Behöver svar om gymnasiet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Behöver svar om gymnasiet

Tjenare. Nu är det så att jag ska gå om gymnasiet efter sommarlovet. Går just nu 1;a året. Har fått ett specialschema av skolan då jag bara har 2dagar i veckan. Men min farsa tillåter inte att jag bara går hemma resten av tiden. Vad finns det att göra?

Har funderat lite på praktikplats. Men känns inte så lovande.. Något förslag?

Och kommer jag få studiebidrag med mitt nya schema? Ska prata med skolan om det. Men ni kanske vet?

Gör mig så kortfattad som möjligt då jag sitter på en I-pad. Ett helvete att skriva..

Tack på förhand. Hoppas att jag kan skriva detta i denna forumsdel.

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2009

Bästa är väl praktikplats / hitta arbete vid sidan om?

Anything that can go wrong will go wrong.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Vettig praktikplats eller arbete är aldrig fel, problemet är bara att dessa är inte så enkelt att få. Med vettig så menar jag att denna leder till att öka din "praktiska kompetens" och att du inte enbart utför "meningslösa skituppgifter".

Mitt råd är istället läs heltid på gymnasiet och plocka kurser från andra program, alternativt ta några från olika grenar i ditt program i 2an. Enstaka kurser som du bara har G i får du säkerligen läsa om.
Resultatet av detta blir mycket enklare för dig, du lär dig även mer och inte minst får du mycket enklare i 2an, då du har vanan inne.
Om du är skoltrött så kan du välja praktiska kurser, som att lära dig svetsa och svarva. Aldrig fel att kunna oavsett vad man tänker arbeta med sedan. Det finns säkerligen kurser som teckenspråk m.m, vilket också kan vara fina meriter att kunna.

Det går även läsa kurser på egen hand, jag läste t.ex. 2 mattekurser över resten av min klass. (nej jag var inget geni, jag hade bytt program)

Angående studiestöd, så har jag svårt att se varför csn skulle ge dig fullt stöd när du ej läser heltid.

Sist och allt så tycker jag studievägledare generellt är dåligt insatta på just studie och regler kring när man får lån etc, så jag skulle inte helt lita på dessa. Men mitt råd är som sagt att prata med dem och försök att läsa vettiga kurser på heltid.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Förutom praktik/jobb så kan du ju leta upp någon kurs utöver skolan som du tycker verkar intressant. Instrument/fotografering/segling/whateverfitsyourneeds.

The cake is a pie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av bud_bundy:

Vettig praktikplats eller arbete är aldrig fel, problemet är bara att dessa är inte så enkelt att få. Med vettig så menar jag att denna leder till att öka din "praktiska kompetens" och att du inte enbart utför "meningslösa skituppgifter".

Mitt råd är istället läs heltid på gymnasiet och plocka kurser från andra program, alternativt ta några från olika grenar i ditt program i 2an. Enstaka kurser som du bara har G i får du säkerligen läsa om.
Resultatet av detta blir mycket enklare för dig, du lär dig även mer och inte minst får du mycket enklare i 2an, då du har vanan inne.
Om du är skoltrött så kan du välja praktiska kurser, som att lära dig svetsa och svarva. Aldrig fel att kunna oavsett vad man tänker arbeta med sedan. Det finns säkerligen kurser som teckenspråk m.m, vilket också kan vara fina meriter att kunna.

Det går även läsa kurser på egen hand, jag läste t.ex. 2 mattekurser över resten av min klass. (nej jag var inget geni, jag hade bytt program)

Angående studiestöd, så har jag svårt att se varför csn skulle ge dig fullt stöd när du ej läser heltid.

Sist och allt så tycker jag studievägledare generellt är dåligt insatta på just studie och regler kring när man får lån etc, så jag skulle inte helt lita på dessa. Men mitt råd är som sagt att prata med dem och försök att läsa vettiga kurser på heltid.

Jag ska vilket fall gå om 1an. Går just nu Sam-Sam och ska ansöka om till It-El efter sommaren. Därför ser jag ingen anledning till att läsa mer.. Vet att jag får erfarenhet och så vidare, men känns som att jobba utan lön då jag ändå måste göra om det senare. Jag tror inte hellt att jag får läsa hela kurserna, då deras period är slut och går in på period 2 nu efter jullovet.. Hoppas du förstår vad jag menar, säg ifrån annars !
Tack för ditt inlägg.

Skrivet av el_genius:

Förutom praktik/jobb så kan du ju leta upp någon kurs utöver skolan som du tycker verkar intressant. Instrument/fotografering/segling/whateverfitsyourneeds.

Jag funderar på att kanske börja läsa upp mig inom antingen dataprogrammering eller Video redigering själv via guides på internet. Låter det som en bra idé eller bara bleh? oO

Fan glor du på

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Stöldmärkt:

Jag funderar på att kanske börja läsa upp mig inom antingen dataprogrammering eller Video redigering själv via guides på internet. Låter det som en bra idé eller bara bleh? oO

Har du viljan och motivationen är det bara att köra på!

The cake is a pie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Stöldmärkt:

Har du ett intresse för det så kör på du märker ju snart om det är något för dig eller inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Lär dig något! Antingen så pluggar du extra på det du gör på skolan (kommer göra din skoltid relativt lätt isåfall) eller så lär du dig något utöver det. Finns kanske någon studiecirkeln i stan, kolla ifall du kan gå några extrakurser på gymnasiet eller sitt hemma och lär dig via internet eller något.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2005

Om du är osäker så kan du välja en naturutbildning, du kommer långt på det.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

Vad har du för mål?

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W