Ett problem,Hur ska jag tänka

Permalänk

Ett problem,Hur ska jag tänka

En relativt ny HD, WD 1TB, krånglade i julas när det var ett antal korta, som blinkningar, strömavbrott i elnätet.
Den slutade fungera mot Win. Datorn startade, den syntes i BIOS men Win vägrade starta så länge den var inkopplad, någon gång startade Win men den kunde inte läsa disken.
Så jag fick ett förslag om att prova LinuxMint o köra det från skiva (alltså inte installera) o se om disken var tillgänglig. Det var den. Jag kunde till o med flytta över filerna som fanns på den till andra diskar. Men LM markerade för att vissa filer var trasiga/dåliga o därför gick inte att flytta, men det var ett fåtal.
Tog bort alla partitioner o formaterade i LM. Sen gick det alldeles utmärkt att starta Win. Win hittade disken o kunde partitionera o formatera den.
Har ännu inte velat använda den.
Jag vet att man ska ta backup osv. men det här VAR backup-disken!! eftersom den var nyast så tänkte jag att den var säkrast.

Nu är mitt problem följande ; Kan jag lita på disken ? eller ska jag byta in den på garantin ?

Visa signatur

PN
----
En klyktattare i förskingringen.

Permalänk
Hedersmedlem

Som vanligt, kör korta och långa testen med tillverkarens testprogram. Finns att hämta på deras sida. Inga fel = använd.

Korta, upprepade strömavbrott är illa för all elektronik. Var glad att inte mer börjat krångla. Speciellt nätdelar kan gå sönder av det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro