Amatör behöver ny hårdvara, hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Amatör behöver ny hårdvara, hjälp!

Hej hej, jag är i behov av ny hårdvara och jag har letat runt överallt efter hjälp hos folk som kan sina grejer.
Hur som helst slutar det bara med en massa slödder som jag inte förstår mig på. En kompis bad mig göra en tråd här i hopp om hjälp så jag gör ett försök. ^_^

Det är så att jag har börjat använda min 32 tums(tror jag) TV som andra monitor. Detta gör jag genom en HDMI sladd och det funkar ganska bra. Hur som helst blir datorn generellt segare och när jag spelar vissa datorspel(I detta fallet Star Wars the Old Republic) får jag FPS lagg.

Mitt problem är alltså att min dator in orkar med min andra monitor.
Min dator är ca 3 år gammal, detta inkluderar all hårdvara. Jag har de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort och eftersom det då ändå inte funkar tänkte jag köpa ett nytt.

Jag skulle uppskatta ett så rakt på sak svar som möjligt, T.ex. i formen "Detta ska du ha för att lösa detta problemet.
Där problemen kortfattat igen, är att min dator inte klarar av att ha min TV som andra monitor utan att det börjar lagga, jag vill kunna använda den och samtidigt uppgradera min spelgrafik lite granna(kör nu på lägsta, utan tvekan nöjd med medium).

Min budget ligger på runt 3-4 tusen kronor som allra mest, slipper hellre utan med lite lägre.

Lite specifikationer kommer här.

Grafikkort: ATI Radeon HD 4800 Series.
Tillgängligt grafikminne 2815 MB

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q9550 @2.83GHz(4 CPUs), ~2.8GHz
Minne: 2096MB RAM

Windows 7 Home premium 64 bitar(tror inte detta är alls relevant men ändå)

Krävs några andra specifikationer är det bara att fråga efter det. All hjälp uppskattas.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Vad du har för nätaggregat behövs också.

Vad du verkar behöva göra är att uppgradera grafikkortet. Behövs inga värstinggrejer för att klara det du efterfrågar, lämpligt kort i 1500-kronorsklassen ska göra jobbet.
http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-3...
Tror jag skulle räcka för dig. Bra pris, och då får du även tre gratis spel till, aldrig fel

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2011

Tjenare

Som jag fattar det får du fps lagg när du spelar på din TV skärm? Ett lagg som du inte får när du spelar på din dator skärm? Jag har en känsla av att TV skärmen är en HD skärm och därför har fler pixlar än din dator skärm. Därför är det svårare för ditt grafikkort att driva spelen när du spelar på din TVskärm än när du spelar på din datorskärm, (fler pixlar kräver mer kraft av grafikkort och processor).

Din processor är relativt snabb men ditt grafikkort är lite gammalt och föråldrat. Därför rekomenderar jag att du köper ett nytt grafikkort typ ett 6970 eller liknande.

Jag tror du kanske behöver uppgradera mägden ramminne. 2GB är lite lite idag.

EDIT: Ett billigare grafikkort som t.ex. 6870 som Leifson nämner räcker om du nöjer dig med att spela på medium.

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Tack för svar, Jo jag spelar spelen på min vanliga datorskärm, men jag gör annat på den andra, t.ex. ser på streams eller har igång musikprogram m.m. Både min skärm och TVn kör samma upplösning fastän TVn är lite större. Hur som helst så får jag ett liknande lagg som när CPUn är på hög användning, allting tar lite längre tid att göra, tabba runt i program går inte på några sekunder, laddningsskärmar i spel tar mycket längre tid. Och jag går från kanske stabila 40 fps till ostabila 15-20 fps.

har ett VX550W (tror det är nätagget)

Jag har hört att det ska vara grafikkortet också, men då jag ber om råd till vilket jag ska skaffa så börjar alla prata om att jag behöver en ny processor för att uttnytja det till max etc etc.

Jag funderar dock på att prova ett Geforce eller nvidia denna gången istället för ett Radeon. Skulle ett 520 kort räcka? och är min processor okej för ett sådant kort?
Edit: 520 menar jag, ett sådant här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=631789#extra
verkar väldigt billigt.

Edit igen: Vill poängtera att min högsta prioritet är att kunna köra min TV ikopplad i datorn med 100% flyt, vill bara vara HELT säker, för om jag inte är säker är det meningslöst, då kör jag nästan mitt star wars på low och sparar 1500 kr. ^^