Val av grafikkort? SLI? CF?

Permalänk
Medlem

Val av grafikkort? SLI? CF?

Nu är det såhär att jag ska bygga en ny dator och är lite fundersam på detta med 2 grafikkort.

Jag står och kollar på några alternativ:

En MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II.
Två stycken Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB Direct CU II.
En Asus Radeon HD 6970 2048MB Direct CU II.
Två stycken Asus Radeon HD 6950 1024MB Direct CU II.

Eller det sista alternativet, att vänta på Radeon HD 7970, om jag ska göra detta, när kommer den att vara köpbar?

Nu till några spekulationer och funderingar över detta:

GTX 580 är bättre än HD 6970, men är dyrare.
2 st HD 6950 är billigare och prestanda mässigt bättre än GTX 580 och är bättre än HD 6970.
Dock så har jag läst att CF och eller SLI är lite ostabilt och kan skapa micro scuttering, dessutom en annan fråga till dubbla grafikkort:
Kommer det ena grafikkortet "grilla" det andra?

Det ultimata köpet här ser ut som 2 st HD 6950 men är det de bästa köpet?
Vad ska jag göra?
(Kör med 1080p på en 120Hz skärm, jag har inte några planer på 3D eller flera skärmar. Min budget är ungefär 4k (på grafikkortet alltså))

Permalänk
Medlem

Min polare kör två stycken Asus GeForce GTX 560Ti Top 1024MB Direct CU II i SLI och han är väldigt nöjd piskar skiten ut en polares Gigabyte GTX 580 1536Mb kort sen en fördel med GTX50TI är ju att kör du dom i SLI hamnar du på en prislapp runt 3500:- bra pris till prestandan ! tycker jag iaf . Själv kör jag ett Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB Direct CU II och nöjd med det men blir ett till snart så blir SLI för mig också

Men svar på din fråga om det ena grafikkortet grillar det andra : Så nej hans 2 Asus GeForce GTX 560Titop 1024MB Direct CU II ligger på samma temp som med ett, han ligger på 73-78 grader i full load ..

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Nu är det såhär att jag ska bygga en ny dator och är lite fundersam på detta med 2 grafikkort.

Jag står och kollar på några alternativ:

En MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II.
Två stycken Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB Direct CU II.
En Asus Radeon HD 6970 2048MB Direct CU II.
Två stycken Asus Radeon HD 6950 1024MB Direct CU II.

Eller det sista alternativet, att vänta på Radeon HD 7970, om jag ska göra detta, när kommer den att vara köpbar?

Nu till några spekulationer och funderingar över detta:

GTX 580 är bättre än HD 6970, men är dyrare.
2 st HD 6950 är billigare och prestanda mässigt bättre än GTX 580 och är bättre än HD 6970.
Dock så har jag läst att CF och eller SLI är lite ostabilt och kan skapa micro scuttering, dessutom en annan fråga till dubbla grafikkort:
Kommer det ena grafikkortet "grilla" det andra?

Det ultimata köpet här ser ut som 2 st HD 6950 men är det de bästa köpet?
Vad ska jag göra?
(Kör med 1080p på en 120Hz skärm, jag har inte några planer på 3D eller flera skärmar. Min budget är ungefär 4k (på grafikkortet alltså))

Tja, som du kanske har märkt har 7970 kommit i lager hos komplett men det ligger ju lite utanför din budjet...^^ skulle nog ta 560 i sli och sälja dom när nvidia 6xx serien kommer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ck3h:

Min polare kör två stycken Asus GeForce GTX 560Ti Top 1024MB Direct CU II i SLI och han är väldigt nöjd piskar skiten ut en polares Gigabyte GTX 580 1536Mb kort sen en fördel med GTX50TI är ju att kör du dom i SLI hamnar du på en prislapp runt 3500:- bra pris till prestandan ! tycker jag iaf . Själv kör jag ett Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB Direct CU II och nöjd med det men blir ett till snart så blir SLI för mig också

Men svar på din fråga om det ena grafikkortet grillar det andra : Så nej hans 2 Asus GeForce GTX 560Titop 1024MB Direct CU II ligger på samma temp som med ett, han ligger på 73-78 grader i full load ..

Skrivet av Curemylife:

Tja, som du kanske har märkt har 7970 kommit i lager hos komplett men det ligger ju lite utanför din budjet...^^ skulle nog ta 560 i sli och sälja dom när nvidia 6xx serien kommer.

Båda ni verkar ju föredra NVidia före AMD? Är det så?

Är det verkligen värt att köpa och sen sälja, 6** serien kanske kommer imorgon o.O? Har du någon som helst koll på när den serien kommer, informera gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Nu är det såhär att jag ska bygga en ny dator och är lite fundersam på detta med 2 grafikkort.

Jag står och kollar på några alternativ:

En MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II.
Två stycken Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB Direct CU II.
En Asus Radeon HD 6970 2048MB Direct CU II.
Två stycken Asus Radeon HD 6950 1024MB Direct CU II.

Eller det sista alternativet, att vänta på Radeon HD 7970, om jag ska göra detta, när kommer den att vara köpbar?

Nu till några spekulationer och funderingar över detta:

GTX 580 är bättre än HD 6970, men är dyrare.
2 st HD 6950 är billigare och prestanda mässigt bättre än GTX 580 och är bättre än HD 6970.
Dock så har jag läst att CF och eller SLI är lite ostabilt och kan skapa micro scuttering, dessutom en annan fråga till dubbla grafikkort:
Kommer det ena grafikkortet "grilla" det andra?

Det ultimata köpet här ser ut som 2 st HD 6950 men är det de bästa köpet?
Vad ska jag göra?
(Kör med 1080p på en 120Hz skärm, jag har inte några planer på 3D eller flera skärmar. Min budget är ungefär 4k (på grafikkortet alltså))

jag hade inte valt grafikkort med 1 gb i videominne, det tar slut snabbt vid krävande spel. Satsa på minst 1.5 gb. Gärna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Båda ni verkar ju föredra NVidia före AMD? Är det så?

Är det verkligen värt att köpa och sen sälja, 6** serien kanske kommer imorgon o.O? Har du någon som helst koll på när den serien kommer, informera gärna!

Jag är riktigt nöjd med mitt NVidia

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

jag hade inte valt grafikkort med 1 gb i videominne, det tar slut snabbt vid krävande spel. Satsa på minst 1.5 gb. Gärna mer.

Jag kan vara helt ute och cyklar när jag säger detta,

Slås inte minnena ihop när man kör SLI/CF d.v.s 2 st 1GB kort blir som ett stort kraftigt 2GB kort? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Jag kan vara helt ute och cyklar när jag säger detta,

Slås inte minnena ihop när man kör SLI/CF d.v.s 2 st 1GB kort blir som ett stort kraftigt 2GB kort? :S

ja du är ute och cyklar Du får 1 gb av 2 st 1 gb kort då videominnet endast speglas. Varje kort gör ju sina egna beräkningar och behöver därför "sitt eget" videominne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Jag kan vara helt ute och cyklar när jag säger detta,

Slås inte minnena ihop när man kör SLI/CF d.v.s 2 st 1GB kort blir som ett stort kraftigt 2GB kort? :S

Nepp, undvik allt som heter sli/cf, särskilt med bara 1 gb minne. läste inte vad du skulle spela men 560 ti 1gb sli kommer inte palla bf3 på ultra. bättre att satsa på ett 7970, eller ett 580 om du hittar något på rea, lycka till!
Mvh Oscar

Visa signatur

Spelburk: Intel i5 750 @ ≈3,8ghz I 12GB Ram Radeon 7970 I SSD 120 gb Corsair Force GT I HX650W Corsair I P7P55 LX I Antec three hundred I Noctua NF-12 3x I Antec KÜLER H2O 620 P&P w/ Scythe Gentle Typhoon I Logitech mx518.

http://e-sim.org/lan.97056/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Jag kan vara helt ute och cyklar när jag säger detta,

Slås inte minnena ihop när man kör SLI/CF d.v.s 2 st 1GB kort blir som ett stort kraftigt 2GB kort? :S

Nej det gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saitek:

Nepp, undvik allt som heter sli/cf, särskilt med bara 1 gb minne. läste inte vad du skulle spela men 560 ti 1gb sli kommer inte palla bf3 på ultra. bättre att satsa på ett 7970, eller ett 580 om du hittar något på rea, lycka till!
Mvh Oscar

Menar du då att jag ska undvika CF/SLI helt och satsa på 1 grafikkort? Vilket isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlaSh_:

Menar du då att jag ska undvika CF/SLI helt och satsa på 1 grafikkort? Vilket isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

7970 eller gtx580 om du ska köra med ett kort.

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av FlaSh_:

Nu är det såhär att jag ska bygga en ny dator och är lite fundersam på detta med 2 grafikkort.

Jag står och kollar på några alternativ:

En MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II.
Två stycken Asus GeForce GTX 560Ti 1024MB Direct CU II.
En Asus Radeon HD 6970 2048MB Direct CU II.
Två stycken Asus Radeon HD 6950 1024MB Direct CU II.

Eller det sista alternativet, att vänta på Radeon HD 7970, om jag ska göra detta, när kommer den att vara köpbar?

Nu till några spekulationer och funderingar över detta:

GTX 580 är bättre än HD 6970, men är dyrare.
2 st HD 6950 är billigare och prestanda mässigt bättre än GTX 580 och är bättre än HD 6970.
Dock så har jag läst att CF och eller SLI är lite ostabilt och kan skapa micro scuttering, dessutom en annan fråga till dubbla grafikkort:
Kommer det ena grafikkortet "grilla" det andra?

Det ultimata köpet här ser ut som 2 st HD 6950 men är det de bästa köpet?
Vad ska jag göra?
(Kör med 1080p på en 120Hz skärm, jag har inte några planer på 3D eller flera skärmar. Min budget är ungefär 4k (på grafikkortet alltså))

7970 finns på inet nu. Kostar ca 5,2k. Köp det om du vill, men jag skulle inte göra det, eftersom det kommer antaligen sjunka rätt mycket i pris den närmaste tiden.

Lyssna inte på nvidia fanboys, ta 6950cf om du vill ha 2st grafikkort! 6950 presterar redan snäppet bättre (inte märkbart) än 560ti, men crossfire skalar så pass mycket bättre än sli, så du tjänar en hel del på det!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2062?k=fff7296ca8590...

Har du en bild på nvidia 560ti sli vx Hd 6950 crossfire .

Nvidia 560ti 121 FPS
HD 6950 Crossfire 128 FPS

testat med DX11: Battlefield: Bad Company 2

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlaSh_:

Menar du då att jag ska undvika CF/SLI helt och satsa på 1 grafikkort? Vilket isåfall?

Ja, jag skulle avråda dig från två grafikkort. Mycket strul med CF/SLI som microstuttering och att drivrutiner inte kommer förän flera veckor efter (syftar såklart på bf3 och skyrim). Men när det väl funkar.. funkar det utmärkt! ;). Men personligen kommer jag inte gå tillbaka till CF förän jag vet säääkert att det löst sig.

Tillägg: Som många andra skulle jag och Har jag väntat på 7970. Tror jag såg nån snubbe som fick tag i ett grafikkort för 4995 (billigaste jag har sett iaf) på JME. Kanske är värt att kolla upp

Visa signatur

En ny signatur