Permalänk
Medlem

Ändra kanallista på Samsung

Hej!
Blev en ny tv under mellandagarana och den funkar fint. Nu är det dock en sak jag vill ändra på: kanallistan.
Hittar inte någonstans i inställningar hur man ändrar plats på de man vill ha/tar bort kanaler man inte har. Det närmsta jag kommer är att lägga in vissa kanaler i "favoriter" men kan fortfarande inte hitta något för att ändra plats på dem. :/
Detta är lite jobbigt då jag tex vill flytta SVT1HD till platsen för SVT1, så om jag vill se SVT1HD ska jag kunna trycka "1" och inte "61" som är automatiskt.

En sån här jag har, Samsung UE46D6207

Permalänk
Medlem

Lägg till dom i en favoritlista? Har inte en sån TV, men det är vanligt att man måste göra på det viset idag istället för, som på den gamla analoga tiden, "söka" in dom på rätt plats..

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk

Köpte mig också en Samsung 3d-TV i mellandagarna. Ett bra köp. Är helnöjd med både gaming och tevetittande!
Lite meckigt att hitta kanalinställningarna och det tog tid att fixa till. Men gör följande:

1. Starta "Smart Hub".
2. Gå in på ikonen "Kanal" i nedre raden.
Nu är du i listan.
3. Gå längst upp till höger i bild, till ikonen "Red.Läge" & tryck på den.
4. Sedan klickar du på lämplig kanal och alternativet flytta kanal eller liknande dyker upp längst ner i bild. Sedan kan du köra på.

Problemet här är att du måste veta på vilken "kanal" ex. SVT 1 ligger på, för att kunna flytta just den till ettan. Så jag fick använda penna & papper för att hålla reda på hur de skulle flyttas. Det finns säkert ett enklare sätt, men jag var för trött för att forska vidare i ämnet, så detta fick bli min lösning!

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Avstängd

Så en smart tv är inte smart på att lägga kanalerna rätt?
Smart gjort samsung

Permalänk
Skrivet av combatzone:

Så en smart tv är inte smart på att lägga kanalerna rätt?
Smart gjort samsung

Nej, vad jag har hört via en anställd på ComHem, så har vissa firmor denna vintern gjort så att dom lanserar TV-apparater som inte är anpassade till det europeiska TV-nätet, utan till det asiatiska (billiga i inköp). Detta resulterar då i att dessa apparater har problem med att läsa europeiska digitaltv-kort (alltså såna man sätter direkt i TV:n) och känna av europeiska kanaler och deras korrekta namn.

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Medlem
Skrivet av siliconmessiah:

Köpte mig också en Samsung 3d-TV i mellandagarna. Ett bra köp. Är helnöjd med både gaming och tevetittande!
Lite meckigt att hitta kanalinställningarna och det tog tid att fixa till. Men gör följande:

1. Starta "Smart Hub".
2. Gå in på ikonen "Kanal" i nedre raden.
Nu är du i listan.
3. Gå längst upp till höger i bild, till ikonen "Red.Läge" & tryck på den.
4. Sedan klickar du på lämplig kanal och alternativet flytta kanal eller liknande dyker upp längst ner i bild. Sedan kan du köra på.

Problemet här är att du måste veta på vilken "kanal" ex. SVT 1 ligger på, för att kunna flytta just den till ettan. Så jag fick använda penna & papper för att hålla reda på hur de skulle flyttas. Det finns säkert ett enklare sätt, men jag var för trött för att forska vidare i ämnet, så detta fick bli min lösning!

När jag försökte första gången hittade jag inget alternativ "flytta", bara avmarkera, ta bort och något mer. Men jag hoppas att jag bara missade det och ser det imorgon
Btw, vad har du för tv-abonnemang? Vi har analogt med boxer.. om det nu skulle spela roll.

Vad menar du med "vilken 'kanal' det ligger på" ? Är det några långa tal med Hz-banden eller är det bara att svt1 ligger på 1 och svt1hd ligger på 61. Som när man trycker in vilken kanal man vill se?

Tack, och hoppas det funkar nu ^^

Skrivet av combatzone:

Så en smart tv är inte smart på att lägga kanalerna rätt?
Smart gjort samsung

Håller faktiskt med lite där. Visst det fungerar väldigt bra och man behöver egentligen inte fixa till kanalerna, men jag vill det bara för att slippa "leta upp" vissa kanaler ibland.

Permalänk
Skrivet av Pentav:

När jag försökte första gången hittade jag inget alternativ "flytta", bara avmarkera, ta bort och något mer. Men jag hoppas att jag bara missade det och ser det imorgon
Btw, vad har du för tv-abonnemang? Vi har analogt med boxer.. om det nu skulle spela roll.

Vad menar du med "vilken 'kanal' det ligger på" ? Är det några långa tal med Hz-banden eller är det bara att svt1 ligger på 1 och svt1hd ligger på 61. Som när man trycker in vilken kanal man vill se?

Ja, du måste liksom göra om proceduren för varje kanal.
Du behöver inte göra några nya sökningar eller annat krångel. Bara flytta kanal för kanal, men det är just detta jag menar tar lite tid.

När du gör enligt instruktionerna så ska det dyka upp ett alternativ längst ner som heter "Redigera kanalnr".
Den ska du använda. Jag har också analoga kanaler som jag har flyttat enligt detta sätt.

Om det inte dyker upp på din TV, vilket det borde göra iom. att vi båda har 3d-TV från Samsung, så vet jag inte hur du ska göra.

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Medlem
Skrivet av siliconmessiah:

Ja, du måste liksom göra om proceduren för varje kanal.
Du behöver inte göra några nya sökningar eller annat krångel. Bara flytta kanal för kanal, men det är just detta jag menar tar lite tid.

När du gör enligt instruktionerna så ska det dyka upp ett alternativ längst ner som heter "Redigera kanalnr".
Den ska du använda. Jag har också analoga kanaler som jag har flyttat enligt detta sätt.

Om det inte dyker upp på din TV, vilket det borde göra iom. att vi båda har 3d-TV från Samsung, så vet jag inte hur du ska göra.

Det var som du sa och att ändra en kanal i taget är något jag alltid fått göra på varenda tv så det gjorde inget. Jag behövde dock göra en sak innan jag kunde göra det du sa.

Meny - på fjärrkontrollen
Kanal -> Redigera kanalnr -> aktivera

Efter det så kunde man ändra nummer i kanallistan
Tack för hjälpen!