Permalänk
Medlem

Sidofläkts problem

Just nu sitter min sidofläkt på inblås mot graffekortet, fläkten är inte den bästa dock (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579948#info)
problemet är att den låter som ett reaplan... Satte dit ett filter framför fläkten vilket drog ner ljudnivån väldigt mycket men fick mitt grafikkort att bli ännu varmare vilket jag inte gillade. Jag satte då istället fläkten på utblås, och nu lät den nästan ingenting istället. Märkte då att det inte är fläkten som gör detta vinande ljud, utan "gallret" på sidan. Tyvärr så blev det bara varmare inne i lådan så jag vill ha den på inblås så nu kommer frågan:

ska jag byta fläkt helt och hållet till en Scythe Slip Stream eller kanske Gentle typhoon eller något i den klassen och tror ni det vinande ljudet gallret skapar försvinner om jag byter? Är säkert fler som har haft detta "problem", så vad rekommenderar ni att göra?

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

slår själva fläkten emot gallret eller är det luften som passerar som skapar ljudet?

Du har inte funderat på att ta bort hela gallret bara?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

nej det är alltså när fläkten suger luft från gallret som det vinande ljudet uppstår.
jo funderade på det precis, men blir inte så snyggt då gallret ser ut såhär: http://www.hitechlegion.com/images/stories/cm_elite430/11.jpg

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

ojdå nej det är inte det roligaste materialet att leka i, men det borde väll gå att använda någon sorts mindre fin-tandad såg så det inte spricker?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

dremmel power;) det löser alla problem!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

jo precis! helst vill jag ju behålla gallret, och kanke lösa det på annat sätt utan att förlora luftflödet så mycket. märkte att om jag håller fläkten med lite mellanrum från gallret så försvinner ljudet också... kanske kan fixa någon distans mellan? Känner att det lika bra är att byta fläkt till nån med lite mindre rpm, men frågan är då vilken

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

om du endån ska byta fläkt kan du plocka bort själva fläkten på den som sitter där nu, så du bara har kvar själva "ramen" runt fläkten, så kan du ha den som distans imellan. Lite Mcgyver där men det funkar iaf, annars finns det något massor annat man kan ha som distans imellan.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Bind ihop gallerpinnarna genom att limma fast ett stöd tvärs över. Bara en tunn plastpinne borde eliminera vibrationerna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

ah så kan man i och för sig också göra. Men ni tror inte att en annan fläkt skulle ta bort ljudet? Tänkte eftersom olika fläktar ger olika luftströmmar. En Gentle Typhoon har ju väldigt många blad, vilket kanske gör så att vinet försvinner, eller vad tror ni? :s

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/8903469/nexus-120mm-silicon-absorb... verkar lite intressant. undrar hur tjock den är bara!

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopp3n:

http://www.inet.se/produkt/8903469/nexus-120mm-silicon-absorb... verkar lite intressant. undrar hur tjock den är bara!

1-2 millimeter

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

osäker på om det kommer hjälpa då... vid runt 5 millimeter så började ljudet försvinna.

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, blev en Gentle Typhoon 1850 rpm plus fläktstyrning på sidan. nu är datorn tyst när jag vill, och låter + håller sig sval när jag vill! Sänkte även graffet med 10 C när fläkten är på fullt ös!

skriver detta ifall fler får samma problem. Rekommenderar min lösning

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C