Gpu och cpu och lite sånt

Permalänk
Medlem

Gpu och cpu och lite sånt

En sak om datorer jag har lite svårt att förstå är.. varför man inte kan använda en cpu som gpu. alltså en gpu fungerar väll på ungefär på samma sätt som en cpu. alltså det är massa transistorer som räknar ut en massa saker tillsammans. skillnaden är väll bara vad dom räknar ut? det borde väll inte vara så svårt att modifiera en processor på 3gHz till att räkna ut gpu stuff ist. nu menar jag inte att man ska "redirecta" graphics delen till en en cpu utan att amd eller nvidia borde kunna ta en processor och sätta på ett pcb och kalla det azum island eller något sådant och sälja det som ett grafikkort. varför går inte det? har jag varit lite otydlig så säg till vad som stör er så ska jag försöka förklara har googlat lite på detta men vet inte riktigt vad jag ska söka efter ^^ har läst vad en cpu och gpu är och så... men förstår inte riktigt varför det inte skulle gå med cpu som gpu

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB