Permalänk
Medlem

Två fläktar till en kontakt

Jag funderar på att omstrukturera mitt fläktsystem men skulle uppskatta svar på följande fråga innan:

Om jag kopplar två fläktar till en och samma kontakt, en strömkälla för båda, kommer jag då få halverad effekt från fläktarna eller kommer de fungera normalt? Alltså, kommer de dela på strömeffekten och snurra långsammare båda två? Jag tänkte använda en 3-pins y-kabel för att ansluta två fläktar till en strömkälla: http://www.webhallen.com/hardvara/24569-deltaco_3-pin_y-kabel

Permalänk
Medlem

det är inga problem! köp du en y-kabel man förlorar ingen effekt!

Permalänk
Medlem

De kommer gå i samma hastighet som om de var separata.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabba och uppskattade svar!

Permalänk
Medlem

Nu när jag kopplat två fläktar till en källa så visar det sig att det inte fungerar så som ni sagt. Jag tog ett starkare motstånd (Noctua U.L.N.A) för att få så tysta fläktar som möjligt. När båda fläktarna var påkopplade så startade de inte själva. Jag fick knuffa igång dem. När jag kopplade ur en så klarade den andre att starta själv. Tydligen kommer det mindre kraft till fläktarna när båda är påkopplade till samma källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Nu när jag kopplat två fläktar till en källa så visar det sig att det inte fungerar så som ni sagt. Jag tog ett starkare motstånd (Noctua U.L.N.A) för att få så tysta fläktar som möjligt. När båda fläktarna var påkopplade så startade de inte själva. Jag fick knuffa igång dem. När jag kopplade ur en så klarade den andre att starta själv. Tydligen kommer det mindre kraft till fläktarna när båda är påkopplade till samma källa.

det va lite mysko :/ ngt som måste va gammalt o kasst:P för driva 2 fläktar från moderkortet på samma uttag ska inte va några problem.

Permalänk
Medlem

Kopplar man med y kabel ska motståndet sitta mellan fläkten och y kontakten, dvs 2 motstond för 2 fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Kopplar man med y kabel ska motståndet sitta mellan fläkten och y kontakten, dvs 2 motstond för 2 fläktar

Vad spelar det för roll om jag sätter på ett motstånd före y-kabeln och efter? Just nu motståndet innan y-kabeln. Enligt teorin ovan om att fläktarna ska få lika mycket kraft hur som helst så borde det väl inte spelar någon roll, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Vad spelar det för roll om jag sätter på ett motstånd före y-kabeln och efter? Just nu motståndet innan y-kabeln. Enligt teorin ovan om att fläktarna ska få lika mycket kraft hur som helst så borde det väl inte spelar någon roll, eller?

Det har med ätt göra ätt ett motstånd bara orkar en viss Watt. Gissar på ätt motståndet är riktigt varmt efter några min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Det har med ätt göra ätt ett motstånd bara orkar en viss Watt. Gissar på ätt motståndet är riktigt varmt efter några min.

Jag har inte märkt någon temperaturförändring. Menar vi samma sak med motstånd? Jag kanske använder fel beteckning men med motstånd menar jag en liten extrakabel som jag fick med min Noctua-fläkt. Den ska göra så att fläkten snurrar långsammare och därmed blir tystare. Det är vad jag satt på.

Permalänk
Medlem

Det här är den absoluta grunden av ellära som man lärde sig ganska tidigt (kanske högstadiet). Jag kan sätta tusen kameler på att det handlar om U=RxI dvs volt = motstånd (ohm) x Ström. Borde vara extremt enkelt att googla upp parallellkoppling kontra seriekoppling och använda hjärnan en gång för att komma fram till en slutsats.
Med det sagt vill jag därmed bekräfta att min hjärna fungerar alldeles för dåligt (åtminstonde nu ) för att vara till någon större hjälp.
Hoppas att någon vänligare själ än jag kan hjälpa dig.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonradA:

Jag har inte märkt någon temperaturförändring. Menar vi samma sak med motstånd? Jag kanske använder fel beteckning men med motstånd menar jag en liten extrakabel som jag fick med min Noctua-fläkt. Den ska göra så att fläkten snurrar långsammare och därmed blir tystare. Det är vad jag satt på.

Ja ni menar samma sak. Den lilla kabeln man får med i noctua-paketet är just ett sådant motstånd. Och den kabeln kommer bli varm pga att energin som du kopplar in sladden+fläktarna i frenetiskt försöker starta fläktarna men inte orkar. Energi kan aldrig försvinna utan omvandlas till värme, och tjollahopp har du ett varm noctuasladdsmotstånd

Edit: Jag förstår knappt själv vad jag menar