Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Köpråd - Enkel HTPC

Hej, går i köptankar för HTPC.

Jag vill för det mesta spela upp film och serier med XBMC är det tänkt, förmodligen även surfa och visa youtube-klipp. Än så länge använder jag bara TVns högtalare men det är väl tänkt att köpa något 5.1-ljud i framtiden.

Det är tänkt att den ska streama trådlöst från nätverket så därför tar jag bara en liten SSD. Jag känner inget behov av en optisk enhet utan det får tillkomma i framtiden isf.

Jag har slängt ihop följande och tänkte checka av om jag tänker rätt.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=568537&view=m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

OS?

Work in Progress 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Det kan jag fixa genom skolan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vikingstad
Registrerad
Sep 2011

Ser bra ut tycker jag,

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jan 2009

Köp gärna till en Pico-psu, nätagget i det chassiet låter som en höfläkt, jag vet för jag har det! Du bör även sätta en fläkt i locket, jag kör med en Scythe KazeJyu Slim 100mm 1000rpm och den är ljudlös!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Du har inga krav på 3D? för isåfall behöver du gå upp till E450 eller komplettera med ett separat grafikkort, vilket du inte får plats med i det chassit enligt prisjakt. Jag skulle rekommendera att ta ett chassi där du i framtiden kan använda den PCIe16-port som moderkortet faktiskt har. Tex ett Chieftec Flyer.

Dessutom får du en llano-setup för nästan samma peng som E350-moderkortet, men då blir du med fläkt fast å andra sidan får du en kraftigare burk.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2007

Som HTPC är E-350 perfekt tycker jag, har byggt en med just det moderkortet. Gör precis det den ska, tyst och med låg strömförbrukning. Jag skulle rekommendera att köpa en minnessticka dock. Det där kortet har problem med att köra två... Eller gör lite efterforskningar efter minnesstickor som funkar.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av nisselask:

Köp gärna till en Pico-psu, nätagget i det chassiet låter som en höfläkt, jag vet för jag har det! Du bör även sätta en fläkt i locket, jag kör med en Scythe KazeJyu Slim 100mm 1000rpm och den är ljudlös!

Har du tips på något pico-psu? Kikade lite snabbt på pico-psu, den ska anslutas till DC om jag förstår rätt. Så man behöver en AC-DC-adapter också?

Skrivet av nafs:

Du har inga krav på 3D? för isåfall behöver du gå upp till E450 eller komplettera med ett separat grafikkort, vilket du inte får plats med i det chassit enligt prisjakt. Jag skulle rekommendera att ta ett chassi där du i framtiden kan använda den PCIe16-port som moderkortet faktiskt har. Tex ett Chieftec Flyer.

Dessutom får du en llano-setup för nästan samma peng som E350-moderkortet, men då blir du med fläkt fast å andra sidan får du en kraftigare burk.

Nej jag vill inte ha 3D och fläktar vill jag gärna undvika så gott det går, jag kan inte motivera kraftigare när jag i värsta fall ska spela upp 1080p. Men jag kanske byter chassit, tack

Skrivet av kolkol:

Som HTPC är E-350 perfekt tycker jag, har byggt en med just det moderkortet. Gör precis det den ska, tyst och med låg strömförbrukning. Jag skulle rekommendera att köpa en minnessticka dock. Det där kortet har problem med att köra två... Eller gör lite efterforskningar efter minnesstickor som funkar.

Tror nog jag köper båda men bara kör med en sticka, 4GB är redan mycket för en HTPC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jan 2009

Jag köpte min Picu Psu med nätadapter från addeus.se, fanns i paket med Ac- adapter, trevlig o hjälpsam kille för övrigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

Jag beställde med ett Chieftec Flyer istället. Eftersom ett pico-psu innebär en separat beställning så kollar jag först helt enkelt hur mycket det låter och ser om jag vill ha ett pico-psu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

Du kan ju säkert byta fläkten i PSU:n till en tystare om den låter mycket, eller ha manuell varvtalsstyrning på den.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

Ska du bara ha 40 gb? eller tycker du in nån 2 tb disk sen när priserna faller?

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av pompa_kumla:

Ska du bara ha 40 gb? eller tycker du in nån 2 tb disk sen när priserna faller?

Som jag skrev i första posten kommer jag streama från nätverket.