Windows 8 får uppdaterade funktioner för återställning

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 får uppdaterade funktioner för återställning

Med kommande Windows 8 satsar Microsoft på uppdaterade verktyg för återställning av krånglande operativsystem. Inbyggda funktioner ska ge nya alternativ till den klassiska formateringen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!! Vad man har krånglat med det här allt för många gånger!

Permalänk

Låter som en användarvänligare lösning. Jag hoppas de låter en välja vilka de personliga filerna är dock. Standard för Windows är väl annars att man måste lägga dem i Mina Dokument eller dylikt.

Permalänk
Entusiast

Fy fan vad gott.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Valmöjlighet att formatera som vanligt o tömma hela skiten o börja om?
Föredrar det faktiskt tror jag..

EDIT: Missförstå mig rätt. Detta låter väldigt bra, men de har väl inte plockat bort de äldre formateringsmöjligheterna?

Permalänk
Hjälpsam

Tror en och en annan supporttekniker blir überlyckliga över detta

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Anzen:

EDIT: Missförstå mig rätt. Detta låter väldigt bra, men de har väl inte plockat bort de äldre formateringsmöjligheterna?

Läste du inte artikeln? Nej, det har dom inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter för bra i teorin för att det ska fungera i praktiken. Tror dock inte att jag tänker slänga ut pengar på nytt operativ (undrar vad win8 ultimate kostar) bara för att få tillgång till dessa FANTASTISKA nyheter.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woodlauncher:

Läste du inte artikeln? Nej, det har dom inte.

Den installerar ju samtidigt om Windows. Om jag inte vill att den ska göra den ska göra det då?
Det kallar inte jag den vanliga formateringen jag alltid gör själv.

EDIT: Citera gärna artikeln där de säger att de bara lägger till och inte plockar bort. Jag hittar inte.

Permalänk

Hoppas att alla lärt sig nu att man ska skaffa varannan Windows! Windows 9 kommer bli najs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjukvaran som sparas är endast applikationer genom gränssnittet Metro, inga program med separata installationsfiler.

Med andra ord kvarstår 95% av arbetet man har efter en vanlig formatering ändå,om inte detta Metro är något helt fantastiskt men då borde jag hört om det innan..

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Med andra ord kvarstår 95% av arbetet man har efter en vanlig formatering ändå,om inte detta Metro är något helt fantastiskt men då borde jag hört om det innan..

Men oftast är det, för min del, det som är det lättaste även om det tar mycket tid. Irriterar mig alltid när jag kommer på flera månader efteråt att vissa småinställningar i Windows har återställts till standard.

Rent allmänt, Windows 8, jag tror att det blir riktigt bra. Gillar vad jag har sett hittills.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Var länge sen man såg så lite fram mot ett nytt OS som windows 8, detta eländes Metro och dess utseende, blir galen på MS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har tydligen jobbat med sånt här för länge då jag inte alls fattar hur det här är enklare ...
Jag brukar svära en del över hur "documents and settings" används som sopkorg för allehanda program (inkl windows själv), men det lär ju knappast detta bota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Formatering i sig är ingen windows-specifik funktion. Såvida de inte har tagit bort möjligheten att formatera en redan formaterad hårddisk när man kör installationen. Och även om det vore fallet så är ju som sagt inte windows i sig ett krav för att formatera en hårddisk, så det är nog lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag håller med, det fungerar nog bara bra för tablets!
Om du kikar i windows 8 bloggen så har dom även en funktion för att göra en image som du kan återställa till, vilket är smidigt.

Permalänk
Medlem

Jag ser denna nyhet som såhär:
These New Windows 8 Features Show Exactly What's Wrong With Windows
http://www.businessinsider.com/windows-8-will-make-it-easier-...

Permalänk
Medlem

Roligt att det är så ostabilt att det är något positivt när man lägger in problemlösningar från början.

Lite som om tv tillverkarna skulle skicka med lite bensinpengar så man har råd att åka tillbaks med tv när den pajat.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Var länge sen man såg så lite fram mot ett nytt OS som windows 8, detta eländes Metro och dess utseende, blir galen på MS

Med tanke på att Aero fortfarande finns kvar och man får välja vilket man ska använda (poängen där är ju att Windows 8 ska användas på fler enheter än datorer) så har jag svårt att förstå motivationen till din åsikt.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Roligt att det är så ostabilt att det är något positivt när man lägger in problemlösningar från början.
Lite som om tv tillverkarna skulle skicka med lite bensinpengar så man har råd att åka tillbaks med tv när den pajat.

Om du inte redan förstått det så är windows till både för avancerade användare och totala nybörjare som dig själv och din farmor. Jag känner till en hel del personer som inte skulle klara av att formatera datorn för att sedan installera om operativsystemet. Det här är ingen amazing and magical iFeature, men det gör saker lättare för alla. Det är en bra sak.

Sedan så är Windows inte ett instabilt operativsystem längre. Win7 avslutade den trenden helt och hållet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

Nej men däremot har de just oftast en knapp för factory reset i menyn...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beatles-3122:

Men oftast är det, för min del, det som är det lättaste även om det tar mycket tid. Irriterar mig alltid när jag kommer på flera månader efteråt att vissa småinställningar i Windows har återställts till standard.

Rent allmänt, Windows 8, jag tror att det blir riktigt bra. Gillar vad jag har sett hittills.

Håller med, det är alla småinställningar som tar tid att få ordning på. Oftast har man ju hunnit glömma av alla smågrejer man fixat och sen måste man googla reda på hur det nu var man fixade det igen. Sjukt smidigt om alla inställningar kunde vara kvar men man kunde blåsa registret och alla program man samlat på sig. Läst någonstans om att det skulle skapas en lista över programmen som plockats bort som skulle läggas på skrivbordet när man var kvar. Det är ju en smidig lösning på problemet eftersom man får en checklista att gå igenom med program.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Äntligen en funktion jag verkligen ser fram emot hos W8!

Skrivet av tussilago:

Låter som en användarvänligare lösning. Jag hoppas de låter en välja vilka de personliga filerna är dock. Standard för Windows är väl annars att man måste lägga dem i Mina Dokument eller dylikt.

Det går ju alltid att ändra sökväg till "mina dokument" eller inkludera andra mappar där. Eller vad syftade du på?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Fan vad fail!!

Ett OS ska inte va så lätt att fucka upp att man ska behöve konstruera in en sånhär funktion för att jobba runt en massa andra problem.

Men det passar ju Microsoft-produkter bra, synd bara att de inte hade stoppat in nåt sånt här tidigare.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag är seriöst förvånad att man 2012 inte bara kan ha ett program, eller inbyggt i windows, som tar ett slags foto av precis hur din dator ser ut. Då menar jag in i minsta detalj vid just det tillfället. Men inte en clon alltså som tar lika mycket plats som allt du har på hårddisken, utan det kan väl sparas i en text fil med ettor och nollor. Sen återställer du den och ALLT precis ALLT är tillbaka som det var näör du tog fotot.

Det är juh ungefär det man trodde att windows återställning skulle klara av tills man prova och villa skjuta någon.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Hoppas funktionen finns till vanliga gränssnittet också, ser hemskt ut i metro.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är roligt att folk klagar när de faktiskt ger smidigare och lättare alternativ för användarna. Detta är nog inget tecken på att windows 8 skulle vara instabilt utan bara ett tecken på att de tänker på användarvänlighet. Jag tycker det ser ut att vara bra funktioner som absolut kan underlätta när man inte orkar göra en fullständig formatering men ändå vill rensa datorn på lite skräp.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Jag är seriöst förvånad att man 2012 inte bara kan ha ett program, eller inbyggt i windows, som tar ett slags foto av precis hur din dator ser ut. Då menar jag in i minsta detalj vid just det tillfället. Men inte en clon alltså som tar lika mycket plats som allt du har på hårddisken, utan det kan väl sparas i en text fil med ettor och nollor. Sen återställer du den och ALLT precis ALLT är tillbaka som det var näör du tog fotot.

Det är juh ungefär det man trodde att windows återställning skulle klara av tills man prova och villa skjuta någon.

Nackdelen är att du då mister allt du gjort från idag till den dag du går tillbaka till. Ger inte så mycket då, men den lösning de nu jobbar på däremot verkar riktigt bra!
Synd att det ska behövas, men nu när det behövs är det en bra fix till problemet.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Fan vad fail!!

Ett OS ska inte va så lätt att fucka upp att man ska behöve konstruera in en sånhär funktion för att jobba runt en massa andra problem.

Men det passar ju Microsoft-produkter bra, synd bara att de inte hade stoppat in nåt sånt här tidigare.

Korkat inlägg. Ett OS behöver inte vara något man ominstallerar ofta för att det ska vara en positiv sak att man kan göra det enklare om man skulle behöva, vilket torde vara uppenbart med tanke på hur väl Windows 7 fallit ut för Microsoft. Folks bristande slutledningsförmåga upphör aldrig att förvåna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Fan vad fail!!

Världen är inte svart och vit.. Microsoft försöker göra Windows så användervänlig som vanligt och om det skulle bli behov av att blåsa hårddisken så verkar Microsoft vilja göra det så smärtfritt som möjligt. Helt rätt om man frågar mig. Dessutom så är det en regel mer än ett undantag att man blåser sin hårddisk en gång per år (minst), oberoende om datorn crashar eller inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds