Underpresterande Zalman SSD

Permalänk
Medlem

Underpresterande Zalman SSD

Hej!

Har varit och köpt en Zalman F1 Series 120gb SSD som inte presterar som den ska. Det är min första SSD disk, så jag är osäker på om det är fel på disken eller om det är något som jag har gjort fel. Jag använder den med ett Asus Rampage III Extreme (sata 3.0 6gb/s).

Jag har aktiverat AHCI i bios innan jag installerade Windows 7. Har också provat att uppdatera alla möjliga drivrutiner.
Med moderkortet så följde det med drivrutiner och annat från Marvell. Har lyckats läsa mig till att det kan vara de som ställer till problem. Men jag vet knappt vad detta Marvell är, så jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Jag har provat att skippa att installera allt från Marvell, utan resultat.

Jag var inne och frågade lite i den lokala datorbutiken och de sa att jag borde flasha bios till senaste versionen (vilket jag har gjort) och installera senaste drivrutinerna till styrenheten för hårddisken. Jag antar att styrenheten är AHCI?

Jag har funderat lite på om jag verkligen gjort rätt när jag aktiverade AHCI eftersom det står IDE framför disken om man går in på boot device priority (se bilderna).

Detta är resultatet jag får i AS SSD Benchmark:

Detta är de inställningar jag har ändrat till AHCI. Har jag glömt något?

Har börjat fundera lite på att lämna tillbaka disken och köpa en annan. Är ute efter en riktigt snabb 120-180gb men är rädd att få liknande problem igen.
Kollade lite på Corsair SSD Force Series GT 180GB tidigare. Är det ett bra val eller borde jag leta vidare?

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Det är känt att Marvells SATA-kontroller inte direkt är någon höjdare. Oavsett vilken SSD du köper kommer du förmodligen då lite halvkass prestanda. Du kör AHCI åtminstone om man kikar på vad AS SSD rapporterar.

Men jag måste fråga dig, har du märkt någon "prestandaförsämring" under praktisk användning?

En lösning är troligen inte att köpa en ny SSD, utan att köpa ett nytt moderkort alternativt kontrollerkort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kör du SSDn på marvell eller intel-kontrollern? Om marvell, har du sata 6 Gbps-kabeln inkopplad?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan, vad menar du med praktisk användning? Det enda jag har märkt är att skrivhastigheten (seq) blir sämre och sämre hela tiden enligt AS SSD. Från början så låg den på ca 160mb/s.

Något nytt moderkort känns inte som en bra lösning då det inte var länge sedan jag köpte detta. Vad är ett kontrollerkort?

ficklampa, vilken kontroller jag använder vet jag inte. Allt detta är nytt för mig. Hur väljer jag vilken jag ska använda? Och ja, jag använder en 6Gb/s kabel, så det är iaf inte det som ställer till det

Permalänk
Medlem

Vissa av portarna på moderkortet är kopplade till marvell-kontrollern, vilka det är står förmodligen i manualen till moderkortet men det brukar vara de första... Dessa portarna/denna porten vill du INTE ha din SSD i.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ficklampa:

Kör du SSDn på marvell eller intel-kontrollern? Om marvell, har du sata 6 Gbps-kabeln inkopplad?

Det är ingen skillnad på 3- och 6Gb kablarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vissa av portarna på moderkortet är kopplade till marvell-kontrollern, vilka det är står förmodligen i manualen till moderkortet men det brukar vara de första... Dessa portarna/denna porten vill du INTE ha din SSD i.

Efter mycket läsande kom jag fram till att Marvell portarna är de enda som är 6gb/s. Förutom Marvell så har jag JMicron 363 och Intel ICH10R portar.
Både JMicron och Intel ligger på 3gb/s. Är det trots det bättre att använda Jmicron eller Intel?
Jag tycker inte det låter rimligt att disken skulle gå fortare om jag byter till portar med halverad hastighet. Men sen är jag inte heller insatt i detta som sagt.

Citat:

Det är ingen skillnad på 3- och 6Gb kablarna.

Men varför finns det då olika kablar? *förvirrad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det är ingen skillnad på 3- och 6Gb kablarna.

Jodå! Det står Sata 6 Gbps på dem istället för ingenting... ;ppPPppP

---

Skrivet av Ezra:

ficklampa, vilken kontroller jag använder vet jag inte. Allt detta är nytt för mig. Hur väljer jag vilken jag ska använda? Och ja, jag använder en 6Gb/s kabel, så det är iaf inte det som ställer till det

Vad har du för moderkort? Asus brukar skriva direkt på moderkortet (i närheten av dem iaf) vid portarna vilken SATA-standard de tillhör. Står även i manualen.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezra:

Efter mycket läsande kom jag fram till att Marvell portarna är de enda som är 6gb/s. Förutom Marvell så har jag JMicron 363 och Intel ICH10R portar.
Både JMicron och Intel ligger på 3gb/s. Är det trots det bättre att använda Jmicron eller Intel?
Jag tycker inte det låter rimligt att disken skulle gå fortare om jag byter till portar med halverad hastighet. Men sen är jag inte heller insatt i detta som sagt.

Men varför finns det då olika kablar? *förvirrad*

marknadsföring min vän... marknadsföring

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |