Spela upp 3D Blu-ray på 3D-TV?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Jul 2010

Spela upp 3D Blu-ray på 3D-TV?

Hello. Jag velar fram och tillbaka, minst sagt. Vi har skaffat en ny tv (VT30) och har ingen mediaspelare, så nu blir det en till investering. (stackars mig )

Först tänkte jag bygga en fet HTPC som skulle palla med BF3, men kom fram till att det inte är läge med småbarn och kärv ekonomi, så dom tankarna är undanskyfflade.
Sen tänkte jag bygga en liten tyst passiv HTPC, men kom på att det verkade inte ge så mycket, och jag inte har användning av en HTPC då vi mest tittar
på TV, och vill kunna kolla på blu-ray film ibland.

Så då började jag fundera på att bara ha en extern hdd och fylla via laptopen, och sedan ansluta via USB till Tv'n, men då det verkar trassligt med filstöd så tvekar jag. Men annars en billig och lagom enkel lösning som t om. gumman kan klara av.
Sen funderade jag på PS3, men det verkar lite sådär, och jag vet inte om uppskalningen är den bästa för bluray 3d. Och det ska vara idiotsäkert så att gumman kan starta en film tex.
Sen funderade jag på en dedikerad spelare, typ Pioneers LX55:a, men det känns för mossigt, och jag köper inte filmer på skiva så ofta.

Så då kollade jag på Boxee box, men eftersom den inte fixar 3D så föll den bort.

Nu funderar jag på att bara köpa en nyare bärbar dator, och använda som just en dator. Och när vi känner för att kolla på en film/3d-film så
ställer vi bara datorn bredvid tvn och kopplar i HDMI-sladden, och kör ut till Tv'n via PowerDVD...

Jag är helt förvirrad nu, så ursäkta om jag trasslat till det totalt nu.
Men är det någon som tycker jag tänker helt fel, eller har andra synpunkter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2009

Jag tycker att dina funderingar känns logiska med tanke på att ni somsagt kollar tv en majoritet av tiden, och därför känns en bärbar dator med hdmi som en vettig lösning. Hade jag inte bott hemma så hade jag dock byggt ihop en liten smidig HTPC för en sisådär 3-4 tusen spänn, att ha som mediaspelare. Man får oftast väldigt mycket för pengarna när man talar om HTPC.

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005

Om ni tittar mest på TV är det just en htpc ni behöver!

Vi tittar också mest på tv men har inte sett någon reklam på fyra år... htpc med inspelning och timeshift for the win! Superenkelt med windows media center så frun inte klagar...

Spelar bluray på den men har ingen koll på 3d.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av joYchez:

Jag tycker att dina funderingar känns logiska med tanke på att ni somsagt kollar tv en majoritet av tiden, och därför känns en bärbar dator med hdmi som en vettig lösning. Hade jag inte bott hemma så hade jag dock byggt ihop en liten smidig HTPC för en sisådär 3-4 tusen spänn, att ha som mediaspelare. Man får oftast väldigt mycket för pengarna när man talar om HTPC.

Bra, då är jag inte helt ute och cyklar så att säga.
Jag tycker man läser bara om HTPC, Boxee osv, men sällan om just bara använda en laptop när behovet finns.
Är väl för att det är så självklart sen många år tillbaka, och att många kanske konsumerar mer media än vi gör och därför vill ha stationära lösningar
med fler funktioner och så.

Skrivet av Hulle:

Om ni tittar mest på TV är det just en htpc ni behöver!

Vi tittar också mest på tv men har inte sett någon reklam på fyra år... htpc med inspelning och timeshift for the win! Superenkelt med windows media center så frun inte klagar...

Spelar bluray på den men har ingen koll på 3d.

/hulle.

Hmm.. ja, jag har inte övergett HTPC-lösningen än heller. Men jag funderar på om inte det enklaste är att plugga i en USB-disk för att komma åt TimeShift funktionen? Jag verkligen hatar reklam jag med, och det blir ju inte direkt mindre av det heller. 3D lär inte vara något problem på en HTPC byggd i dagsläget.

Tack för era svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2003

En bärbar byggd på E450 kan man ju få för under 3000:- så det är ju inte en så tokig tanke, fast ska den dessutom ha bluray-spelare blir det förstås dyrare. Men det kravet verkar du ju inte ha, eller?

En sådan bärbar har ju allt som en motsvarande HTPC har samt en skärm så man får ju lite större användningsområde.

Länge leve sommaren...

Kontorsdator: AMD X4 630, ATI 5570, Crucial M4 SSD, FD Define R3.
HTPC/server: i3 2120, Asus GT640 (passivt), Asrock Z77, ADATA 128Gb SSD, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt)