Internet Hårddisk men windows på den

Permalänk

Internet Hårddisk men windows på den

Hej! jag undrar om det är möjligt att använda en internet hårddisk som ska ha windows på sig, ifall jag inte hittar en ide till sata adapter, jag undrar om detta är möjligt. Jag kommer bara använda den temporärt tills jag får lite mer pengar och förhoppningsvis att priserna sjunker på hårddiskarna

Permalänk

Jag behöver hjälp så snabbt som möjligt därför jag har redan beställt en ny dator (i delar) som kommer på tisdag, och jag undrar om det kan möjligtvis fungera

Permalänk

Nej, det är inte möjligt. Du råkar inte ha en extern hårddisk: http://www.ehow.com/how_4814278_install-windows-external-hard...

Annars kan du ju temporärt köra med en Ubuntu LiveCD (inte helt hundra om det funkar utan hårddisk) dvs att du kör operativsystemet via cd-läsaren. Då kan du iafl surfa och så men inga inställningar sparas (uppenbarligen då det ligger på en CD). LÄNK: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download (kika in punkt3 i listan)

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Ett operativsystem i molnet? Tror inte det fungerar, men om det skulle så tror jag inte du skulle bli imponerad på uppstarter av datorn diverse program. Till och med spelen skulle nog begränsas av diskenhetens prestanda

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att ordna rent tekniskt, men prestandan kommer att bli oerhört dålig med fruktansvärda latenser och det kräver att du bootar via ett annat medium osv, så konfigurationen blir komplicerad, men visst skulle det gå om man vill, dock mest som ett roligt test, den praktiska nyttan är 0 och ingen eller ännu mindre, helt oanvändbart i praktiken, lite mer användbart, men ändå opraktiskt vore att köra från en ramdisk som du kopierar upp i ram vid uppstart, boota datorn tar nog realistiskt sett nån timme, men sen går det snabbt, kräver troligen 20Gbyte ram, kanske helst över 32Gbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

okej, då vet jag, jag får väl hoppas att jag hittar en ide till sata adapter imorgon på stan haha
Jag har en 250GB hårddisk som är ide och hoppas kunna använda den, annars får det väl bli extern internethårddisken(dock inkopplad via USB) som jag använder

Tack för era svar

Permalänk

borde gå att boota genom internet (nätverk) då den optionen finns i vissa bios, men som påpekats...oehörda lagg skulle vara ett faktum, trots gigabit nätverk och/eller skitsnabb uppkoppling..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

okej,det är synd att hårddiskarna inte har gått ned i pris ännu, får väl vänta nån månad tills det kommer att hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

okej, då vet jag, jag får väl hoppas att jag hittar en ide till sata adapter imorgon på stan haha
Jag har en 250GB hårddisk som är ide och hoppas kunna använda den, annars får det väl bli extern internethårddisken(dock inkopplad via USB) som jag använder

Tack för era svar

Vad exakt menar du med internethårddisk? med tanke på att du kan plugga in den "externt via usb" så känns det som du pratar om en NAS. Då borde det vara helt genomförbart utan nackdelarna som tidigare inlägg handlat om.

Edit: Måste sluta öppna massa flikar som jag sedan läser en timme senare... NVM post

Permalänk
Skrivet av jika:

Vad exakt menar du med internethårddisk? med tanke på att du kan plugga in den "externt via usb" så känns det som du pratar om en NAS. Då borde det vara helt genomförbart utan nackdelarna som tidigare inlägg handlat om.

Den har både internet uppkoppling samt USB och nå annat grejs som jag inte vet vad de är

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

Den har både internet uppkoppling samt USB och nå annat grejs som jag inte vet vad de är

och med internet menar du nog nätverk? Internet är allmänt uppfattat som "där ute"... Det handlar alltså om en extern hårddisk med en ethernetport (aka NAS). Då det går att boota från usb borde det även gå att installera på usb..

Permalänk
Skrivet av jika:

och med internet menar du nog nätverk? Internet är allmänt uppfattat som "där ute"... Det handlar alltså om en extern hårddisk med en ethernetport (aka NAS). Då det går att boota från usb borde det även gå att installera på usb..

jo de var de jag mena haha, okej, men är det snabbare att använda den eller att använda sig av en IDE till SATA adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

jo de var de jag mena haha, okej, men är det snabbare att använda den eller att använda sig av en IDE till SATA adapter?

Jag tror det blir (mycket) svårt att hitta en kabel som är IDE (PATA) och SATA i andra änden. Man använder kontrollerkort för sådant. En snabb sökning på nätet ger dock att detta generellt sköts via USB numera så då kan du ju lika gärna köra med din externa och slippa kostnaden för adapter. Misstänker att den är lite fräschare än en gammal IDE-disk också. Tänk dock på att all data på disken försvinner om du formaterar och lägger in windows på den!

Permalänk
Skrivet av jika:

Jag tror det blir (mycket) svårt att hitta en kabel som är IDE (PATA) och SATA i andra änden. Man använder kontrollerkort för sådant. En snabb sökning på nätet ger dock att detta generellt sköts via USB numera så då kan du ju lika gärna köra med din externa och slippa kostnaden för adapter. Misstänker att den är lite fräschare än en gammal IDE-disk också. Tänk dock på att all data på disken försvinner om du formaterar och lägger in windows på den!

menar du att all data på externa hårddisken försvinner om jag lägger in windows på den? isånnafall måste jag formatera om den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jika:

Vad exakt menar du med internethårddisk?

Jag trodde det syftades på molnlagring, är det en nas så är det väl inga problem att plocka ur disken och använda den lokalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag trodde det syftades på molnlagring, är det en nas så är det väl inga problem att plocka ur disken och använda den lokalt.

Måste jag formatera den eller kan jag lägga in windows på den även om det finns saker på den?

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror på vilket filsystem den har, många nasar kör linux och win gillar inte ext om det är det på den, du får kolla på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag trodde det syftades på molnlagring, är det en nas så är det väl inga problem att plocka ur disken och använda den lokalt.

Jag fattade inte alls först.. När ni sedan skrev molnet trodde jag att jag fattade fram tills att usb nämndes..

Skrivet av AndreasBjoerk:

Måste jag formatera den eller kan jag lägga in windows på den även om det finns saker på den?

Windows formaterar disken (eller partitionen) som det installeras på. Misstänker dock att du inte har partionerat upp en extern hårddisk. Det finns lösningar att dela upp befintliga partitioner (-> och sedan installera windows på en av dessa). Om du har viktiga saker på din hårddisk är det dock inget JAG kan rekommendera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jika:

Windows formaterar disken (eller partitionen) som det installeras på.

Nej man väljer själv hur det ska göras vid installationen, man behöver inte formatera eller partionera om man inte vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på vilket filsystem den har, många nasar kör linux och win gillar inte ext om det är det på den, du får kolla på det.

okej

Permalänk
Skrivet av jika:

Jag fattade inte alls först.. När ni sedan skrev molnet trodde jag att jag fattade fram tills att usb nämndes..

Jag borde nog ha nämt det i början kanske haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej man väljer själv hur det ska göras vid installationen, man behöver inte formatera eller partionera om man inte vill det.

Är det så?

Dra mig baklänges... det var så länge sedan nu är väl xp-skadad fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Är det så?

Dra mig baklänges... det var så länge sedan nu är väl xp-skadad fortfarande

Precis samma med Windows Xp.. och Windows 2000..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av jika:

Är det så?

Dra mig baklänges... det var så länge sedan nu är väl xp-skadad fortfarande

påtal om XP, jag använder faktiskt XP tro det eller ej om ni ville veta så har jag faktiskt beställt nya delar till en dator som förmodligen kommer imorgon, då ska jag ha windows 7 istället för XP, dock så ser jag inga fel med XP

Det blir en ganska stor skillnad med datorn som jag ska bygga och den som jag har nu, det kommer bli kul hur stor skillnad det kommer att vara.
Just nu så sitter jag med en AMD athlon XP 2500+ som prolle och som grafikkort är det ett ATI Radeon 9600 / X1050 (128 MB)
ganska stor skillnad om man jämför med en i5 2500k och en KFA2 gtx 570 som jag har köpt lite oftopic men lite kul att jämföra de lite äldre datorerna och de nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

påtal om XP, jag använder faktiskt XP tro det eller ej om ni ville veta så har jag faktiskt beställt nya delar till en dator som förmodligen kommer imorgon, då ska jag ha windows 7 istället för XP, dock så ser jag inga fel med XP

Det blir en ganska stor skillnad med datorn som jag ska bygga och den som jag har nu, det kommer bli kul hur stor skillnad det kommer att vara.
Just nu så sitter jag med en AMD athlon XP 2500+ som prolle och som grafikkort är det ett ATI Radeon 9600 / X1050 (128 MB)
ganska stor skillnad om man jämför med en i5 2500k och en KFA2 gtx 570 som jag har köpt lite oftopic men lite kul att jämföra de lite äldre datorerna och de nya

WinXP är trevligt men när man väl vant sig vid win 7 finns det ingen återvändo... Köper du nytt grafikkort vill du även ha win7 för att åtnjuta directx11. Mina föräldrar har min gaaaamla dator.. xp1800+ och 9800GT.. Prollen klockades från 1.5GHz till 2.3 i julas, när jag var lite rastlös.. Gjorde typ noll skillnad när ramet (512mb) ändå inte räckte till... Men kul var det iaf!

Permalänk
Skrivet av jika:

WinXP är trevligt men när man väl vant sig vid win 7 finns det ingen återvändo... Köper du nytt grafikkort vill du även ha win7 för att åtnjuta directx11. Mina föräldrar har min gaaaamla dator.. xp1800+ och 9800GT.. Prollen klockades från 1.5GHz till 2.3 i julas, när jag var lite rastlös.. Gjorde typ noll skillnad när ramet (512mb) ändå inte räckte till... Men kul var det iaf!

haha okej, min prolle ligger på 1.83GHz och den har faktiskt 1GB ram, den ligger dock på 100% typ hela tiden så allt laggar, men jag har vant mig haha.
Jag kan inte ens installera cs 1.6, det blir bara halvt instalerat, vet ej varför men hela steam laggar så jag orkar inte fixa det

Permalänk
Skrivet av jika:

Jag fattade inte alls först.. När ni sedan skrev molnet trodde jag att jag fattade fram tills att usb nämndes..

Windows formaterar disken (eller partitionen) som det installeras på. Misstänker dock att du inte har partionerat upp en extern hårddisk. Det finns lösningar att dela upp befintliga partitioner (-> och sedan installera windows på en av dessa). Om du har viktiga saker på din hårddisk är det dock inget JAG kan rekommendera.

har också helt tappat bort mig...trodde också att internetdisk menades med ett os som man bara kunde komma åt genom själva nätet (www)...jag nämnde att man då kunde köra os från en lokal nätverksdisk...skulle gå betydligt snabbare, samt att det inte skulle kräva internetuppkoppling då...hur man sätter upp ett sådant har jag dock inte satt mig in i.

oavsett vilket filsystem som disken har, så kollar windows installationen disken och gör antingen en långsam eller en snabb installation med partitionering om det krävs. nu kommer jag inte ihåg exakt hur proceduren går till igen, utan att faktiskt sitta och göra det...men på de äldre versionerna (xp, 2000), så valde man ju om man vill göra en snabb installation eller en långsam...det som skiljde dem åt, var inte partitionering av disken, utan att den långsamma gör en fullständig kontroll av disken, vilken tar mer tid ju större disken är...efter den gjort det så kopierade den över filer till disken för installation...

jag kommer inte ihåg hur proceduren är för vista och win 7, trots att man gjort det ett flertal ggr nu...dock så måste det vara någon slags formatering och partitionering involverad, då om du har en tom/ren fysisk hårddisk, och vill installera win 7, så delar den upp disken i 2 partitioner, varav en är osynlig (ca 150mb) för boot. dessutom hur skulle det fungera om man innan har haft linux installerat på den?...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Även jag ställer mig i skaran av förvirrade människor trodde du menade att du vill installera ett operativsystem på en webhårddisk i stil med dropbox eller storegate ^^ Är det en NAS du har är de ju ekelt att bara plocka ut hårddisken från den. Men tror du nog gör bäst i att köpa en adapter för IDE disken.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

jo de var de jag mena haha, okej, men är det snabbare att använda den eller att använda sig av en IDE till SATA adapter?

Jag tror han menar "intern hårddisk.." inte "internethårddisk"

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

Hej! jag undrar om det är möjligt att använda en internet hårddisk som ska ha windows på sig, ifall jag inte hittar en ide till sata adapter, jag undrar om detta är möjligt. Jag kommer bara använda den temporärt tills jag får lite mer pengar och förhoppningsvis att priserna sjunker på hårddiskarna

Då är det en sån här adapter du behöver!

SDM SATA till IDE konverter:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575802

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"