Lite plats på nyinköpt SSD

Permalänk
Medlem

Lite plats på nyinköpt SSD

Hej!

Fick precis hem min Intel 320 120Gb och satte in den i datorn. Formaterade den gamla mekaniska hårddisken, satte in SSDn, slog på AHCI (tror jag), och installerade Windows 7. Allt har fungerat kalas men det känns som att det är lite väl lite utrymme över efter installationen. Har inga program, spel eller något installerat. Bara en clean installation. Undrar också vad Lokal disk (E: ) är för något? Fanns inte där innan när jag bara hade min mekaniska hdd (F: ). Såhär ser det ut:

Windows mappen är på 12gb vilket borde göra att jag i alla fall har runt 100gb kvar på SSDn. Något verkar ta ~ 15gb? Har tagit bort "Hibernate" filen.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Swapfilen?

Sök lite. Detta har varit upp typ 100 gånger

Permalänk
Medlem

E: verkar vara den av windows 7 reserverade partionen (windows 7s bootloader) av döma av storleken, dock normalt ska denna inte ha en enhetbokstav och heller inte synas då i Dator.

Gå till diskhanteraren och om allt är rätt ska "E:" ligga på SSD disken, om inte koppla bort alla mekaniska hårdiskar och gör en ny nyinstallation av windows 7 på SSD, glöm inte att ta bort alla skapade partioner först på din SSD, ligger den redan där är allt OK, om inte gör om för att slippa framtida problem

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Enligt "TreeSize" är det Pagefile.sys som är 16gb.
Den mekaniska hdd satte jag in efter att W7 installationen var klar.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

Sänkte växlingsfilen från 16000mb till 1024mb och fick gott om plats på SSDn. Då är det frågan om vad (E:) är för något? Den är helt tom när man öppnar den. Ser helst inte att jag installerar om Windows igen. Har snart fixat allt efter installationen.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

E: är kvar från din gamla installation av windows. Bara att ta bort bägge partitionerna på gamla hårddisken och skapa en ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

E: är kvar från din gamla installation av windows. Bara att ta bort bägge partitionerna på gamla hårddisken och skapa en ny.

Hur kan den vara kvar? Innan jag installerade SSDn stoppade jag i W7 skivan, gick in i Setup i Bios, formaterade sedan hårddisken därifrån, alltså från skivan innan "Starting windows". Stängde av datorn, kopplade ur den mekaniska, in med Ssdn och sedan installera. Hur som helst. Hur tar jag då bort partitionerna och skapar en ny?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manett:

Hur kan den vara kvar? Innan jag installerade SSDn stoppade jag i W7 skivan, gick in i Setup i Bios, formaterade sedan hårddisken därifrån, alltså från skivan innan "Starting windows". Stängde av datorn, kopplade ur den mekaniska, in med Ssdn och sedan installera. Hur som helst. Hur tar jag då bort partitionerna och skapar en ny?

Högerklicka på "Dator"
Välj Hantera
Tryck på Lagring -> Diskhantering
Högerklicka på dom partitionerna du vill ta bort (E: och F: i ditt fall) och välj "Ta bort volym..."
Sen när bägge partitionerna är borta högerklickar du bara igen och väljer att skapa en ny volym och använda allt tillgängligt utrymme.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Högerklicka på "Dator"
Välj Hantera
Tryck på Lagring -> Diskhantering
Högerklicka på dom partitionerna du vill ta bort (E: och F: i ditt fall) och välj "Ta bort volym..."
Sen när bägge partitionerna är borta högerklickar du bara igen och väljer att skapa en ny volym och använda allt tillgängligt utrymme.

Räcker det inte med att bara ta bort E: ? Har en del installerat på F:

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Manett:

Sänkte växlingsfilen från 16000mb till 1024mb och fick gott om plats på SSDn. Då är det frågan om vad (E:) är för något? Den är helt tom när man öppnar den. Ser helst inte att jag installerar om Windows igen. Har snart fixat allt efter installationen.

Hur gjorde du det? Jag har mixtrat med min SSD massor och stängt av viloläge etc men det är fortfarande lite plats kvar.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Du kan säkert ta bort E:, det enda som kommer ske är att du har 100MB utrymme på den HDDn som du inte kan utnyttja.

Ett tips är även att slå av hibernation ( instruktioner för hur på http://support.microsoft.com/kb/920730 ) om du inte använder det, det kommer frigöra ytterligare utrymme (motsvarande mängden RAM), det du tappar är att du inte kan använda hibernation.
Om det rör sig om en laptop så rör inte denna settingen, annars är den troligen väldigt säker att slå av.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Skrivet av Manett:

Räcker det inte med att bara ta bort E: ? Har en del installerat på F:

Borde räcka om du kan acceptera att inte använda de 100GB som den är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Hur gjorde du det? Jag har mixtrat med min SSD massor och stängt av viloläge etc men det är fortfarande lite plats kvar.

Dator --> Systemegenskaper --> Avancerade Systeminställningar --> "Prestanda" Inställningar --> Avancerat --> Ändra. Välj egen storlek och skriv in 1024 i bägge raderna. Tryck på Aktivera!! Sedan Ok, starta om. Fungerade för mig! Fick 15gb ledigt ungefär.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

cmd > powercfg -h off

borde du få ut 10gb+

med tanke på att du har 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowsoul:

Du kan säkert ta bort E:, det enda som kommer ske är att du har 100MB utrymme på den HDDn som du inte kan utnyttja.

Ett tips är även att slå av hibernation ( instruktioner för hur på http://support.microsoft.com/kb/920730 ) om du inte använder det, det kommer frigöra ytterligare utrymme (motsvarande mängden RAM), det du tappar är att du inte kan använda hibernation.
Om det rör sig om en laptop så rör inte denna settingen, annars är den troligen väldigt säker att slå av.

Hibernation är som sagt borttaget.

Skrivet av lanbonden:

Borde räcka om du kan acceptera att inte använda de 100GB som den är på

Den mekaniska hårddisken är på 320gb och påverkades inte efter att jag tog bort E: på 100mb.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Manett:

Den mekaniska hårddisken är på 320gb och påverkades inte efter att jag tog bort E: på 100mb.

Sorry, läste lite väl snabbt, var 100mb inte GB, så då är det ju ingen förlust att prata om.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar allt kalas! Återkommer om det uppstår mer problem!

Tack.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Manett:

Dator --> Systemegenskaper --> Avancerade Systeminställningar --> "Prestanda" Inställningar --> Avancerat --> Ändra. Välj egen storlek och skriv in 1024 i bägge raderna. Tryck på Aktivera!! Sedan Ok, starta om. Fungerade för mig! Fick 15gb ledigt ungefär.

Ok.

Prestandan är densamma som förut eller ändras något som kommer göra datorn segare eller så?

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsundell2:

Ok.

Prestandan är densamma som förut eller ändras något som kommer göra datorn segare eller så?

Jag gjorde det för att få ut mer diskutrymme.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz