Går inte att installera win 7 på min SSD

Permalänk

Går inte att installera win 7 på min SSD

Hej, när jag ska välja vilken hårddisk jag vill instalera så hittar den inte min SSD, men när jag stratar datorn så står det att den är hittad, och inne på BIOS så står det också att den är hittad
Jag har en OCZ SSD Vertex3 120GB MAX IOPS

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Testa med att plugga ut andra hårddiskar du har i datorn och genomför installationen. Skulle det misslyckas så kan du kolla ifall du kör på IDE mode elelr ACHI mode. Vilken Sata port har du kopplat din SSD ?

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

Testa med att plugga ut andra hårddiskar du har i datorn och genomför installationen. Skulle det misslyckas så kan du kolla ifall du kör på IDE mode elelr ACHI mode. Vilken Sata port har du kopplat din SSD ?

Jag har redan gjort de, hur kollar jag om jag kör på IDE eller ACHI och vad är det för nått om man får fråga?
Jag kör på 6 gbit, eller vad det nu heter
går jag in på "datorn" på start menyn så hittas den inte där heller

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Det bör stå när du sätter igång datorn, i den svarta BIOS skärmen. Gör det inte det kan du gå in i BIOS,--->Advanced---Boot priority menu eller något liknande bör det heta beroende på ditt mb.

Permalänk
Medlem

KAn du testa med att gå in i diskhanteraren ? Se om det poppar upp något där...

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

Det bör stå när du sätter igång datorn, i den svarta BIOS skärmen. Gör det inte det kan du gå in i BIOS,--->Advanced---Boot priority menu eller något liknande bör det heta beroende på ditt mb.

Okej, finns det nått rätt och fel att köra på, asså vad borde jag ha IDE eller ACHI ?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk

Kör du på rätt kontroller då?
För att kunna installera direkt utan drivrutiner så måste du köra på intels kontroller tror jag.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

KAn du testa med att gå in i diskhanteraren ? Se om det poppar upp något där...

Den hittar ingen disk där, eller jo den som jag kör på nu då, men inte SSD

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Kör du på rätt kontroller då?
För att kunna installera direkt utan drivrutiner så måste du köra på intels kontroller tror jag.

Vad menar du med det?
Jag är inte så kunnig på datorer xD

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Finns inget som heter rätt eller fel när det gäller IDE elelr ACHi bara det att det kan krångla just när det gäller hd's beroende på ditt moderkort, koppling osv...

Permalänk
Medlem

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-ha...

Som jag förstår det så är det samma problem som du har eller ?

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_7-ha...

Som jag förstår det så är det samma problem som du har eller ?

njaha, typ inte till 100 %
Det är mer att på en del ställen säger den att den hittas men på andra ställer inte hittas, och jag kan inte installera win 7 på den
Den hittar mina andra ju.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

njaha, typ inte till 100 %
Det är mer att på en del ställen säger den att den hittas men på andra ställer inte hittas, och jag kan inte installera win 7 på den
Den hittar mina andra ju.

Okej nu får du testa med det jag skriver här.

Plugga ut alla hårddsikar igen. Även SSD'n om den inte är kopplad i Sata 1, då ska du plugga in den där. Sedan testar du att installera Windows igen.

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

Okej nu får du testa med det jag skriver här.

Plugga ut alla hårddsikar igen. Även SSD'n om den inte är kopplad i Sata 1, då ska du plugga in den där. Sedan testar du att installera Windows igen.

Jag fixa det (Y)
Men måste ladda ner senate firmware, vart gör man det?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Förmodligen deras hemsida Hälper en del om du förklarar om du gjorde som jag skrev eller kanske något annat ? Då vet man när man själv stöter på något liknande liksom.

Permalänk
Skrivet av EkrJkr:

Förmodligen deras hemsida Hälper en del om du förklarar om du gjorde som jag skrev eller kanske något annat ? Då vet man när man själv stöter på något liknande liksom.

Jag bytte plats mellan på HDD och SSD, anslutningen som satt på modekortet altså

Visa signatur

Adam Mcintosh