Min läsare kan inte boota skivan!?

Permalänk
Medlem

Min läsare kan inte boota skivan!?

Tjena sweclockers, behöver er hjälp ännu en gång! Jag ska nu formatera min dator, eftersom jag inte har någon användbar intern cd/dvd läsare så kör jag med en extern läsare. När jag ska formatera så sätter jag den som Nummer 1 boot priority men när jag startar om datorn så hoppar den över läsaren och bootar inte skivan, alltså jag kommer direkt in till mitt windows/hårddisken. Hårddisken har jag som nummer 2 priority. Behöver verkligen eran hjälp vad jag ska göra för att boota skivan. Har gjort det med denna läsaren förut, kom ihåg att det var krångel då också men nu så verkar jag inte kunna lösa det själv. Så behöver alltså hjälp med vad jag ska göra för att den ska boota skivan och inte windows. TACKSAM FÖR SVAR!!

Permalänk

I start texten så visas hur du kommer till boot-disk-menyn där du kan välja media. Det brukar vara F8 eller F12. Om du ändå inte får upp texten "tryck någon tangent för att starta från CD'n..." så är skivan inte bootbar. Felaktigt kopierad och alltså inte original.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA