer av Portal 1 än av 2an som jag spelade slut nyligen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Proffsmoddare

Serious Sam BFE!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC