Billiga surfplattor - är det något att ha?

Permalänk
Medlem

Billiga surfplattor - är det något att ha?

Läste en artikel i en elektroniktidning om att man kan göra roliga saker med billiga surfplattor, alltså sådana som kostar 1000 kr eller mindre.
Någon som har testat någon sådan billig modell och vet om det är något att ha. Gärna med HDMI-utgång så man kan ansluta bildskärm .

Exempelvis en MPman MP720.

Kan man hacka en sådan och köra in Linux på den istället för Android? Är den låst till bara Android är det inte lika intressant tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om de går att hacka så du kan lägga in Linux, men kvaliteten och prestandan är inte mycket att hurra för. HDMI-ut finns inte på några av dessa då de inte har prestandan för att driva det.

Vill du ha en billig surfplatta så finns det några alternativ som är lite bättre än dessa kinesiska dussintillverkares. En Nook Color eller Kindle Fire importerad från USA är ett bra val men kostar också mer. ZTE hade ett tag en platta som gick att få tag i för runt 1500 i Sverige som faktiskt var helt ok men den kan vara svår att få tag i idag, dock har jag hört att en uppföljare är på gång.

Plattorna för runt $150 från dealextreme eller liknande är inte värda sitt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

HDMI-ut finns inte på några av dessa då de inte har prestandan för att driva det....

Vill du ha en billig surfplatta så finns det några alternativ som är lite bättre än dessa kinesiska dussintillverkares.....

Plattorna för runt $150 från dealextreme eller liknande är inte värda sitt pris.

Det verkar som du har missat plattorna med Allwinner A10 processor och en Mali 400 GPU. Många trevliga plattor finns det från $130 (150 med frakt). Visst är de lite tjockare, saknar gps och har lite sämre batteritid än en Galaxi, men de är absolut inte dåliga.
Sen finns det många kinesiska tillverkare som är riktig stora i Asien men totalt okända i lilla Sverige. Ett exempel är Onda, gissar att knappast någon har hört talas om dem här hemma, de tillverkar moderkort, grafikkort,GPSer samt plattor

Sen ska man vara lite försiktig när man köper kinaplattor via internet, det finns många kopior av de populära modellerna, jag har beställt en gång från OWNTA och det fungerade bra, mina övriga (Ainol och Onda) har jag köpt när jag jobbat i Kina.

Fick inre google translate länkar att fungera
Permalänk
Medlem

Jag köpte en billig 7# på tradera för 6-700kr och den är slö, riktigt slö men då den är till barnen så är det helt ok.
De lyssnar på musik, kollar youtube, wordfeudar osv så en hyffsat billig leksak men inget jag kan rekommendera till nån som vill ha prestanda.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk

ZTE-plattan som telia reade ut för tusenlappen i våras är perfekt till ungar. Kollar på youtube och den har bra batteritid. Ljudet är dugligt till köksradio. Eftersom den också har 3g kan man ju ha lite mer nytta av den på semestern. Oöm är den också.

Men långsam... Inget för den som vill ha en bra skärm med touch, den är glåmig och resistiv.

Allt som allt ok med tanke på det låga priset i våras. Idag är den bara värd några hundringar och passar snart på museum.

Permalänk

Hej köpte en surfplatta från DH gate nyligen. Allting fungerar bra på den förutom svt play, viaplay etc.
Youtube funkar perfekt så det är inte flash som spökar.
Men jag kollade med viaplays support eftersom jag inte hade tillgång till deras material och dem frågade om jag varit i danmark då det stog det hos dem . Det har jag inte så jag antar att min pad är "inställd på att komma från danmark". Vet inte riktigt om det är en rimlig aning men hursom helst så måste jag lösa detta.
Någon som vet om jag själv kan kolla vad min pad har för "utvändiga" egenskaper? Har kollat i inställinignar/om osv. Ingenting som verkar vara fel där.

Någon som har en aning om vad jag kan göra?

Viktor