Permalänk
Medlem

Kallkatodrör i tv-bänk

Hej! Jag hade tänkt smycka min tv-bänk en smula med belysning, och tänkte att ett sådant här set kunde passa bra för det ändamålet. Jag lyckas dock inte begripa riktigt hur anslutningarna ser ut för dem, och därmed inte heller om det alls är möjligt att använda dem utanför en dator (och därmed utan en PCI-plats att fästa strömbrytaren i). Jag tänkte därför att jag kunde fråga er här, som dels kanske har några sådana och kan berätta hur anslutningarna och strömförsörjningen ser ut, och dels kan berätta hur man enklast kommer runt anslutningsproblemet om ett sådant skulle finnas. Jag tar även tacksamt emot tips på andra, mer välanpassade (och billiga) lösningar jag kan använda istället för ett sådant här kit för mitt ändamål. Det enklaste vore antagligen att bara köpa en vanlig LED-slinga för bokhyllebelysning eller något, men jag vill hellre ha den mer jämna belysning ett kallkatodrör ger än punktbelysning - och dessutom verkar de oftast vara bra mycket dyrare än ett sådant här kit.

Är det någon som kan bistå med mer detaljerad information om hur ett sådant här rör egentligen ser ut och vad som följer med, eller som kan ge mig tips på hur jag kan använda dessa eller något likvärdigt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli bra men blir det inte lite vasst ljus med vitt? I vart fall så Googlade jag lite bilder och hittade den här sidan: http://www.techpowerup.com/reviews/Revoltec/CCFL/ och den här: http://be.hardware.info/productervaring/638/revoltec-cold-cat... (sista på holländska). Men hur hade du tänkt att ordna strömförsörjningen?

Lycka till i vart fall.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Hej! Jag hade tänkt smycka min tv-bänk en smula med belysning, och tänkte att ett sådant här set kunde passa bra för det ändamålet. Jag lyckas dock inte begripa riktigt hur anslutningarna ser ut för dem, och därmed inte heller om det alls är möjligt att använda dem utanför en dator (och därmed utan en PCI-plats att fästa strömbrytaren i). Jag tänkte därför att jag kunde fråga er här, som dels kanske har några sådana och kan berätta hur anslutningarna och strömförsörjningen ser ut, och dels kan berätta hur man enklast kommer runt anslutningsproblemet om ett sådant skulle finnas. Jag tar även tacksamt emot tips på andra, mer välanpassade (och billiga) lösningar jag kan använda istället för ett sådant här kit för mitt ändamål. Det enklaste vore antagligen att bara köpa en vanlig LED-slinga för bokhyllebelysning eller något, men jag vill hellre ha den mer jämna belysning ett kallkatodrör ger än punktbelysning - och dessutom verkar de oftast vara bra mycket dyrare än ett sådant här kit.

Är det någon som kan bistå med mer detaljerad information om hur ett sådant här rör egentligen ser ut och vad som följer med, eller som kan ge mig tips på hur jag kan använda dessa eller något likvärdigt?

Tack på förhand!

Jag skulle nog ta och titta på LED-slingor ändå, dom som jag sett har jag inte kunnat skilja på om det vore en LED-slinga eller neonrör.
Fast det beror väl mest på hur nära det belysta området är!
Fördelarna med LED-slingor är väl att du enkelt kan göra dom så långa du vill, dom drar knappt någon ström, och håller hur länge som helst typ.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Det kan nog bli bra men blir det inte lite vasst ljus med vitt? I vart fall så Googlade jag lite bilder och hittade den här sidan: http://www.techpowerup.com/reviews/Revoltec/CCFL/ och den här: http://be.hardware.info/productervaring/638/revoltec-cold-cat... (sista på holländska). Men hur hade du tänkt att ordna strömförsörjningen?

Lycka till i vart fall.

Jag tänkte mig att det är säkrast med vitt, då jag inte vet hur de lyser. Vitt är hyfsat neutralt, och skulle jag vilja få en annan färg på ljuset tänkte jag mig att jag kan klä dem med någon typ av färgad film. Om någon vet hur starkt och klart exempelvis de blå lyser vill jag dock gärna veta.

Tack för länkarna! Jag gjorde också en snabb googling på dem, men måste vara blind, för dessa resultat missade jag helt. Strömförsörjningen är litet av kärnan i mitt problem, och det jag nog behöver mest hjälp med. Nu när jag ser hur anslutningarna ser ut tänkte jag mig först att jag kunde använda ett gammalt nätaggregat som jag har liggande, men sedan insåg jag att jag då stöter på problemet med hur jag skall starta och stänga av det utan ett moderkort, som jag tror sköter det normalt sett. Min andra idé är att använda en sådan här, men då stöter jag istället på problemet att det börjar bli onödigt dyrt. Jag tar tacksamt emot förslag på alternativ, om någon har något uppslag.

Skrivet av MadFred:

Jag skulle nog ta och titta på LED-slingor ändå, dom som jag sett har jag inte kunnat skilja på om det vore en LED-slinga eller neonrör.
Fast det beror väl mest på hur nära det belysta området är!
Fördelarna med LED-slingor är väl att du enkelt kan göra dom så långa du vill, dom drar knappt någon ström, och håller hur länge som helst typ.

Jo, det är sant. Jag har kollat runt litet efter passande LED-slingor som ersättning också, men inte hittat några jag skulle känna mig nöjd med. De känns för klumpiga, helt enkelt. Min vision för rören är att jag tänkte placera dem på undersidan av bänken i varsinn ände, och det är svårt att åstadkomma samma placering med en LED-slinga. Sedan har vi kostnadsbiten också, i det att LED-slingor för sådant här oftast brukar vara en bra bit dyrare än vad ett sådant här kit kostar. Just den poängen verkar däremot åka ut genom fönstret i vilket fall som helst, i och med att jag stöter på problem med strömförsörjningen och behöver skaffa extrautrustning för det. Har du någon koll på vad skillnaden i livslängd är mellan ett kallkatodrör och en lysdiod, förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Strömförsörjningen är litet av kärnan i mitt problem, och det jag nog behöver mest hjälp med. Nu när jag ser hur anslutningarna ser ut tänkte jag mig först att jag kunde använda ett gammalt nätaggregat som jag har liggande, men sedan insåg jag att jag då stöter på problemet med hur jag skall starta och stänga av det utan ett moderkort, som jag tror sköter det normalt sett. Min andra idé är att använda en sådan här, men då stöter jag istället på problemet att det börjar bli onödigt dyrt. Jag tar tacksamt emot förslag på alternativ, om någon har något uppslag.

För att besvara några funderingar:

Ett nätagg kan du starta genom att kortsluta PSON kabeln med valfri GND (jord) kabel (på ATX kontakten) SVART är alltid GND och GRÖN är nästan alltid PSON. För att fixa en startknapp kan du koppla valfri brytare mellan dessa sladdar. eller göra en permanent koppling och använda 220v on/off switchen bak på nätagget om den är untrustad med en sådan.

Om du inte vill använda nättag och råkar ha någon strömadapter hemma som ger 12V och klarar minst 500mA (för 2 lysrör) så funkar det också. Har för mig att lysrörets nätagg bara använder 12v från molex kontakten.

Båda dessa ideer kräver dock lite lödarbete.

Visa signatur

Livet, universum och allting...

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på att upplyst.se har både LED lister och strömförsörjning. De har olika längder på LED listerna också. Strömförsörjning finns både för batteri och nät i olika prisklasser.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone