Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

modda ja, nej jag bor i en lägenhet. Jag har inget hobbyrum och inga verktyg att tillgå. Nu är det 2012 och det var rätt så länge sedan det krävdes av oss att vara händiga. Jag hade teknik i högstadiet och då skruvade jag ihop en fruktansvärt ful julstake som min mor envist tar fram när hon bjuder hem oss på julbord. Jag KAN inte bygga/modda och jag hade varit grymt dålig på det om jag hade haft möjligheten.

Om någon känner till ett chassi som har plats för 2st 360 radiatorer (OBS UTAN ATT MODDAS!) så är jag grymt intresserad av ett sådant.

Jag rekommenderar Silverstones TJ07 chassit. Inte för farligt pris med den bra kvaliten den är gjord av, och rymmer en 480 + en 240 i botten, Men bara en 480 i botten där borde kunna klara av ditt system med ok temperatur runt 1000RPM under load på fläktarna.

Du behöver inte modda den alls om du inte vill, det går att bara ställa radiatorn i botten av lådan. Men radiatorn kan sättas fast så den inte rör på sig om du vill. Då får du köpa en radiatorhållare och borra några hål i botten, men det är som sagt inte ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

t.ex cosmos 2 tar 360 i taket, 240 i botten.
samt det bör gå sätta en 120 bak.

så det motsvarar 2 x 360

annars har du http://www.mountainmods.com/index.php

Jäklar vilken trevlig butik. Man kan ju konfigurera ett chassi precis som man vill ha det, tack ska du ha för tipset!

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dock kan frakten från Mountain Mods ibland bli lika dyr som chassit då de är ifrån USA. Jag rekommenderar Case Labs, de är baserade i England:

http://caselabs-store.com/

Jag har följt en bygglogg från en kille på youtube som köpte ett Caselabs-chassi. Han bor i Australien [länk]. Frakten på Mountain Mods kostar $200 men frågan är om det inte är värt det ändå eftersom jag kan få chassit PRECIS som jag vill ha det.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

Jag har följt en bygglogg från en kille på youtube som köpte ett Caselabs-chassi. Han bor i Australien [länk]. Frakten på Mountain Mods kostar $200 men frågan är om det inte är värt det ändå eftersom jag kan få chassit PRECIS som jag vill ha det.

Då är det en fördel om du får det precis som du vill oavsett vad det kostar?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Då är det en fördel om du får det precis som du vill oavsett vad det kostar?

Caselabs har dyrare chassin än Mountain Mods. Sätter jag ihop ett eget chassi hos Mountain Mods så blir det cirka 160€ billigare än vad det kostar att köpa det billigaste chassit hos Caselabs. Caselabs lär ju inte ha gratis frakt heller så frågan är om det inte blir billigare hos Mountain Mods ändå.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

Caselabs har dyrare chassin än Mountain Mods. Sätter jag ihop ett eget chassi hos Mountain Mods så blir det cirka 160€ billigare än vad det kostar att köpa det billigaste chassit hos Caselabs. Caselabs lär ju inte ha gratis frakt heller så frågan är om det inte blir billigare hos Mountain Mods ändå.

Mm, ur personlig synvikel hade jag föredragit hur bygget blir och väljer det som förespråkar hur du vill ha det.
Så jag hade isåfall kört på mountain som du nämde gör att du får bättre val alternativ.

Det är ju ändå du själv som ska bygga och välja det som passar dig
Säg till när du beställer, skulle vilja se bygglog på kalaset.

Ha en trevlig kväll

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Mm, ur personlig synvikel hade jag föredragit hur bygget blir och väljer det som förespråkar hur du vill ha det.
Så jag hade isåfall kört på mountain som du nämde gör att du får bättre val alternativ.

Det är ju ändå du själv som ska bygga och välja det som passar dig
Säg till när du beställer, skulle vilja se bygglog på kalaset.

Ha en trevlig kväll

absolut, jag ska se över mina finanser och jag kommer garanterat att ta bilder om/när jag påbörjar bygget.

Jag har funderat lite på hur jag ska bygga vattenkylningen och jag tänkte börja med ett kit från EKWB (EK-KIT H3O - Supreme HF 360 EN) för att kyla processorn. Sedan kanske bygga en ny loop med 480 radiator, 2 vattenblock på mina GTX 580 osv. Är det bättre eller sämre att ha 2 loopar? Chassit jag tänkte beställa har plats för en 360 och en 480 rad.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av k0ww4:

absolut, jag ska se över mina finanser och jag kommer garanterat att ta bilder om/när jag påbörjar bygget.

Jag har funderat lite på hur jag ska bygga vattenkylningen och jag tänkte börja med ett kit från EKWB (EK-KIT H3O - Supreme HF 360 EN) för att kyla processorn. Sedan kanske bygga en ny loop med 480 radiator, 2 vattenblock på mina GTX 580 osv. Är det bättre eller sämre att ha 2 loopar? Chassit jag tänkte beställa har plats för en 360 och en 480 rad.

En nackdel som jag ser med två loopar är ljudnivån.
Får du en tråkig pump som låter, får du skit ljudet x2
T.ex enda jag hör i min dator ärmjust pumpen oc nätagget.

Men en stor fördel är just kylningen då den passerar bara t.ex cpu och sen barar grafikkorten.,vattnet kyls ner bättre än att den passerar tre varma komponenter

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Ett M8 med piedestal från Case Labs kostar med frakt 5000:- och då med lite extra options... Och plats finns det gott om, jag har två 360 i mitt och två till går utan problem, sen har du piedestalen också

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Ett M8 med piedestal från Case Labs kostar med frakt 5000:- och då med lite extra options... Och plats finns det gott om, jag har två 360 i mitt och två till går utan problem, sen har du piedestalen också

Av någon anledning så går det tydligen inte att beställa Caselabs produkter till min adress. Det kommer upp ett felmeddelande varje gång.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Skrivet av k0ww4:

Av någon anledning så går det tydligen inte att beställa Caselabs produkter till min adress. Det kommer upp ett felmeddelande varje gång.

Har du löst det? Om inte så är jag sugen på att beställa en 240 flexbay till mitt, kan dela lite frakt och tull?

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Har du löst det? Om inte så är jag sugen på att beställa en 240 flexbay till mitt, kan dela lite frakt och tull?

Grejen är att jag är rätt så osäker på om jag vill ha ett så pass stort chassi som Caselabs M8. Det fina med Mountain Mods är ju att jag kan beställa ett (visserligen stort) chassi som ser ut som ett vanligt tower-chassi och ändå ha plats för en 480-radiator och en 360-radiator. Det tilltalar mig mer än att ha möjligheten att installera 18st 480-radiatorer. Jag vill med andra ord kunna kyla mitt system ordentligt och fortfarande hålla det tyst men jag har inte behovet av att låta det bli så extremt att det tar upp halva min lägenhet.

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

En nackdel som jag ser med två loopar är ljudnivån.
Får du en tråkig pump som låter, får du skit ljudet x2
T.ex enda jag hör i min dator ärmjust pumpen oc nätagget.

Men en stor fördel är just kylningen då den passerar bara t.ex cpu och sen barar grafikkorten.,vattnet kyls ner bättre än att den passerar tre varma komponenter

Om man vill köra allt i en loop (CPU, GPU1, GPU2, rad-360, rad-480, pump, res), vad skulle du/ni rekommendera för pump? Är det smartare att ha 2 pumpar seriekopplade för ökat flöde?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5

Permalänk
Medlem

Har man möjlighet i chassit att kunna bistå med två bra pumpar i två olika loopar hade jag nog kört på det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det finns dessa också:
http://www.ldcooling.com/

Riktigt snygga lådor, vet inte vad frakten blir på dessa men det finns flera återförsäljare i Europa.

(Oft och till någon med bättre koll än jag: Visst är det en svensk som designat dessa lådor från LD?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Dock kan frakten från Mountain Mods ibland bli lika dyr som chassit då de är ifrån USA. Jag rekommenderar Case Labs, de är baserade i England:

http://caselabs-store.com/

Vart har du läst att case labs är baserade i England? Läser att dom är i usa

Visa signatur

Corsair 800D | i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 8 Gb 1333MHz | XFX 7970 | Corsair SSD 120GB | AX 850W 80+ G| Vattenkylt

Permalänk
Medlem

Finns det ingen någon tysk sida som bygger custom chassin för vattenkylning?

Visa signatur

CPU Intel core i9 9900K COOLING NZXT Kraken X62 RAM 32Gb Corsair 3200Mhz GPU Asus RTX 2070 STRIX SSDs Corsair Force GT 120GB | Samsung EVO 500GB PSU Corsair AX 1200W 80+ GOLD CASE Fractal Design R5