Varför är spel så himla krävande?

Permalänk
Skrivet av Sapiens:

Mobo och minne ser ju bra ut så borde inte vara några problem där och nätagget borde väl som du säger klara av ditt system överklockat fast det är ju inte helt säkert. Jag testade snabbt ditt system i en psu calculator, överklockade cpu, lade till 1st dvd läsare, 4st hd, 4st highend 120mm fläktar och kom upp i ca 710watt minimum och 750watt rekommenderat. Dock kunde jag inte överklocka grafikkorten i det testet men för en 20% överklockning börs det läggas på ca 50watt extra per kort dvs 100watt extra sammanlagt och då kanske det faktiskt börjar bli lite knapert med ett 850watt nätagg.

Hur som helst är det ju svårt att säga, testa själv att räkna ut ditt system i en psu calculator samt kolla även amp värderna du har på 12V och se om du känner dig trygg med värdena. Jag skulle nog annars rekommendera att du testar och kör dina grafikkort på standard hastighet och se om du får mer stabil prestanda. Det är dumt i vilket fall att överbelasta nätagget eftersom livslängden för den minskas kraftigt och det är större risk att delar får problem eller presterar sämre, i värsta fall läser tom hd fel :/. Om det nu inte är nätagget som flaskhalsar är det annars mycket troligt att delarna helt enkelt blir för varma, kolla i så fall i en hardwaremonitor system program vilka max värden du får då på cpu och gpu när du suttit ett tag och lirat krävande spel som tex BF3. Även här kan det i så fall vara bättre att sänka klockhastigheten eller köra på standard och se om det hjälper.

Okej! Har testat köra grafikkorten i original klock och det är samma fps där! Det ända jag märk är att när jag kör med original klock på processorn så sänks fps rejält! Temperaturen på mitt system är bra runt 60 grader på processorn i bf3 och 60-70 grader på grafikkorten! Det kanske bara jag som är kräsen och får nöja mig med mina fps!

Permalänk

40 FPS är bra. Det är ditt Crossfire som ställer till det.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Hej! Hur kommer det sig att en dator för ca 15-20 tusen inte kan köra ett spel på full grafik med 60 fps konstant plus att man har överklockat allt?
Själv kör jag med 2st 6970 överklockade i crossfire! och en i5 2500k på 4.4 ghz!

Några exempel!
Starcraft 2 : ca 40 fps när det är fulla strider på max grafik

Skyrim: ca 40 fps när man kollar över en stad på max grafik förutom low på shadows!

Bf3: Drops till ca 45 på gulf of oman med ultra men ingen AA och ingen Msaa!

Batman arkham city: Kan gå ner till 40 fps i första striden med catwoman med allt på max!

Allting spelas i 1080!

Är det så att spel är dåligt optimerade för dator? eller har jag inte tillräckligt stark dator :S

Jag droppar knappt på SC2 max i strider utom marinearena
EDIT : har 6959

Permalänk
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Jag droppar knappt på SC2 max i strider utom marinearena

Vad kör du för grafikinställningar då och vilken upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Okej! Har testat köra grafikkorten i original klock och det är samma fps där! Det ända jag märk är att när jag kör med original klock på processorn så sänks fps rejält! Temperaturen på mitt system är bra runt 60 grader på processorn i bf3 och 60-70 grader på grafikkorten! Det kanske bara jag som är kräsen och får nöja mig med mina fps!

Tja inget fel att vara kräsen :), men som jag poängterade ut tidigare får du ju ändå inte allt för stor skillnad i prestanda jämfört med sweclockers test, där 6970CF kröp ner till 56fps och nu märkte jag även att testet verkar köras i singleplayer så 40fps drop i en krävande multiplayer bana är kanske inte så farligt trots allt. I testet använder dem även en SSD, har märkt att vissa påstår att dem får bättre prestanda i spel av det men det har jag ingen större koll på, kan annars kanske vara värt att kolla upp till nästa uppgradering.

Permalänk
Skrivet av Sapiens:

Tja inget fel att vara kräsen :), men som jag poängterade ut tidigare får du ju ändå inte allt för stor skillnad i prestanda jämfört med sweclockers test, där 6970CF kröp ner till 56fps och nu märkte jag även att testet verkar köras i singleplayer så 40fps drop i en krävande multiplayer bana är kanske inte så farligt trots allt. I testet använder dem även en SSD, har märkt att vissa påstår att dem får bättre prestanda i spel av det men det har jag ingen större koll på, kan annars kanske vara värt att kolla upp till nästa uppgradering.

Nej! Aha då kan det stämma jag! Multiplayer brukar ju vara mer krävande! SSD har jag och det gjorde ingen skillnad förutom laddtider! Men det är ju också värt en del

Permalänk
Inaktiv

För att faktiskt ge ett svar på frågan, ser att några har varit inne på rätt spår tidigare men det har inte kommit fram:

API. DirectX (eller alternativ i en promille av fallen) är i vägen.

Källa: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2011/03/16/farewell...

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Antagligen det galna i att inte stå ut med någorlunda bra fps. Går det inte konstant över 60, då är grafikinställningarna för högt satta

Aldrig sett att din avatar var ett riktigt katt(?) öga, trodde det var nån random google bild.

Själv pressar man datorn med mods i spelen för bättre grafik så man ligger på stabila 12fps, jag gillar bildspel med hög kvalité.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av EnNickeMan:

Aldrig sett att din avatar var ett riktigt katt(?) öga, trodde det var nån random google bild.

Själv pressar man datorn med mods i spelen för bättre grafik så man ligger på stabila 12fps, jag gillar bildspel med hög kvalité.

En av dom få gångerna katten lade sig frivilligt framför kameran, när jag råkade ha macrogrejjer på

Jag har spelat så mycket minecraft förra året, att jag ha nog glömt bort hela biten med att pressa fram det grafiska. Eller tja, skyrim har jag försökt tweaka så snyggt som möjligt, men 60+ ska det vara

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är viktigare att spelet flyter på bra (dvs någorlunda hög fps) än att det ska se så snyggt ut som möjligt. Runt 30fps räcker väl egentligen för att det ska "flyta på bra" och vara spelbart, men 60fps gör (enligt mig iaf) rätt så stor skillnad, och högre än det tycker jag inte direkt behövs.