Ett problem,Hur ska jag tänka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Nov 2008

Ett problem,Hur ska jag tänka

En relativt ny HD, WD 1TB, krånglade i julas när det var ett antal korta, som blinkningar, strömavbrott i elnätet.
Den slutade fungera mot Win. Datorn startade, den syntes i BIOS men Win vägrade starta så länge den var inkopplad, någon gång startade Win men den kunde inte läsa disken.
Så jag fick ett förslag om att prova LinuxMint o köra det från skiva (alltså inte installera) o se om disken var tillgänglig. Det var den. Jag kunde till o med flytta över filerna som fanns på den till andra diskar. Men LM markerade för att vissa filer var trasiga/dåliga o därför gick inte att flytta, men det var ett fåtal.
Tog bort alla partitioner o formaterade i LM. Sen gick det alldeles utmärkt att starta Win. Win hittade disken o kunde partitionera o formatera den.
Har ännu inte velat använda den.
Jag vet att man ska ta backup osv. men det här VAR backup-disken!! eftersom den var nyast så tänkte jag att den var säkrast.

Nu är mitt problem följande ; Kan jag lita på disken ? eller ska jag byta in den på garantin ?

PN
----
En klyktattare i förskingringen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Som vanligt, kör korta och långa testen med tillverkarens testprogram. Finns att hämta på deras sida. Inga fel = använd.

Korta, upprepade strömavbrott är illa för all elektronik. Var glad att inte mer börjat krångla. Speciellt nätdelar kan gå sönder av det.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *