Hur är det med garanti på Mediamarkt? Steelseries Sensei.. ASAP?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Mar 2011

Hur är det med garanti på Mediamarkt? Steelseries Sensei.. ASAP?!

Tja! jag köpte en Steelseries Sensei på Mediamarkt i Tisdags den 27 Dec och det är något fel på den, Så jag tänker lämna tillbaka den.. Men som den dumma ***** jag är så slängde jag kartongen.. Jag har kvitto, mus (obviously..) och manual kvar men som sagt ingen kartong. Så min fråga är: Får man lämna tillbaka saker utan kartong, även om jag har dom sakerna? ett års garanti är det ju. Det var inte Rea på den.
//Alex

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

ja det är klart, dom kan inte förvänta sig att man sparar alla kartongeroch förpackningar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av thexps:

ja det är klart, dom kan inte förvänta sig att man sparar alla kartongeroch förpackningar

True, Så jag kan bara dra dit i morrn, Förklara problemet och begära pengar tbx? Btw Senseien Sög

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av alexst4:

True, Så jag kan bara dra dit i morrn, Förklara problemet och begära pengar tbx? Btw Senseien Sög

Nja, kanske inte kräva pengarna tillbaka, du får kanske nya bara. Vet inte hur det är med "DOA" med sådana varor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Burträsk
Registrerad
Jun 2009

Dom lagar den åt dej, eller om det inte går får du en ny.

MVH Peter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av BTLulle:

Dom lagar den åt dej, eller om det inte går får du en ny.

MVH Peter

Ok, Men tar inte det flera veckor?
Då ska man ju vara utan den också..

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Flera veckor är nog att ta i..
Förmodligen får du en ny vilket är ganska tråkigt då du påstår att den suger
Själv älskar jag den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Hiawatha:

Flera veckor är nog att ta i..
Förmodligen får du en ny vilket är ganska tråkigt då du påstår att den suger
Själv älskar jag den.

Den suger för att den har liksom ingen passform som Naos har IMO

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Om det är något funktionsfel på den så gå bara dit med mus och kvitto så kommer de ge dig en ny, väldigt liten risk att de skulle laga den. Eftersom det nu är något fel på den och du egentligen inte hade tänkt byta in den så är det lugnt att du inte sparat kartongen osv.

Då lär du få en ny i kartong och då kan du säkert byta in den och få pengar tillbaka.

Så säg inte att du vill byta först utan att det är fel på den.

Från deras hemsida:
Garanti & reklamationer
Media Markt lämnar alltid 1 års garanti, med undtantag för förbrukningsprodukter, såsom batterier och glödlampor. Du har som kund alltid rätt att reklamera en produkt som är äldre än 1 år, förutsatt att du kan visa att felet är ett ursprungligt fel.

Under garantitiden ser vi till att du har en fungerande vara, detta kan ske genom reparation eller att vi byter ut varan, beroende på fel och typ av produkt.

Många av de märken vi säljer erbjuder dessutom hemservice av sina stora produkter (Såsom TV eller vitvaror), fråga i ditt varuhus vad som gäller för det märke du är intresserad av.

Öppet köp
För att du alltid ska känna dig trygg i att handla hos oss på Media Markt erbjuder vi 30 dagars öppet köp. Det betyder att du kan ta hem produkten och ”klämma och känna” i 30 dagar, skulle du känna att köpet inte är rätt lämnar du tillbaka produkten eller byter till en modell som passar dina behov bättre. Vårt krav är att produkten är i nyskick, vilket betyder att inga skador får finnas på produkten såsom repor eller liknande. Förpackningen ska vara öppnad med försiktighet och alla tillbehör ska finnas med.

Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, presentkort, förbrukningsartiklar och specialbeställningar. För mjukvara, spel, film och musik gäller öppet köp endast i obruten förpackning.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är skillnad på retur, garanti och reklamation. Returnera den kan du inte göra utan emballage, men det är hursomhelst inte aktuellt eftersom det handlar om en trasig produkt. Du ska säga att du vill åberopa garanti i det här fallet.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av knubbsalen:

Om det är något funktionsfel på den så gå bara dit med mus och kvitto så kommer de ge dig en ny, väldigt liten risk att de skulle laga den. Eftersom det nu är något fel på den och du egentligen inte hade tänkt byta in den så är det lugnt att du inte sparat kartongen osv.

Då lär du få en ny i kartong och då kan du säkert byta in den och få pengar tillbaka.

Så säg inte att du vill byta först utan att det är fel på den.

Från deras hemsida:
Garanti & reklamationer
Media Markt lämnar alltid 1 års garanti, med undtantag för förbrukningsprodukter, såsom batterier och glödlampor. Du har som kund alltid rätt att reklamera en produkt som är äldre än 1 år, förutsatt att du kan visa att felet är ett ursprungligt fel.

Under garantitiden ser vi till att du har en fungerande vara, detta kan ske genom reparation eller att vi byter ut varan, beroende på fel och typ av produkt.

Många av de märken vi säljer erbjuder dessutom hemservice av sina stora produkter (Såsom TV eller vitvaror), fråga i ditt varuhus vad som gäller för det märke du är intresserad av.

Öppet köp
För att du alltid ska känna dig trygg i att handla hos oss på Media Markt erbjuder vi 30 dagars öppet köp. Det betyder att du kan ta hem produkten och ”klämma och känna” i 30 dagar, skulle du känna att köpet inte är rätt lämnar du tillbaka produkten eller byter till en modell som passar dina behov bättre. Vårt krav är att produkten är i nyskick, vilket betyder att inga skador får finnas på produkten såsom repor eller liknande. Förpackningen ska vara öppnad med försiktighet och alla tillbehör ska finnas med.

Öppet köp gäller ej på abonnemangsknutna produkter, värdebevis, presentkort, förbrukningsartiklar och specialbeställningar. För mjukvara, spel, film och musik gäller öppet köp endast i obruten förpackning.

Tack, Tack för väldigt bra info!

Min Rigg: CPU: Intel i5 4670k @ 4.5Ghz | PSU: 500W OCZ Modstream PRO | 8GB Corsair Vengeance LP | Grafikkort: EVGA GTX 670 FTW 2GB | Moderkort: ASUS Z87-A | Lagring: 1TB HDD, Crucial M4 128GB SSD | Chassi: NZXT H440 Röd/Svart | Headset: Bose AE2W | Tangentbord: Corsair K70 Blue | Musmatta: SteelSeries Fnatic Limited Edition | Mus: Steelseries Rival | OS: Windows 8.1 Pro 64 Bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Mediamarkts egna regler och villkor överstår dock inte reklamationsrätten/konsumentköplagen.

Läs detta och få lite kött på benen om de skulle börja gaffla med dig.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av alexst4:

Den suger för att den har liksom ingen passform som Naos har IMO

Liksom själva tanken bakom designen.. Borde ju varit ganska uppenbart vid köpet.