Problem med RAID

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Problem med RAID

Hej, jag har en MSI 780R laptop som jag har (min smarta jävel) lyckats formatera båda mina diskar på.
För att kunna installera win 7 över huvud taget var jag tvungen att ändra från RAID till AHCI.

Problemet jag har nu är att jag bara har en hårddisk inne i windows. Den andra rackaren vill inte läsa.
(Jag har 2 fysiska diskar i datorn)

Går detta att lösa såhär i efterhand. Kan absolut ingenting om RAID osv, men jag är bra på att ta
instruktioner.

Tacksam för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Mar 2008

Det där är inget riktigt hårdvarubaserat RAID utan bara en mjukvaru BIOS-wrapper. Så kallat fakeRAID.

Windows kräver väll drivrutiner för att den ska överhuvudtaget tolka dessa rätt. De ska bakas in i installationsskivan och du ska ha rätt läge i BIOS. Vet ej varför förutom att Windows är bara stört begränsat på den punkten.

Men eftersom du nu kör AHCI så antar jag att RAIDen inte längre är i sync. och behöver nog skapas om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Jimi84:

Det där är inget riktigt hårdvarubaserat RAID utan bara en mjukvaru BIOS-wrapper. Så kallat fakeRAID.

Windows kräver väll drivrutiner för att den ska överhuvudtaget tolka dessa rätt. De ska bakas in i installationsskivan och du ska ha rätt läge i BIOS. Vet ej varför förutom att Windows är bara stört begränsat på den punkten.

Men eftersom du nu kör AHCI så antar jag att RAIDen inte längre är i sync. och behöver nog skapas om.

Hmm.. ok
Det finns en drivrutin som heter "Intel Rapid Storage Technology" på MSI's hemsida.
Den var installerad innan vet jag. Kan det ha med den att göra?
I min värld vill jag ju bara att det ska finnas någon drivrutin eller liknande att installera,
och att man sedan kan ändra tillbaka i BIOS från AHCI till RAID igen. Är detta ens möjligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

UPPDATERING:

Provade att installera "Intel Rapid Storage Technology" men det gjorde att windows kraschade.
Fick blåskärm direkt. Testade även att ändra tillbaka till RAID från AHCI med "Intel Rapid Storage Technology"
installerat. Men då hittade datorn inte windows installationen alls. Kanske var att greppa efter
halmstrån, men nu har jag i alla fall testat det.

Ingen som vet hur jag löser detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2008

Hejsan.
Ge gärna lite bakgrundsinformation. Varför formaterades hårddiskarna och vilket program användes?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Prova Win7 reparationsinstallation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Om du vill köra med RAID får du lägga Intel RST drivaren på ett USB och ladda in under windowsinstallationen, i rutan där man ska välja diskar. Då borde du kunna se RAID arrayen.

Om du är nöjd med att bara tuffa på med din andra disk som lagringsdisk så räcker det att du letar rätt på den och formaterar den. Öppna startmenyn, högerklicka på Computer och välj Manage. Välj sedan Disk Management i rutan som dyker upp. Där borde du se en hårddisk med oallokerat utrymme, högerklicka på det tomma och välj formatera, lämna alla alternativ som de är och tryck vidare. När du är klar ska disken ha dykt upp som en enhet till i utforskaren.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2004

Tack för alla svar..
Skall testa att lägga drivrutinen på USB och lägga in under wininstallationen.
Låter som en stabil plan, hehe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av jöpe:

Tack för alla svar..
Skall testa att lägga drivrutinen på USB och lägga in under wininstallationen.
Låter som en stabil plan, hehe.

Dock måste du först aktivera RAID i BIOS och sedan gå in i den särskilda RAID-configen som dyker upp precis efter att den vanliga BIOS-loggan swishat förbi och skapa en array. Ser olika ut på alla datorer men kommer man väl in dit brukar det vara ganska lätt att läsa sig till hur man gör.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av jöpe:

Hej, jag har en MSI 780R laptop som jag har (min smarta jävel) lyckats formatera båda mina diskar på.
För att kunna installera win 7 över huvud taget var jag tvungen att ändra från RAID till AHCI.

Problemet jag har nu är att jag bara har en hårddisk inne i windows. Den andra rackaren vill inte läsa.
(Jag har 2 fysiska diskar i datorn)

Går detta att lösa såhär i efterhand. Kan absolut ingenting om RAID osv, men jag är bra på att ta
instruktioner.

Tacksam för all hjälp!

Som andra redan påpekat behöver du installera drivrutinerna under installationen för att kunna använda RADI-läget. Det går att lägga till dessa i efterhand och ändra i registret (iaStor och iaStorV) så att Windows vet att den kommunicerar via raid-kontroller, men det är lite mer omständigt än att ändra från IDE till AHCI. Dessutom om du vill köra raid-0 måste du ändå ominstallera. Att köra raid-1 ser inte jag som någon störe vinst med. Mitt ård: Gör om, gör rätt

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net