Kass Marvell = köpa externt kontroller kort?

Permalänk
Medlem

Kass Marvell = köpa externt kontroller kort?

Ja som topic lyder ?

Sitter på X58 med en kontroller som inte är 100, men kan jag få bättre siffror med ett externt kontroller kort ? Hittade detta på inet,
ST Lab SATA III + PATA Kan detta göra något mer än det resultat jag har eller är det kanske bättre för mig att köpa ett annat mobo?
Denna kanske ? Deltaco SX-106C - kontrollerkort - SATA-600 - PCI Express x1

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Annars kan du kolla det här också, verkar ganska bra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535617.
Citerar första kommentaren som känns som att det kan vara en dealbreaker i vissa fall. Men jag tror du bara kan sätta det i ett av fullängds PCI-E portarna så är det löst om du inte kör SLI/CF.

Skrivet av Grizzok:

Fortfarande mycket bra kort med tanke på priset, men det har en stor nackdel som inte framgår särskilt tydligt. (Bara en liten svårförstådd mening i moderkortsmanualen). Gissar att det är det farbman nedan har problem med också.

Problemet är att om man använder någon av de små PCI-E x1 slotsen på många moderkort (kanske alla, men vet inte säkert men så är det på P5Q Deluxe och förmodligen många andra) så går hastigheten i "Universal" x16 slotten ner till x1. Med andra ord så kommer det inte upp i de x4 hastigheterna som krävs för full funktionalitet av kortet.

x1 PCI-E 2.0 toppar runt 400mb/s (ca 4-5gbit/s), vilket inte räcker till för SATA3. Och det är då OM det använder hela x1. Vilket jag är skeptiskt till om det verkligen gör. Tänk på att allt du har inkopplat där, både via SATA och USB, måste slåss om samma 400mb/s "tak".

Många använder minst en av sina PCI-E x1 slots, t.ex. jag som har ett X-fi ljudkort installerat vilket gör kontroller kortet rätt meningslöst då det ändå inte kommer upp i de högre hastigheterna.

Stor nackdel där, men fortfarande ett mycket billigt kort som faktiskt verkar funka för de som inte berörs av denna begränsning så det får en 8:a av mig. Kan inte klaga allt för mycket för 250 spänn.

Innan du köper kortet, läs igenom manualen för ditt moderkort ordentligt och var säker på att det inte står något där om att slotsen begränsas till x1.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeptiQ:

Ja som topic lyder ?

Sitter på X58 med en kontroller som inte är 100, men kan jag få bättre siffror med ett externt kontroller kort ? Hittade detta på inet,
ST Lab SATA III + PATA Kan detta göra något mer än det resultat jag har eller är det kanske bättre för mig att köpa ett annat mobo?
Denna kanske ? Deltaco SX-106C - kontrollerkort - SATA-600 - PCI Express x1

Först och främst är det en Marvell-kontroller även på de ovan nämnda korten.. Sen så kommer aldrig PCIe x1 att leverera SATA 6Gb/s-hastigheter ens för en SATA-port.. Det är just det problemet med de på moderkort integrerade Marvell-kretasrna - att de bara är anslutna med en PCIe-lane..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Annars kan du kolla det här också, verkar ganska bra http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535617.
Citerar första kommentaren som känns som att det kan vara en dealbreaker i vissa fall. Men jag tror du bara kan sätta det i ett av fullängds PCI-E portarna så är det löst om du inte kör SLI/CF.

Ja, den verkar väl göra sitt jobb men Grizzok vart inte 100 nöjd med det, ska kika lite i manualen för mitt mobo och se så det inte är begränsat till x1

Skrivet av FoxOne:

Först och främst är det en Marvell-kontroller även på de ovan nämnda korten.. Sen så kommer aldrig PCIe x1 att leverera SATA 6Gb/s-hastigheter ens för en SATA-port.. Det är just det problemet med de på moderkort integrerade Marvell-kretasrna - att de bara är anslutna med en PCIe-lane..

Okej så om jag fatta detta rätt ( ny vaken ) så kommer det inte göra någon skillnad om jag har ett PCIe x1 kort in kopplat till SSD ?
Hittat en del kontroller kort för runt 2k men det lägger jag inte när jag då kan köpa ett nytt mobo som inte har denna Marvell-kontrollen som är kass.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 16Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 980 || Strider Gold 1000W +80 || ASUS 27" / 23.5" Samsung || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||