Hur får jag både SSD och hårddisken att hittas i Windows?

Permalänk

Hur får jag både SSD och hårddisken att hittas i Windows?

Jag har nyligen byggt en ny dator (se sign), men än sålänge har jag bara användt mig av SSD, men nu börjar jag få ont om plats, så därför skulle jag vilja veta hu jag gör så att både hårddisken och SSD kan användas. Hårddisken hittas i BIOS, så jag gissar på att jag missat något uppenbart.
Tack för hjälp!
/Nybörjare med multipla storage devices

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Eftersom du ser hårddisken i starten eller BIOS så är det bara Windows som ännu inte vet hur disken skall hanteras.
Skriv Datorhanterin (ej felstavat) på sökraden ovanför Start-flaggan. Där får du upp både Enhetshanteraren och Diskhantering.

Öppna Enhetshanteraren och se under under Diskenheter att diskens namn är med.

Öppna sedan Diskhantering och se att disken finns med där. Är den markerad svart så måste du skapa Ny Volym.
Är den mörkblå så är den redan förberedd och du behöver bara ge den en Enhetsbeteckning ( D: ).
Alla förändringar görs via högerklick.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Edit:
What he said...

Måste sluta använda tabs.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Eftersom du ser hårddisken i starten eller BIOS så är det bara Windows som ännu inte vet hur disken skall hanteras.
Skriv Datorhanterin (ej felstavat) på sökraden ovanför Start-flaggan. Där får du upp både Enhetshanteraren och Diskhantering.

Öppna Enhetshanteraren och se under under Diskenheter att diskens namn är med.

Öppna sedan Diskhantering och se att disken finns med där. Är den markerad svart så måste du skapa Ny Volym.
Är den mörkblå så är den redan förberedd och du behöver bara ge den en Enhetsbeteckning ( D: ).
Alla förändringar görs via högerklick.

Jag kör med engelskt windows, så jag måste skriva in någonting annat, vet du vad? Tack så mycket!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

Skriv in "compute" på Start -search -raden och välj översta "Computer Management".

Välj först "Device Manager" och klicka upp "Disk Drives" där du skall se din hårddisk (och SSD).
Välj sedan "Disk Management" och se att din disk finns med där. Svart ram runt disken betyder att
du måste högerklicka den och välja "New Volume". Är ramen mörkblå så välj "Change Drive Letter...".
Klicka "Add" om ingen bokstav är vald och välj en ny i listan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Högerklicka på "My Computer"
Välj "Manage"
Välj "Disk management"
Högerklicka på din nya disk
Välj "New/Create volume" eller Change driveletter

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Skriv in "compute" på Start -search -raden och välj översta "Computer Management".

Välj först "Device Manager" och klicka upp "Disk Drives" där du skall se din hårddisk (och SSD).
Välj sedan "Disk Management" och se att din disk finns med där. Svart ram runt disken betyder att
du måste högerklicka den och välja "New Volume". Är ramen mörkblå så välj "Change Drive Letter...".
Klicka "Add" om ingen bokstav är vald och välj en ny i listan.

Tack så mycket, HDD är nu "up and running"

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |