Permalänk
Medlem

Köpa en bra dator!

Tjena, jag har länge nu velat köpa en ny dator i och med att min bärbara dator som jag har nu, är en hög med skit. Har dock en budget på 8-9 tusen(hällst då åt 8tusen hållet) och undrar om man kan få en fin dator för det? Kan själv inte så mycket om datorer men skulle uppskatta det sjukt mycket om man kunde få lite hjälp med att hitta en bra

Tack på förhand / Nerfed1

Permalänk
Medlem

Vill du ha skärm? OS?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till? Spel?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger, vill du ha skärm och operativsystem inkluderat i priset, eller är det bara själva burken du är ute efter?

Ska slänga ihop ett litet paket

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Det känns som du är i fel del av forumet... detta borde ligga på köpråd.

1. Vad ska du ha datorn till?
2. mobil eller stationär? om stationär läs 3.
3. Kan du bygga själv?

Permalänk
Medlem

Här är ett litet paket om du tänkt bygga en egen stationär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1321880/2012-01-03

Någon annan får grotta fram en bärbar om det är det du vill ha

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Här är ett litet paket om du tänkt bygga en egen stationär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1321880/2012-01-03

Någon annan får grotta fram en bärbar om det är det du vill ha

Lycka till!

Annars kan ju en cdläsare och en vanlig hårddisk vara bra att ha

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Annars kan ju en cdläsare och en vanlig hårddisk vara bra att ha

Eftersom att TS inte givit någon slags input om vad han vill ha så prioriterar jag komponenter utifrån egen preferens. Dessutom finns det nästan en tusings marginal för TS egna idéer. Skulle också vilja se den gök som köper en CD-läsare i dagens läge...

Till TS: Jag har inte inkluderat en mekanisk HDD av den enkla anledningen att det är sjukt dyrt och ovärt just nu. Om du inte kan klara dig utan en i några månader så är det bara att plocka med en i listan.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Eftersom att TS inte givit någon slags input om vad han vill ha så prioriterar jag komponenter utifrån egen preferens. Dessutom finns det nästan en tusings marginal för TS egna idéer. Skulle också vilja se den gök som köper en CD-läsare i dagens läge...

Till TS: Jag har inte inkluderat en mekanisk HDD av den enkla anledningen att det är sjukt dyrt och ovärt just nu. Om du inte kan klara dig utan en i några månader så är det bara att plocka med en i listan.

Ser ingen anledning till att INTE köpa en cdläsare. Installera Windows, installera gamla spel som endast finns på cd, importera musik/film till datan, och även dagens spel som kostar 50% mindre i affärer än som download...

Och tror du inte han kan punga ut med lite extra om han ändå ska köpa en dator? Känns som en dum grej att sitta på 120gig idagens läge, lär ju bli fullt på en kvart.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Ser ingen anledning till att INTE köpa en cdläsare. Installera Windows, installera gamla spel som endast finns på cd, importera musik/film till datan, och även dagens spel som kostar 50% mindre i affärer än som download...

Och tror du inte han kan punga ut med lite extra om han ändå ska köpa en dator? Känns som en dum grej att sitta på 120gig idagens läge, lär ju bli fullt på en kvart.

Som sagt så menar jag att ingen köper en _CD_-läsare, utan de flesta köper en som kan läsa/skriva Blu-Ray, alternativt endast DVD. Ser ingen mening med att bara kunna läsa CD-skivor.

Upprepar det jag tidigare skrev. Han kan ju lägga till det han behöver. Bidrog bara med ett baspaket.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Här är ett litet paket om du tänkt bygga en egen stationär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1321880/2012-01-03

Någon annan får grotta fram en bärbar om det är det du vill ha

Lycka till!

Det här är lite konstigt prioriterad varukorg, oftast brukar man ha så delarna komplimenterar varandra och sen får priset hamna lite över vad man tänkt sig.
Nr1 skitbra grafikkort men ett skit nätagg som inte ens e 80+ hur tänker du där?
Nr2 en ssd med 80gb men ingen mekanisk disk hur många klarar sig på 80gb lagring nuförtiden?
Och sen lägga 450kr på ett chassi hela skiten känns lite typ spara in på vissa delar för att slänga ut mer på andra.

Personligen skulle jag nog anse att om den här personen kunde punga ut med 10-12k skulle han bygga en sandybridge burk men med hans nuvarande budget så skulle jag nog göra ett amd bygge istället för han skulle få ut mer för pengarna, specielt eftersom amds phenom II x4/x6 säljs ut ganska billigt.

Sen gäller de också att trådskaparen hör av sig och säger vad exakt han e ute efter att ha datorn till.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1329082/2012-01-05 mitt förslag, Man kan även ta bort cpu kylaren och köpa ett gtx 570/6970 och hålla sig under budgeten eller både bättre grafikkort och cpu kylaren, men landar då runt 9k

Visa signatur

INWIN 909 | ASUS MAXIMUS X HERO | 8700K @ 4.7 | Vattenkylning | 32 GB G.skill Tridenz | EVGA GTX 1080 ti | 960 EVO 1tb + 850 EVO 1tb | SFX SX800-LTI

Permalänk
Medlem

Vad sägs om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1329065/2012-01-05

De känns som ett väl balanserat paket.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vad sägs om detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1329065/2012-01-05

De känns som ett väl balanserat paket.

Skitbra paket!
dock skulle jag byta ut modekortet mot ett am3+ och byta ut cpun mot en amd phenom II x4 960T BE som han sen kan låsa upp till kanske 5/6 kärnor blir både billigare och bättre prestanda:P

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1329162/2012-01-05

Där har du mitt förslag.
Ett annat förslag är att du köper från CDON, de har jävligt låga priser. Får dock varna om att folk klagar att det tar tid att få sakerna :/

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med om att det kan vara värt att sikta på ett AMD paket med denna budget, men det beror som tidigare nämnt på TS önskemål & användningsområden för datorn.

Vänligen återkom, TS.

Redigerar inlägg då någon tog illa vid sig ang humoristiska särskrivningar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Skitbra paket!
dock skulle jag byta ut modekortet mot ett am3+ och byta ut cpun mot en amd phenom II x4 960T BE som han sen kan låsa upp till kanske 5/6 kärnor blir både billigare och bättre prestanda:P

Då skulle de bli ett gap mellan gpu och cpu prestandan. Och de tjänar han inget på. Samt att killen i fråga verkar inte va den som sitter inne med sådana kunskaper. Därför valde jag komponenter som jag vet skulle va stabila och funka utan något extra pill. Altså jag tänkte plug ń play. Samt att med en fetare cpu och modekort så skulle jag rekommendera ett fetare agg. Och då går priset upp. Vilket inte platsar innom ts budget.

Så jag har valt högkvalitativa delar som ska hålla länge utan att de ska ställa till med bekymmer för ts. Samt att den datorn skulle va tyst och bra när ts kollar på film eller gör annat som inte kräver mera gpu prestanda än den som finns i Cpu'n ( i detta fallet APU'n. ) menar oxå att dwn cpu'n jag valde klarar spel som BF 3 lika bra som en dyrare cpu tillsammans med de grafikkortet. Så varför ska han då ha en kraftfullare samt varmare cpu då? Jag hade själv kunnat byta ut min 2500k cpu mot denna nya APU'n då den som sagt presterar lika bra i spel och utveklar mindre värme samt har en ganska kraftfull gpu inbyggd.

Undrar nästan om den inbyggda gpu'n inte till och med bör klara Call Of Duty MW3 på egen hand?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Det här är lite konstigt prioriterad varukorg, oftast brukar man ha så delarna komplimenterar varandra och sen får priset hamna lite över vad man tänkt sig.
Nr1 skitbra grafikkort men ett skit nätagg som inte ens e 80+ hur tänker du där?
Nr2 en ssd med 80gb men ingen mekanisk disk hur många klarar sig på 80gb lagring nuförtiden?
Och sen lägga 450kr på ett chassi hela skiten känns lite typ spara in på vissa delar för att slänga ut mer på andra.

Personligen skulle jag nog anse att om den här personen kunde punga ut med 10-12k skulle han bygga en sandybridge burk men med hans nuvarande budget så skulle jag nog göra ett amd bygge istället för han skulle få ut mer för pengarna, specielt eftersom amds phenom II x4/x6 säljs ut ganska billigt.

Sen gäller de också att trådskaparen hör av sig och säger vad exakt han e ute efter att ha datorn till.

Läs på innan du ger respons. Ace-agget är väldigt prisvärt och har testade värden(av sweclockers) där effektiviteten ligger och nosar uppemot 80+ Bronze(varför den inte har certifikatet får du ta reda på själv), chassit har jag själv(har haft ett par stycken av den modellen), och är väldigt nöjd med det, SSDn la jag med för att mekaniska diskar _ÄR_ för dyra just nu, och om TS inte behöver lagring, utan bara behöver OS + något spel så klarar han sig utmärkt på en SSD.

Inväntar som sagt att TS ska specificera sina önskemål.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte har svarat. Har varit ute och rest nu. Men här är svar på ett par frågor ni har ställt.
1.Jag ska ha datorn till spel och hällst till krävande sådanna.
2.En stationär är mitt val, för har som sagt en bärbar nu och den är skit.
3.Det skulle vara väldigt bra om man kunde få en skärm med, kan nog dock fixas på annat sätt.
4.Att bygga datorn själv skulle nog inte heller vara något problem, familjemedlemmar till hjälp på den biten(kan inte mycket om datorer själv)

Uppskattar alla svar enormt mycket förövrigt. Hoppas detta var detaljerat nog!