Inför första överklockningen, tips och tricks...

Permalänk
Medlem

Inför första överklockningen, tips och tricks...

Hej på er!

Efter att ha kört min Q9550 i stock sedan köpet för ca tre år sedan tänkte jag ge mig på att överklocka den för att få den att hålla måttet en generation till. Eftersom jag aldrig gjort något liknande tidigare så tänkte jag att jag, förutom att läsa på i FAQ trådarna, skulle höra med er om era erfarenheter. Vad ska jag tänka på, tänk nybörjarnivå så hamnar vi rätt :). Vad jag har för prylar just nu syns i signaturen.

Vad kan mitt moderkort tänkas orka med? Kylning av moderkortet behövs den utökas? Mitt Corsair Graphite 600T har standardfläktar enligt standardplacering. Tips på kylning till processorn mottages tacksamt, kör standard idag men funderar på ett slutet vattensystem typ Antech Kuhler H20 620 eller Corsair H60.

Vi börjar här så kan jag kanske ställa följdfrågor på det.

Lite förtydliganden...
Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det lite i taget, öka endast med mycket små steg i taget, bästa rådet man kan få!

Till kylning är det lämpligt att byta om du vill komma någonvart med överklockning, Kühler 620 låter som ett bra alternativ.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ta det lite i taget, öka endast med mycket små steg i taget, bästa rådet man kan få!

Till kylning är det lämpligt att byta om du vill komma någonvart med överklockning, Kühler 620 låter som ett bra alternativ.

Hur har jag koll på eventuell överbelastning av moderkortet?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jakob O:

Hur har jag koll på eventuell överbelastning av moderkortet?

Bra fråga, jag har aldrig hört någon som har haft problem med det. Troligen så behöver man endast bry sig om detta vid överklockning av det extremare laget, det vill säga typ kvävekylning. Knappt ens då.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Bra fråga, jag har aldrig hört någon som har haft problem med det. Troligen så behöver man endast bry sig om detta vid överklockning av det extremare laget, det vill säga typ kvävekylning. Knappt ens då.

Kvävekylning låter spännande! Blir kanske inte Inet eller Komplett för de produkterna dock

Tack för dina svar! Jag ska läsa på ordentligt i FAQ:n och testa mig fram. Blir nog en vända i FAQ om kylningen också, men H2O 620 låter onekligen mer spännande än H60 som suger in luften i chassit!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jakob O:

Kvävekylning låter spännande! Blir kanske inte Inet eller Komplett för de produkterna dock

Kvävekylning är till för extrema överklockningsförsök, och ingenting man använder till vardags. Det är dessutom mycket dyrt, och endast till för de värsta entusiasterna. Jag tror en Antec 620 täcker dina behov.

EDIT: Såhär kan extrem överklockning med kväve se ut: http://www.sweclockers.com/galleri/5432-blandad-extrem-overkl...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.