Clicking of Death

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bergshamra (Stockholm)
Registrerad
Jan 2011

Clicking of Death

Hej! Jag har ett ganska allvarligt problem med min externa hårddisk, den har börjat klicka och dyker inte upp i "Den här datorn", och om jag använder partitionsprogram och annat så visar den att disken har kapaciteten 2047GB, trots att det egentligen bara är på 1TB. Jag ska köpa ett par toryxmejslar ikväll och kolla inuti den.

Jag kan inte säga att HDD:n hade känslig/viktig information, men jag hade fyllt den ganska full.

Den är av modellen Seagate 31000528AS

KAN NÅGON HJÄLPA MIG!!!???

CPU: Intel Core i7 4770K MOBO: ASUS Z87-A RAM: 4x8 GB Corsair Vengeance 1866 MHz GPU: MSI 280X Gaming 3GB PSU: EVGA SuperNOVA NEX1500 Classfied Chassi: Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition Kylare: Corsair Hydro H100i DVD/BD: ASUS Blu-Ray Combo 14x SSD: Corsair Neutron GTX 480GB HDD:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
oderljunga
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av ChineseBoy:

Hej! Jag har ett ganska allvarligt problem med min externa hårddisk, den har börjat klicka och dyker inte upp i "Den här datorn", och om jag använder partitionsprogram och annat så visar den att disken har kapaciteten 2047GB, trots att det egentligen bara är på 1TB. Jag ska köpa ett par toryxmejslar ikväll och kolla inuti den.

Jag kan inte säga att HDD:n hade känslig/viktig information, men jag hade fyllt den ganska full.

att öppna den hjälper dej nog ej mycke skulle jag sä. kan kolla me min polare va han säger. har noll koll på vilka program som man kollar hd me annars. eller vänta kolla den me något S.M.A.R.T. PROGRAM

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2009

Kolla läget med HD-Tune (gratis trial ver): http://www.hdtune.com/download.html

Asrock Fatal1ty Z170 Professional Gaming i7 | i7-6700K | EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX | 32 GB Corsair Vengeance LPX | 1 TB Samsung 850 EVO | Corsair Carbide Air MB plåt inmoddad i IKEA-skåp | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung UE55KS9005 x3 | Lenovo Tab 2 - A10-X30F x3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av ChineseBoy:

öppna för fan inte upp HDD'n.. det är det dummaste du kan göra och ja den håller nog på att lägga av helt..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Hårddiskar är förseglade, och ska inte öppnas. Var det inget fel på disken innan, är det garanterat fel på den nu.

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bergshamra (Stockholm)
Registrerad
Jan 2011

Damn... Får väl köpa en ny när priserna eventuellt sjunker

CPU: Intel Core i7 4770K MOBO: ASUS Z87-A RAM: 4x8 GB Corsair Vengeance 1866 MHz GPU: MSI 280X Gaming 3GB PSU: EVGA SuperNOVA NEX1500 Classfied Chassi: Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition Kylare: Corsair Hydro H100i DVD/BD: ASUS Blu-Ray Combo 14x SSD: Corsair Neutron GTX 480GB HDD:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2010

Alltid lika tråkigt med hårddiskras.. Du har ingen garanti kvar då ?

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Testa att uppdatera firmware, funkade för mig när jag fick COD på min gamla seagate disk. Du måste koppla in HDn direkt på satakontrollern då tror jag.

Kommer aldrig nånsin köpa en seagate igen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.1
Registrerad
Apr 2011

Hade seagate och samsung hdd's förut och alla pajade inom ett år men sen köpte jag min 1 tb WD som jag har steam/origin spel + andra spel och en jävla massa annat och när jag senaste kollade den så var den på 97% i s.m.a.r.t och det efter 1,5 års HDD misshandel med torrents och spel i mängder.. det är dock en 5400rpm med 64mb cacheminne det kanske gör att den blir med långlivad.. 7200rpmarna är inte värt det lika bra och köra det som du vill ska gå snabbt från ssd's