Permalänk
Medlem

Överklockad CPU - Fel info

Hej jag har precis överklockat min 2500k till 4.5GHz (Är ny inom detta så jag har läst på som fan).

Just nu har jag en multipel på 44, 103,8 fsb och min VCore är på 1,320.

Det jag undrar över är att i Windows, All CPU Meter, Orthos och andra program så räknar dom programmen att jag har c:a 3,4GHz. Dvs dom räknar med standard multipeln fortfarande på 33.
Det är bara i CPU-Z som det står att jag har 44 i multi och en CPU på 4.5GHz. I IntelBurnTest så får jag c:a 37% snabbare tider, vilket stämmer överens om att processorn faktiskt arbetar i 4.5GHz. Så då undrar jag nu om det är normalt att dom inte ska läsa rätt multipel eller om jag har gjort något fel.

Ligger på c:a 33c Idle och 48c Load.

Diverse OC tips är också välkomna!

Min Rigg om någon undrar:
i5 2500k
2*4 GB 1600 Minnen
Sata 6 SSD
Gigabyte Z68X-UD3H-B3
750W PSU

Gott nytt på er!

Permalänk
Medlem

Har själv märkt av det att enda programmet som faktiskt ser att man har mer klockfrekvens än vad man har är cpu-z allt annat står de fortfarande original klockfrekvens 3.3ghz.
Sen undrar jag varför du klockat med fsb man brukar lämna den på 100 och inte röra den.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Man kan göra mindre "hack" med FSB och då få ut absolut mest av processorn, det är så jag har förstått diverse guider jag har läst iaf.

Permalänk
Medlem

Med SB så skulle jag lämna FSBn orörd. Du får inte ut mer av CPUn om du kör den på 4,5 GHz med högre FSP eller 4,5 GHz med högre multipel Du får dock ut lite mer av övriga systemet men.

Ang. frågan så är det väl för att de bara läser av vilken CPU det är och vet multipeln för den. All CPU meter har jag dock ingen aning om vad det är för program.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Att jag får ut lite mer utan övriga grejerna är ju det som är grejen med det, lite vassare minnen etc. Fast det kanske är farligt? Jag har som sagt läst typ 6 guider och i typ 4 av dom så gjorde dom såhär, fast jag kanske ska ändra tillbaka den.

All CPU Meter är bara en windows gadget som visar temps och lite info om minnen och CPU

Permalänk
Medlem

Överklocka bara med multin. Rör inte BCLK.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av IzC:

Att jag får ut lite mer utan övriga grejerna är ju det som är grejen med det, lite vassare minnen etc. Fast det kanske är farligt? Jag har som sagt läst typ 6 guider och i typ 4 av dom så gjorde dom såhär, fast jag kanske ska ändra tillbaka den.

All CPU Meter är bara en windows gadget som visar temps och lite info om minnen och CPU

Du ska INTE pilla på BCLK på Sandy Bridge...

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem

Så nu var den ändrad tillbaka, tacksam för alla snabba svar som vanligt på SweC!