Permalänk
Medlem

mini itx

jag ska bygga en mini-itx låda och undrar följande: hur högt över moderkorts-plåten brukar moderkortet sitta alternativt var kan man hitta en moderkorts-plåt?
det ska bli mitt första bygge och jag vill gärna ha en så liten burk som möjligt

jag har grundläggande kunskaper i att göra 3D modeller och jag kan även skissa ritningar så alla förslag är extremt uppskattade
tack på förhand för hjälpen

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågorna men ska försöka svara iaf. Moderkortet brukar sitta på distanser som är runt en halv centimeter höga, detta för att förhindra kortslutning, desssa finns att köpa lite varstans och säljs oftast med andra skruvar som kan vara bra att ha: http://www.dustinhome.se/skruv-chassi-fdd-gdd-spacer-for-mode...

När de gäller moderkortsplåtar finns några få att köpa, de enklaste brukar dock vara att slakta ett gammalt chassi och använda det.
Här är ett alternativ iaf.
http://www.dustinhome.se/lian-li-moderkortsplat-med-flakt-atx...

Permalänk
Medlem

Om du kan så bör du tillverka den själv för att få den så anpassad efter dina behov som möjligt. Och det spelar ingen roll hur långt det är mellan moderkortet och chassit sålänge du inte kortsluter moderkortet.
Om du tillverkar "moderkortsplåten" i material som inte leder ström, ex. Plast, eller trä, så kan du skruva utan distanser.
Angående tips om vart du kan köpa färdiga moderkortsplåtar så kan jag inte hjälpa dig, men jag önskar dig lycka till med bygget. Hoppas att det blir fint och jag förväntar mig ett galleri

David

Permalänk
Medlem

wow tack so mycket för era snabba svar. skruvarna låter som ett utmärkt alternativ och det innebär att jag kan börja skissa direkt=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Om du tillverkar "moderkortsplåten" i material som inte leder ström, ex. Plast, eller trä, så kan du skruva utan distanser.

David

Skulle inte rekommendera att lägga rakt på trä eller plast. Plast blir otroligt statiskt med värme och friktion som allt annat. Jag skulle göra hela bottnet på lådan av metall och gänga in rätt gänga för moderkortsdistanserna. Du bör dock vara uppmärksam eftersom jag inte tror att distanserna har vanliga gängor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Skulle inte rekommendera att lägga rakt på trä eller plast. Plast blir otroligt statiskt med värme och friktion som allt annat. Jag skulle göra hela bottnet på lådan av metall och gänga in rätt gänga för moderkortsdistanserna. Du bör dock vara uppmärksam eftersom jag inte tror att distanserna har vanliga gängor...

Hur blir plast ledande utav värme? Ifrågasätter inte men vill veta hur, får huvudvärk utav att läsa mycket på mobilen.
Sen så beror det ju väldigt mycket på strömförbrukningen hur säkert vissa material är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Skulle inte rekommendera att lägga rakt på trä eller plast. Plast blir otroligt statiskt med värme och friktion som allt annat. Jag skulle göra hela bottnet på lådan av metall och gänga in rätt gänga för moderkortsdistanserna. Du bör dock vara uppmärksam eftersom jag inte tror att distanserna har vanliga gängor...

Om man är säker på att man inte kommer byta moderkort, kan man spara en del tid (och kostnad om man saknar gängtapp osv) och borra+limma fast distanserna i botten och sedan skruva fast moderkortet, alternativt kapa bort den gängade biten och limma utan att borra. Så har jag tänkt lösa det i mitt kommande bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Hur blir plast ledande utav värme? Ifrågasätter inte men vill veta hur, får huvudvärk utav att läsa mycket på mobilen.
Sen så beror det ju väldigt mycket på strömförbrukningen hur säkert vissa material är.

Öhm, tänkte bara att allt är mera statiskt när det är varmt :D, men jag skulle iallafall inte lägga moderkortet direkt på en yta, finns ju också alla lödningar som skulle ta stryk, samt moderkortet är väl också inte jämt om man har en processorkylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Om man är säker på att man inte kommer byta moderkort, kan man spara en del tid (och kostnad om man saknar gängtapp osv) och borra+limma fast distanserna i botten och sedan skruva fast moderkortet, alternativt kapa bort den gängade biten och limma utan att borra. Så har jag tänkt lösa det i mitt kommande bygge

Annars kan man borra hål för distanserna och sedan fästa de med en mutter som ibland kommer med till distanserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Annars kan man borra hål för distanserna och sedan fästa de med en mutter som ibland kommer med till distanserna.

Jodå, men man ska ha långa distanser för det. Eftersom själva plåten oftast är tjockare än vanliga distanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nsky|sct:

Annars kan man borra hål för distanserna och sedan fästa de med en mutter som ibland kommer med till distanserna.

Ah, jo det är ju ännu smidigare om det funkar!

I mitt projekt blir det 5mm plexiglas som moderkorts"plåt" så då är lim enklast. Ett material som varmt rekomenderas till TS för övrigt, smidigt att fräsa i med en dremel eller liknande för att forma sitt eget chassi =D