Canal Digital Box samma frekvens som Daikin värmepump

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perth, Australien
Registrerad
Apr 2006

Canal Digital Box samma frekvens som Daikin värmepump

Hej jag har ett problem med våran canal digital box och värmepumpen. De har samma frekvens på fjärrkontrollen så varje gång man trycker på värmepumpens fjärrkontroll så hänger sig digitalboxen och man måste dra ur strömsladden och starta om den. Detta är sjukt irriterande och undrar om det finns någon lösning på detta problemet?

mvh daniel

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004

Möblera om så att boxen inte är riktad på samma sätt som värmepumpen

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perth, Australien
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Slayzor:

Möblera om så att boxen inte är riktad på samma sätt som värmepumpen

Tyvärr inget som går =/

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Nagel:

Tyvärr inget som går =/

Nu vet jag inte om det går, men finns det ingen chans till att avskärma digitalboxen på något vänster ?

Edit:
Kunde inte låta bli att göra en liten sökning på det hela. Och fick upp något avskärmningssats kit som man visst skulle kunna använda till att bla avskärma digitalboxen med. Du kan ju alltid ta och kolla om det ev kunde vara något.
http://www.rtk.se/art-1.asp?id=212&iPageID=72

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB
www.detspokar.se | www.livohelvete.se | info@detspokar.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Nagel:

Tyvärr inget som går =/

Det går alltid att möblera om.... tro mig

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perth, Australien
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av Liv&helvete:

Nu vet jag inte om det går, men finns det ingen chans till att avskärma digitalboxen på något vänster ?

Edit:
Kunde inte låta bli att göra en liten sökning på det hela. Och fick upp något avskärmningssats kit som man visst skulle kunna använda till att bla avskärma digitalboxen med. Du kan ju alltid ta och kolla om det ev kunde vara något.
http://www.rtk.se/art-1.asp?id=212&iPageID=72

Kanske skulle fungera att skärma av men då skulle det även leda till problem med fjärrkontrollen till boxen.

Skrivet av Slayzor:

Det går alltid att möblera om.... tro mig

Nja lite svårt, värmepumpen går inte att flytta och sen så har vi en braskamin och fönster runt om i rummet så det är bara 1 ställe TV'n kan stå på

TV'n har ju en digitalbox inbyggd, går den att använda tillsammans med canal digital? Så man slipper boxen helt.
edit: verkar inte gå, står:
"Godkänd av Canal Digital - Nej" på elgigantens hemsida =/

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Nagel:

Kanske skulle fungera att skärma av men då skulle det även leda till problem med fjärrkontrollen till boxen.

Ja just det. Tänkte jag inte på. :/
Är det inte det ena så är det det andra.

💀 Stationär: Intel Core i5-4460 | ASUS B85M-GAMER | HyperX Fury 1600MHz 8GB | Geforce GTX 1080 8GB | Samsung EVO 850 250GB + WD Blue 2TB | Windows 10 Home 64 | Acer G276HL 27" & ASUS VG278HE 27"
💀 Stationär 2 Intel Core i5 3350P | 16GB DDR3 | Nvidia Geforce GT 610 | Windows 10 Home 64 | WD 3TB
💀 Stationär 3: Intel® Core™ i5-4460 | 8GB DDR3 | Nvidia Geforce GTX 960 | Windows 10 Home 64 | SSD 128 GB | HDD 1TB
www.detspokar.se | www.livohelvete.se | info@detspokar.se

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Om man är lite händig kan man öppna fjärrkontrollerna och montera IR-dioderna längre in så de på så vis inte skickar en så bred signal, man måste sen rikta fjärrkontrollerna rakt mot enheterna för att de ska reagera. Har gjort det själv på mina jobb-fjärrar då jag annars styr tio TV-apparater när jag vill ändra på en.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perth, Australien
Registrerad
Apr 2006

Canal Digital skall skicka mig en äldre verision av deras HD-boxar som inte skall ha samma frekvens, hoppas bara det inte är sämre bild på den.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Du verkar ha ordentliga spikar i elnätet hemma om det är som du säger.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Likvid:

Du verkar ha ordentliga spikar i elnätet hemma om det är som du säger.

Vad har två fjärrkontroller som styr samma apparat med strömspikar att göra? kanske ska läsa tråden innan du svarar

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002

Eller så reser du dig ur soffan och går fram till värmepumpen när du ska styra Så ofta justerar du väl inte den? Den sköter väl sig själv alltmest?

Citera för svar
[ASUS G751JT - Intel I7-4720HQ - Geforce GTX970M]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Perth, Australien
Registrerad
Apr 2006

Fick nu en annan gammal box från canal digital men denna är dubbelt så stor, ful och sen så kan man inte ställa in den på 1080p, endast 720p eller 1080i, och ja man ser faktiskt skillnad. Texten är inte alls lika skarp nu längre t.ex =/ Kan leva med att den hänger sig då man ändrar värmepumpen men vad jag även märkt är att den hänger sig på vissa speciella knappar till min MPC remote också... Men värmepumpen och mitt mediacenter krockar inte... så jävla mysko

Enligt canal digital så är det en bug i boxens programvara och att det kommer en uppdatering till den i maj och då skall allt funka som vanligt igen. Fast det är ju 4 månader kvar tills dess...

Citera för svar.