Fråga angående hygien vid tatuering.

Permalänk
Avstängd

Fråga angående hygien vid tatuering.

Hej, skall tatuera mig den 4 Januari, men jag har blivit lite fundersam. Såg ett kort på tatuerarens facebooksida där han tatuerar en tjej och han har inga handskar på sig under arbetet.. alla andra tatuerare jag sett har haft svarta eller andra handskar på sig. Ska en professionell tatuerar ha handskar på sig för hygienen, eller är det inte ett måste?

Skulle vara tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Måste (lag?) vet jag inte, men jag skulle aldrig gå dit och tatuera mig om han inte har handskar på sig.

Han som tatuerar mig kör alltid med handskar och engångsnålar och det tycker jag är mycket värt. Vill ju inte få typ AIDS (för vem vet vem han har varit innan och tatuerat på?), infektioner från hans/hons snuslortiga fingrar eller något annat hemskt.

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Sålänge de har tvättat händerna så är de ju lika rena som om de skulle ha handskar på sig.

Jag gissar på att handskarna är så att tatueraren inte ska behöva tvätta bort tatueringsbläcket från händerna efteråt.

Permalänk
Medlem

Både Sveriges registrerade tatuerare (http://www.s-r-t.se/index.asp?sid=5) och socialstyrelsen (http://www.socialstyrelsen.se/halsoskydd/hygien/piercingochta...) säger att man ska ha det, och givetvis med gott belägg.

De flesta tatuerare bär ju så klart handskar för sin egen skull också... De vill inte få ditt blod på sig, tänk ifall de har självsprickor eller petar sig i ansiktet.

Jag tror inte att jag kan summera detta bättre än Kenny Powers:

Visa signatur

"Det dryga femtiotalet poliser utrustade med sablar och gevär kunde inte hindra att arbetarna efter mötet tågade vidare mot hamnen där de rev avspärrningarna runt fabriksområdet och hamnade i slagsmål med strejkbrytare och polis."

Permalänk
Medlem

Måste och måste, dom bör väl ha men tvättar dom händerna noga med kirurgtvål (glömt vad det heter) så är det väl ingen fara. Hur säkra handskarna dom använder vet jag inte men när jag har tatuerat mig har jag faktiskt tagit med samma tvål som kirurger använder och bett dom tvätta sig med det sen ha handskar på, då handskar inte skyddar helt. Det var inga problem, han som tatuerade hade samma tvål i sitt skåp.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Avstängd

Mailade han genom facebook, och han sa "driver du klart jag använder de" så antar att det bara vart ett kort.. kanske inte smartaste draget och ha det som profilbild dock man blir lite fundersam! tack för svar!