Bromsar min CPU mig om jag byter kort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2010

Bromsar min CPU mig om jag byter kort?

Hej.

En nära vän till mig har detta systemet.

AMD Phenom X2 555, 3.2 GHz
4 GB DDR3 RAM
ATI Radeon 5670 1GB

tanken är att han skall byta grafikkort för att kunna köra på högre grafiknivåer i spel.
Jag funderar på om hans cpu är en flaskhals eller inte.
Har dock läst att det finns relativt goda överklocknings möjligheter på denna cpu, kanske räcker att överklocka den och sedan köpa ett gtx 560ti?

Tacksam för snabba svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Du kan försöka låsa upp den, om det går kan du ha en X3a/X4a istället. Själv har jag en X4a och 560Ti, funkar perfekt. Tror dock att CPUn bromsar lite om du inte lyckas låsa upp den.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

lås upp den som tidigare sagt och om ni ska ha en billig cpu kylare sen om hans cpu kylare låter som ett flygplan med jetmotor (om hans låda är ganska stor) så ta freezer 13 den är väldigt bra och kostar inte så mkt heller ^^

låste upp min processor och klockade den till 3.4 ghz har maxtemp på 46 grader i prime 95 på 1.375 v i spänning på cpun

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Det lär definitivt bli en boost med ett GTX560Ti så där behöver ni inte vänta. Att det sedan blir ännu mer med upplåsning/klock är ju inte sämre.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Tveksamt, om spelen i fråga inte har bra stöd för quad core