L.A. Noire mjukvarurendering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

L.A. Noire mjukvarurendering?

Tja!

Vet att det finns en till tråd om det här, men eftersom slutsatsen där var 30fps, så skapar jag en ny tråd:

När L.A. Noire börjar rendera, så gör processorn ALLT. Kör man på multi-threading går alla trådarna upp i 100% och GPU:n ligger nästan idle. Har provat senaste beta-drivrutinerna utan framgång och även de som rekommenderades i diverse trådar runtomkring. Oavsett hur jag gör, så flyter det på bra i några sekunder (tills männen skakat händerna klart i introt) och sedan går den ned på 5-10 fps och kommer inte ur därifrån.

Är det någon som har någon aning om vad man behöver göra för att grafikkortet ska haka på och börja jobba lite?

En sak som var lite störande, men som jag inte lyckats återskapa, var att första gången jag startade spelet (när jag körde allt på max och inte börjat trixa med entrådat), var att ALLA TOLV trådar på cpun gick upp och pressade i 100% medan spelet var igång, medan gpu stannade på 49 grader och knappt varvade upp fläkten.

Har i7 980X och GTX580 och lirar Skyrim och Serious Sam 3 på max (2xAA) utan stuttering och plockar P6100 i 3dm11 oklockat, så det är inget som tynger datorn i bakgrunden. Har testat koppla ur studioutrustningen och tömma processlistan utan framgång och systemet är inställt att prioritera aktiva program (har vanligtvis bakgrundsprocesser, eftersom ASIO av någon anledning klassas som det, men det orsakar inte några problem annars). Har även testat stänga av hyperthreading, eftersom det spökade för Prototype, men det ville inte heller.

Oavsett så känns det här inte som att det beror på processorn, utan att grafikkortet inte tilldelas något att rendera.

Tankar/lösningar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Hundkex:

Tja!

Vet att det finns en till tråd om det här, men eftersom slutsatsen där var 30fps, så skapar jag en ny tråd:

När L.A. Noire börjar rendera, så gör processorn ALLT. Kör man på multi-threading går alla trådarna upp i 100% och GPU:n ligger nästan idle. Har provat senaste beta-drivrutinerna utan framgång och även de som rekommenderades i diverse trådar runtomkring. Oavsett hur jag gör, så flyter det på bra i några sekunder (tills männen skakat händerna klart i introt) och sedan går den ned på 5-10 fps och kommer inte ur därifrån.

Är det någon som har någon aning om vad man behöver göra för att grafikkortet ska haka på och börja jobba lite?

En sak som var lite störande, men som jag inte lyckats återskapa, var att första gången jag startade spelet (när jag körde allt på max och inte börjat trixa med entrådat), var att ALLA TOLV trådar på cpun gick upp och pressade i 100% medan spelet var igång, medan gpu stannade på 49 grader och knappt varvade upp fläkten.

Har i7 980X och GTX580 och lirar Skyrim och Serious Sam 3 på max (2xAA) utan stuttering och plockar P6100 i 3dm11 oklockat, så det är inget som tynger datorn i bakgrunden. Har testat koppla ur studioutrustningen och tömma processlistan utan framgång och systemet är inställt att prioritera aktiva program (har vanligtvis bakgrundsprocesser, eftersom ASIO av någon anledning klassas som det, men det orsakar inte några problem annars). Har även testat stänga av hyperthreading, eftersom det spökade för Prototype, men det ville inte heller.

Oavsett så känns det här inte som att det beror på processorn, utan att grafikkortet inte tilldelas något att rendera.

Tankar/lösningar?

Öppna Game Launcher och klicka på Options. Skriv in -str i Command Line, som på bilden: http://1.bp.blogspot.com/-bdtCiWUEAwk/TseYZw8ooVI/AAAAAAAAAQY...

"This should give you better frame rates, at lease playable rates. as per the game readme file the above procedure enables a single threaded renderer, which may improve performance or compatibility on some systems."

Det fungerade för mig i alla fall, var i princip ospelbart innan jag fixade detta.

Chassi: Fractal Design Node 304 | MB: Gigabyte GA-H97N-WIFI | CPU: Intel Core i5-4670 + be quiet! Pure Rock
GPU: ASUS GTX 760 DirectCU Mini | RAM: Corsair Vengeance LP 8 GB | PSU: be quiet! L8 430W CM
SSD: Corsair Force 3 120 GB | HDD: WD Green 2 TB + 2 x WD Green 1 TB | OS: Windows 10 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Typsikt när det gäller konsollportningar. Då de inte har så mycket grafikprestanda att jobba med så använder de CPUn desto mer. Samma problem med tex Skyrim som också är väldigt processorkrävande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Löste det - tog bort drivrutinerna och directx-biblioteken helt och installerade om dem så funkar det. Blev lite tagen över att spelet inte är snyggare än GTAIV, men det är ju grymt gameplay istället!

Hade testat -str -npd och +jobs_numThreads 0 utan framgång, men det var alltså något lokalt i alla fall.

Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Hundkex:

Löste det - tog bort drivrutinerna och directx-biblioteken helt och installerade om dem så funkar det. Blev lite tagen över att spelet inte är snyggare än GTAIV, men det är ju grymt gameplay istället!

Hade testat -str -npd och +jobs_numThreads 0 utan framgång, men det var alltså något lokalt i alla fall.

Tack för hjälpen!

Skönt att det löste sig!

Ja, blev också förvånad över grafiken, trodde jag skulle få jordens lagg som med GTA IV, men efter -str kan jag köra allt på max och det glider på finfint (vilket var väldigt oväntat med mitt 4670...) Men jag älskar spelet!

Chassi: Fractal Design Node 304 | MB: Gigabyte GA-H97N-WIFI | CPU: Intel Core i5-4670 + be quiet! Pure Rock
GPU: ASUS GTX 760 DirectCU Mini | RAM: Corsair Vengeance LP 8 GB | PSU: be quiet! L8 430W CM
SSD: Corsair Force 3 120 GB | HDD: WD Green 2 TB + 2 x WD Green 1 TB | OS: Windows 10 Pro 64-bit