Hjälp att hitta rätt med överklockning

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta rätt med överklockning

Hejsan alla sweclocker´s!

Jag är en amatör när det gäller överklockning.
Börjar med att ge mitt system:

Detta intresse togs upp i och med att Battefield 3 lanserades, vilket ställde höga krav på min gamla burk!
Än så länge kör jag min processor 3.91Ghz. Vilket jag har ingen aning om hur jag lyckades med.
Kör multiplier x9 * 433 fsb = 3.9~. Kör också North bridge fsb 333, om det är utav intresse allt annat står på auto. men skulle gärna vilja sänka timings på minnerna också om det är möjligt? Är detta helt tokigt? går det att få ordning på det här?
prints från cpu-z:
http://imgur.com/a/HiT0X
temperaturer men nuvarande inställningar:

  • cpu idle 30grader och load på 55grader.

  • gpu ligger på 49 idle och load på 75grader typ.

Har ni nå tips på vilka värden jag kan använda på volter/fsb etc för att få bäst prestanda när det gäller spel?

Mvh Elias

PS. Vad är och vad ska PCIE fsb stå på? 100-180 står det i bios. DS.

Permalänk
Medlem

Du kan drömma om spela med hyffsade inställningar när det gäller dina ram.. 866Mhz kommer du inte jätte långt med. Låter tokigt med din FSB också.. det enda du skall göra är att.. ändra spänningen för core(n), och sedan har en mer utsträckning av din multipel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slirkan:

Du kan drömma om spela med hyffsade inställningar när det gäller dina ram.. 866Mhz kommer du inte jätte långt med. Låter tokigt med din FSB också.. det enda du skall göra är att.. ändra spänningen för core(n), och sedan har en mer utsträckning av din multipel.

ja alltså jag vill bara få det spelbart med lägsta inställningar typ.. men går det inte att överklocka ramen? sänka timings? så de blir lite snabbare. Vad menar du när du skriver utsträckning? och core(n)? northbrigde? vcore?

Mvh

Permalänk
Medlem

Klart du kan klocka dina minnen, men det finns ingen standard inställning på hur man klockar RAM, Ibland kan det vara så att du drar ber timings och höjer DDR spänningen eller vise versa.. testa dig fram försiktigt och gör ett steg i taget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eziz:

ja alltså jag vill bara få det spelbart med lägsta inställningar typ.. men går det inte att överklocka ramen? sänka timings? så de blir lite snabbare. Vad menar du när du skriver utsträckning? och core(n)? northbrigde? vcore?

Mvh

Bry dig inte om vad Slirkan skriver. 9 är den högsta multipel, det går att använda på en E8400. Jag hade likadana grejer som du, förutom grafikkortet, innan jag nyligen skaffade nytt. Jag hade ett GTX 260.

Kan du inte spela BF3 på minst medium, beror det inte på din processor utan på grafikkortet. Jag hade min E8400 klockad till 3.6 GHz och det gick att spela på medium-high inställningar. Då gick mina minnen i 800 MHz(eller 400 MHz om man går efter CPUZ) och FSB 333 MHz.

Vad det gäller PCIe frekvensen, ska du vara väldigt försiktig. Du kan ändra den från Auto till 101 MHz, bara för att få en stabil frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mojoman:

Bry dig inte om vad Slirkan skriver. 9 är den högsta multipel, det går att använda på en E8400. Jag hade likadana grejer som du, förutom grafikkortet, innan jag nyligen skaffade nytt. Jag hade ett GTX 260.

Kan du inte spela BF3 på minst medium, beror det inte på din processor utan på grafikkortet. Jag hade min E8400 klockad till 3.6 GHz och det gick att spela på medium-high inställningar. Då gick mina minnen i 800 MHz(eller 400 MHz om man går efter CPUZ) och FSB 333 MHz.

Vad det gäller PCIe frekvensen, ska du vara väldigt försiktig. Du kan ändra den från Auto till 101 MHz, bara för att få en stabil frekvens.

Hej mojoman, tackar för svar.
Ja 3.6ghz gör ju så att man kan ställa minnena på 801mhz vilket verkar vara den optimala balansen mellan cpu och ram? i mitt fall då vad jag lyckats läst mig till. Så om jag ställer mig på 3.6GHz och fixar minnena till 801mhz, kan jag då börja sänka timings på ramen? eller måste jag börja ändra volter då?

För att köra högre mhz än 800 på mina ram verkar vara svårt plus att det inte ger lika mycket kräm gent emot att man sänker timings och kör normal mhz på dem? kan lägre timings ge bättre fps? vilken fsb hade du på 333Mhz?

Vad det gäller mitt grafikkort så är det passivt kylt och ligger på ca75grader när jag spelar. Just nu har jag överklockat det lite granna, 710MHz gpu clock och 1060MHz memory clock. Om jag provar att öka värdena ytterligare, vilken temperatur ska jag inte försöka överstiga? finns det nån regel/formel för hur man ställer gpu clock och memory clock?

EDIT: PCIE fsb står på 100 i manual läge som jag kör nu. innan var den auto.

Mvh