Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Det luktar högtalarbygge här ja!

OT:
Säger som många andra, skulle vara väldigt intressant om inte priset springer iväg allt för mycket

Ohja, högtalarbygge av högsta grad Även lådor till förstärkare och dyligt vore ju kul.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det är t.ex. såna här chassin som är näst intill omöjliga att göra utan CNC maskin:

http://www.sweclockers.com/galleri/7400-wrath-of-god

Just i det där fallet är användandet av maskinen väldigt enkelt. I en "riktig" cnc fräs med verktygs-revolver etc tar det timmar och åter timmar innan designen blir verklighet. först ska man skriva/generera programmet sedan mata in i maskinen-->bestämma verktyg---> mäta in verktygen--->montera verktygen i maskinen--> ställa in verktygs-kompenseringar--> modifiera programmet så verktygs-positioner etc stämmer överens med verkligheten--> köra en dry run där man hittar miljoner fel på koden..--> fixa detta(trobbleshooting)-->få fast arbetsstycket (svårt med tex fladdriga plåtar etc (vibrationer orsakar kassa ytor mm)-->ställa in nollpunkt på arbetsstycket-->sedan köra.
oftast blir inte resultatet så lyckat när man kör ett program för första gången heller vilket betyder att man måste tweaka programmet och sedan försöka igen.

Observera att detta tar tid och att allt på vägen oftast jävlas.
Har själv tankar om att bygga ett egen designat alu chassi men trots att jag har både kunskaper och tillgång till cnc maskiner skulle jag aldrig få för mig att tillverka chassit med hjälp av dom. kanske om en vattenjet fanns tillhands men annars är det bara onödigt arbete speciellt om man som jag vill ha ett riktigt stilrent chassi utan greveringar etc

dock jätte bra att sånna här tjänster finns tillgängliga för lekmän idag men priset kommer aldrig bli bra då tiden det tar att ställa in maskiner tyvärr förstör prisbilden.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeus:

Finns intresse?

är också i stora mån intresserad utav att få en del arbeten gjorda med cnc maskin men detta är ju givetvis beroende på hur mycket det kostar! exempelvis hur mycket en cnc bearbetad plåtbit/plastbit på 1m² kostar?

eller ta en kostnad beroende på hur mycket m³/cm³/mm³ cnc maskinen skär ut på en plåtbit/plastbit exklusiv kostnaden för själva materialet.

Så att jag som konsument kan enkelt kolla upp själv vad just min bit kostar och därefter göra "själva" designen till mitt arbete mer efter min ekonomiska inkomst. samt vilka pogram får lov att användas för att konstruera sin "del" till exempel om jag gör mina mått efter SketchUp har du/ni möjligheten att tillverka min del efter det, eller måste jag använda ett CAD pogram?

Om ni har möjligheten att konstruera en del som jag gjort från SketchUp så skulle jag bli mäkta imponerad och troligtvis beställa saker från dig/er.

som ett + i kanten skulle vara om du/ni på eran hemsida kunde göra en formel där det blir lättare att räkna ut vad sin bit kostar att tillverka.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

Finns mycket intresse!

Här kan det tänkas finns ännu mer intresse: http://airsoftsverige.com/V6/index.php
(fast var och varannan airsoftare verkar redan ha en CNC-fräs i garaget )

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

massor av intresse...

Permalänk
Medlem

Tänkte starta med ett material(Aluminium) och laserskärning. Vad skulle vara mest intressant av följande(ca mått tjocklek):
-1mm
-3mm
-8mm
Över 8mm blir det inte så snyggt med laser enligt mig, så där sätter vi gränsen.

Tänkte då göra en provomgång till självkostnadspris där vi fyller en vald plåt med det som ni behöver.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jakbob:

Just i det där fallet är användandet av maskinen väldigt enkelt. I en "riktig" cnc fräs med verktygs-revolver etc tar det timmar och åter timmar innan designen blir verklighet. först ska man skriva/generera programmet sedan mata in i maskinen-->bestämma verktyg---> mäta in verktygen--->montera verktygen i maskinen--> ställa in verktygs-kompenseringar--> modifiera programmet så verktygs-positioner etc stämmer överens med verkligheten--> köra en dry run där man hittar miljoner fel på koden..--> fixa detta(trobbleshooting)-->få fast arbetsstycket (svårt med tex fladdriga plåtar etc (vibrationer orsakar kassa ytor mm)-->ställa in nollpunkt på arbetsstycket-->sedan köra.
oftast blir inte resultatet så lyckat när man kör ett program för första gången heller vilket betyder att man måste tweaka programmet och sedan försöka igen.

Observera att detta tar tid och att allt på vägen oftast jävlas.
Har själv tankar om att bygga ett egen designat alu chassi men trots att jag har både kunskaper och tillgång till cnc maskiner skulle jag aldrig få för mig att tillverka chassit med hjälp av dom. kanske om en vattenjet fanns tillhands men annars är det bara onödigt arbete speciellt om man som jag vill ha ett riktigt stilrent chassi utan greveringar etc

dock jätte bra att sånna här tjänster finns tillgängliga för lekmän idag men priset kommer aldrig bli bra då tiden det tar att ställa in maskiner tyvärr förstör prisbilden.

Det där låter du inte som mina erfarenheter jag har en CNC rigg i garaget och sist jag använde den tog det 2 timmar från ide till färdigskurna front och bak paneler till chassit. Jag gör ritningen i Corel sparar den i dxf, konverterar dxf till Gcode kör in koden och sen är det rock n roll. Från det att ritningen är gjord i corel tar det ca 10 minuter fram tills dess att maksinen börjar skära. Sen hurvida min rigg är "riktig" eller inte kan ju iofs diskuteras. Om det är krångligt att ställa in verktygen ordentligt eller inte beror nog på hur avancerad programvaran är. I mitt fall finns färdiga profiler för verktygen så man väljer bara det verktyg man har i all kalibrering och verktygskompensation sköts auto.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

håller på brett inom motorsport med mera och om du kan tänka dig att tillhandahålla tjänster med humant försvarbara priser så kan jag no se till att mycket jobb ramlar im om du klarar av avancerade grejor. Kontaka mig via PM eller va noga med att citera, väldigt intressant tråd detta!!

edit: angående priser som folk diskuterar högt å lågt om att det skall tas kubik priser å grejor känns ju rätt knasigt... det är väll som vilket hantverksyrke som hellst. kunden betalar materialåtgång samt arbetstid.... frågan är bara vad vi snackar om för prissättning för vardera

Permalänk
Entusiast

Det skulle vara mycket trevlig om du startar en sådan tjänst!

Så mycke skit jag har gjort som har blivit dåligt bara på grund av för få och för dåliga verktyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11820997']Det där låter du inte som mina erfarenheter jag har en CNC rigg i garaget och sist jag använde den tog det 2 timmar från ide till färdigskurna front och bak paneler till chassit. Jag gör ritningen i Corel sparar den i dxf, konverterar dxf till Gcode kör in koden och sen är det rock n roll. Från det att ritningen är gjord i corel tar det ca 10 minuter fram tills dess att maksinen börjar skära. Sen hurvida min rigg är "riktig" eller inte kan ju iofs diskuteras. Om det är krångligt att ställa in verktygen ordentligt eller inte beror nog på hur avancerad programvaran är. I mitt fall finns färdiga profiler för verktygen så man väljer bara det verktyg man har i all kalibrering och verktygskompensation sköts auto.

jag snackar om riktiga industri cnc fräsar med styrsystem från tec fanuc eller simens som håller löjligt bra toleranser( typ http://www.atfspeed.com/images/atf_shop/cnc-mill.jpg), ang verktygen är det som tar mest tid att optiskt med digitalskala mäta in verktygslängd etc så maskinen vet vart den har spetsen även radiekompenserier osv är oftast sånt man får lösa i maskinen.

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem

Byta maskin kanske
Körde själv en brother innan, var väl max 15 min mellan cad och frässtart.

Men prata hellre om vad för tjocklek på materialet som skulle kunna vara
av intresse.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Funderade också på detta, skulle vilja testa designa egna fläktgaller för radiatorer mm.

Visa signatur
Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jakbob:

jag snackar om riktiga industri cnc fräsar med styrsystem från tec fanuc eller simens som håller löjligt bra toleranser( typ http://www.atfspeed.com/images/atf_shop/cnc-mill.jpg), ang verktygen är det som tar mest tid att optiskt med digitalskala mäta in verktygslängd etc så maskinen vet vart den har spetsen även radiekompenserier osv är oftast sånt man får lösa i maskinen.

I min rigg ställer man in nollpunkten för verktyget med en bit metall som läggs på materialet denna är kopplad till ett relä så när verktyget går emot den sluts kretsen och maskinen vet exakt var den befinner sig samt kompenserar automatiskt för plattans tjocklek så verktygslängden blir exakt, samma metod anväds för alla axlarna. Detta är extremt smidigt och sparar en massa tid. Ok att vår rigg inte är lika exakt som en fet industrimaskin men vi har iallafall precision ner till tiondels millimetrar och det är mer än nog för moddande

ps
Programvaran vi använder heter Vcarve

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

jag snackar om riktiga industri cnc fräsar med styrsystem från tec fanuc eller simens som håller löjligt bra toleranser( typ http://www.atfspeed.com/images/atf_shop/cnc-mill.jpg), ang verktygen är det som tar mest tid att optiskt med digitalskala mäta in verktygslängd etc så maskinen vet vart den har spetsen även radiekompenserier osv är oftast sånt man får lösa i maskinen.

Så jävla lång tid tar det inte om man skiter fullständigt i toleranser för det är ju knappast så att en hemmasnickrare kommer att specificera i ritningarna att hans hål ska ha H7 tolerans och att tappar ska slipas in till mikrometerprecision.
Visserligen var det ett tag sen jag sysslade med cnc men att köra igenom en fil i cam programmet tog inte direkt lång tid sen att mäta in verktygen halvseriöst tog inte mer än en 5-10min.
En dryrun så att inget är helt cp och sen bara att köra.

Du tar det hela alldeles för seriöst, vet folk som körde egna grejer åt vänner och "bekanta" till en mycket rimlig peng.
Allt beror på hur mycket man bryr sig om toleranser, skiter man fullständigt i det så är det ingen big business enligt min erfarenhet.
Du kanske tycker annorlunda.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

jag snackar om riktiga industri cnc fräsar med styrsystem från tec fanuc eller simens som håller löjligt bra toleranser( typ http://www.atfspeed.com/images/atf_shop/cnc-mill.jpg), ang verktygen är det som tar mest tid att optiskt med digitalskala mäta in verktygslängd etc så maskinen vet vart den har spetsen även radiekompenserier osv är oftast sånt man får lösa i maskinen.

Dags att köpa en maskin med mätprob

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av tomten51:

Dags att köpa en maskin med mätprob

Min tanke exakt jag menar om man har en cnc maskin där allt måste göras för hand borde man nog uppgradera

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Vad kostar en sådan här maskin i dagsläget? Beror självklart på hur bra precisionen ska vara. Kommer endast användas som amatör, så toleransen är inte särskillt viktig.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeus:

Byta maskin kanske
Körde själv en brother innan, var väl max 15 min mellan cad och frässtart.

Men prata hellre om vad för tjocklek på materialet som skulle kunna vara
av intresse.

För att svara på dina frågor så skulle jag tro att 3 - 5 mm kommer vara den vanligaste tjockleken som folk efterfrågar (inte omöjligt med lägre heller för den delen). 8 mm är riktigt massivt om vi snackar metallpaneler men kommer säkert finnas de som önskar det med.

För min egen del så skulle jag vara mycket intresserad av 5 mm i stål samt rostskydd eller liknande. Har själv dåliga erfarenheter med plast (främst konsumentprodukter) men frågan är vilken kvalité på materialet ni/du kan tillhandahålla. Om ni/du kan fixa ordentligt tålig hårdplast som känns kvalitativ och som har en fin ytstruktur samt är hållbart så skulle jag vara en möjlig intressent för delar till ett datorchassi i 5 - 10 mm.

Pris är självklart också en viktig faktor - har för mig att entusiastchassin (Mountain Mods och de andra som är bättre men som jag inte kommer ihåg namnet på - finns i galleriet här någonstans) ligger på ca: 4000 - 7000kr med allt färdigbehandlat/lackat och i vissa fall även monterat+frakt. Om ni/du hamnar i den häraden för låt säga ett chassi som mäter 70 x 70 x 40 i 2mm tjocklek (alu - 4-5 mm stål?) kommer ni kunna konkurrera och troligtvis vara intressanta för mig och många andra. Ingen aning om vad högvalitativ plast ligger i för prisläge så där kan jag inte ge dig en uppskattning.

Sist men inte minst en fråga: skulle tangentbord/möss/handledsstöd etc. vara en möjlighet eller är det inriktat mot saker som inte kräver den precisionen (jag åsyftar då den förhållandevis ringa skalan på objekten samt det faktum att toleranserna inte kan vara för höga om det skall se snyggt ut med knappar etc.).

m.v.h.
/Setesh

Permalänk
Medlem

skulle man också få fråga vad för maskin du har tillgång till och HUR du har tillgång till den, jobbar du? vilken ålder är du/hur länge har du kört CNC?

Permalänk
Medlem

Setesh: Har nu kollat på 0,8 och 3 eller 4 mm. Det verkar vara smidigast att köra.
Det här är bara en frågetråd, men tanken är att bara göra enklare saker. Ingen bockning eller liknande.

-GufuX-: Har egen firma, köper in tjänsten eller eventuellt samarbete via gemensamt bolag(Ej klart). Nu tänkte jag köra en testomgång för att se hur bra det funkar. Civilingenjör på 27 år annars, jobbat 2år inom CNC. Något mer?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Setesh: Har nu kollat på 0,8 och 3 eller 4 mm. Det verkar vara smidigast att köra.
Det här är bara en frågetråd, men tanken är att bara göra enklare saker. Ingen bockning eller liknande.

-GufuX-: Har egen firma, köper in tjänsten eller eventuellt samarbete via gemensamt bolag(Ej klart). Nu tänkte jag köra en testomgång för att se hur bra det funkar. Civilingenjör på 27 år annars, jobbat 2år inom CNC. Något mer?

Mest skoj att veta bakgrunden!
så din firma består utav att förmedla kontakt med andra CNC kapabla verkstäder? eller är det programering du står för? vill bara veta anledningen till din tanke då det mest låter som en extra mellanhand, men upplys mig, jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Tänkte starta med ett material(Aluminium) och laserskärning. Vad skulle vara mest intressant av följande(ca mått tjocklek):
-1mm
-3mm
-8mm
Över 8mm blir det inte så snyggt med laser enligt mig, så där sätter vi gränsen.

Tänkte då göra en provomgång till självkostnadspris där vi fyller en vald plåt med det som ni behöver.

Med dom alternativen lär nog 1 & 3 vara populärast.

Många är tydligen intresserade om priset blir rätt, som väntat alltså. Frågan blir vilka priser som är acceptabla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

Mest skoj att veta bakgrunden!
så din firma består utav att förmedla kontakt med andra CNC kapabla verkstäder? eller är det programering du står för? vill bara veta anledningen till din tanke då det mest låter som en extra mellanhand, men upplys mig, jag kan ha fel.

Ja, ungefär så. Nu till en början med. Delar ställkostnad och beredning, ca 5000:- i startkostnad som kanske inte är så kul om man vill ha en bit. Ska man beställa många delar är det självklart dumt att gå genom mig.

I ett senare skede, då blir det hela mycket mer komplext, så är det djupare samarbete med tillverkaren och mer material och bearbetningstekniker.

Min del i det hela är även att göra CAD för de som inte kan.

Jag vill göra det enkelt och billigt för kunden att få CNC-tillverkade delar. Tillverkaren får mer kunder på ett enklare sätt utan att hantera småorder.

Det hela är lite luddigt nu i början såklart.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Ja, ungefär så. Nu till en början med. Delar ställkostnad och beredning, ca 5000:- i startkostnad som kanske inte är så kul om man vill ha en bit. Ska man beställa många delar är det självklart dumt att gå genom mig.

I ett senare skede, då blir det hela mycket mer komplext, så är det djupare samarbete med tillverkaren och mer material och bearbetningstekniker.

Min del i det hela är även att göra CAD för de som inte kan.

Jag vill göra det enkelt och billigt för kunden att få CNC-tillverkade delar. Tillverkaren får mer kunder på ett enklare sätt utan att hantera småorder.

Det hela är lite luddigt nu i början såklart.

Mjo förstår hur det brukar vara i början men jag håller utkik i tråden och ser dina framgångar. det skulle vara skoj om delar som görs för sweclockersmedlemmar kommer ut i ett gigantiskt galleri eller i första posten i denna tråden.... vill helt enkelt följa utvecklingen och sedan har jag nära oändligt med arbeten avsedda för motorsport men det kräver ju lite att man vet hur bra du är samt om du klarar av lite större/avancerade grejor. har lite bråk med min nuvarande CNC opperatör nämligen, så ser mig om efter nya ansikten ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

Mjo förstår hur det brukar vara i början men jag håller utkik i tråden och ser dina framgångar. det skulle vara skoj om delar som görs för sweclockersmedlemmar kommer ut i ett gigantiskt galleri eller i första posten i denna tråden.... vill helt enkelt följa utvecklingen och sedan har jag nära oändligt med arbeten avsedda för motorsport men det kräver ju lite att man vet hur bra du är samt om du klarar av lite större/avancerade grejor. har lite bråk med min nuvarande CNC opperatör nämligen, så ser mig om efter nya ansikten ;P

Perfekt! Tack för dina synpunkter.

Tänk på att detta ligger minst några månader fram i tiden, inte något som slängs ihop i en handvändning.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

har tillgång till mycket maskiner som vattenjett och cnc fräsar i skolan, om någon behöver någonting specialgjort skicka ett pm.

Permalänk
Medlem

Mr.Toolbox: Den niten har jag gått på. Olagligt att tillverka för andra på skola.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet har jag märkt att företag uppskattar om de kan kommunicera direkt med kunderna som vill ha saker tillverkade,
utan att ha en mellanhand där misstag kan uppstå. Brukar vara lättare att få ett bra pris/få gratis mot en tårta eller två på detta viset med

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz