Hårddisken blivit RAW - behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Hårddisken blivit RAW - behöver hjälp

jag har en WD 1 tr med musik och mp4 filmer som av någon anlädning blivit i RAW format har varit i Ntfs håller på att köra file scavenger v 3,2 finns det något annat att göra.
eller må¨ste jag formatera disken och oppas på att re cover eller något annat program kan hitta alla mina filer?
mvh Valdine

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på §3.1 i SweClockers regler, att alltid ha tydliga trådrubriker. Oavsett våra regler säger "hjälp" som rubrik ingenting om vad du behöver hjälp med, eller hur? Bättre rubrik ger större möjligheter till hjälp.

*Trådrubrik redigerad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

hårdisk blivit i RAW format istället för NTSF

tack tänkte inte på det
mvh Valdine

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns något annat att göra än att köra ett recovery-program och få fram filerna på det sättet. Möjligt att disken fungerar igen om du formaterar om den men personligen skulle jag kassera disken när något sånt här händer.

Permalänk
Medlem

har just fått file scavenger klar och det ser ut som de flesta filer som hittats, nu skall jag se om jag kan få mina filer till en ny hårddisk.
skulle ni rekomendera mig att kasta den gamla eller tror ni det går att formatera den ??
tror den fick fle när strömn kom och gick en natt när det strormades.
mvh valdine

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade gett den en till chans. Som alltid ska man såklart ha viktiga filer säkerhetskopierade.

Permalänk
Hedersmedlem

Ladda ner tillverkarens testprogram och kör både korta och långa testet. Visar det ok är disken troligen fullt användbar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

tack det skall jag göra
mvh Valdine

Permalänk
Medlem

Disken behöver inte ha gått sönder utan kan lika gärna ha blivit korrupt av flera andra anledningar. Innan du formaterar så gör du några extra saker som folk bruka slarva med.

Försök att ta bort alla partitioner på disken även om det i ditt fall redan borde vara borta. Om utrymmet inte är svart utan tex grön osv så väljer så tar du bort igen och igen tills den blir svart. Vad färgerna betyder står längst ned i diskhanterar fönstret.

Se till att disken och partitionen är basic och primary.

Nu kan du skapa partitioner osv.

Detaljer:
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk